נפרדים ממנדלבליט: משרד המשפטים ערך היום (שלישי) אירוע פרידה חגיגי מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שמסיים את תפקידו בתום שש שנות כהונה. 

בתחילת הטקס נשא דברים שר המשפטים גדעון סער, שנמצא בבידוד לאחר שנדבק בקורונה ונאם באמצעות הזום: "מכתפייך מוסר היום נטל אדיר כמעט בלתי נתפס של תפקיד קשה ומאתגר שלצידו אחריות גדולה. מילאת את התפקיד באחריות, תבונה, ממלכתיות, שיקול דעת ואנושיות. היה בך איזון פנימי מרשים שאין ברבים".

עוד אמר סער: "ראית משפט אך ראית גם מדינה. חשת חרדה לעתיד הדמוקרטי של ישראל, התרחקנו מקצה התהום, אך הסכנה טרם חלפה. המערכת המשפטית של ישראל צריכה תיקון ואנחנו נעשה את זה יחד, אין דמוקרטיה בלי מערכת משפט עצמאית". 

אחרון נאם מנדלבליט עצמו, שנפרד מאנשי המשרד והודה להם על העבודה המשותפת: "יש גם הקלה בפרידה אני מודה, כמובן שלא ידעתי איך הקדנציה הזאת תראה. אבל אם קשה לי להפרד ממישהו זה מכם. שש שנים המשרד היה לי לבית שני ואתם הייתם לי למשפחה שנייה".

סער: "חשת חרדה לעתיד הדמוקרטי של ישראל, כי אין דמוקרטיה בלי מערכת משפט עצמאית"

השר סער אמר בדברי הפרידה: "תפקיד זה קשה תמיד, ובשנתיים האחרונות זה היה קשה מדי. מערכת אכיפת החוק עמדה בפני מתקפה חסרת תקדים, כמי שעומד בראש המערכת של התביעה הכללית חטפת את רוב האש אבל עמדת על האמת המקצועית שלך, עמדת על המשמר, עשית את תפקידך בנאמנות. האבק שוקע מהר וזה מה שייזכר". 

"אביחי ידידי, לא היית רק יועץ שהוא בעל מלאכה משפטית. סייעת לממשלה לקדם את מדיניותה מתוך הבנה מדויקת של תפקידי הדרג המדיני והאחריות הקיימת לתפקידי הייעוץ המשפטי. לא ביקשת להחליף את הנבחרים, ידעת לסייע להם מתוקף החוק. לא ביקשת להחליף את הנבחרים, לתביעה הכללית יש תפקיד חשוב אבל חשוב לזכור שגם מי שחשוד או נאשם עוד לא הורשע והיה בך איזון פנימי מרשים שאין ברבים".

"אתה ידעת לשאת מתקפות מבלי לגלגל את האחריות כלפי מטה, מבלי להאשים אחרים וכך מצופה ממנהיג של כל מערכת. חשת חרדה לעתיד הדמוקרטי של ישראל, התרחקנו מקצה התהום אך הסכנה טרם חלפה. המערכת המשפטית של ישראל צריכה תיקון ואנחנו נעשה את זה יחד. מי שפוגע במערכת הזאת אינם חפצים בתיקונה אלא בהריסתה. אין דמוקרטיה בלי מערכת משפט עצמאית". 

"אני רוצה להודות לך על שיתוף פעולה חשוב לקיום חוק היסוד החדש לזכויות בחקירה ובמשפט. באופן אישי, נהנתי מאוד לעבוד איתך. צר לי שהייתה זאת תקופה מאוד קצרה, תמיד הבנת את הזווית של הדרג הנבחר שהאחריות מוטלת עליו מול הציבור. ראית משפט אבל ראית גם מדינה. אני מודה לך על שירות של עשרות שנים למען המדינה, אני מקווה שעוד תתרום בעתיד למדינה שאתה כל כך אוהב". 

סער סיכם: "כשעושים תפקיד חשוב להיות נאמן לתפקיד ולערכים שהוא מגלם, אתה עשית זאת. בנאמנות כזאת יש תמיד סיכונים אישיים. כולנו משרתים רעיון גדול מאיתנו, כולנו בשר ודם. התכתיבים שאנחנו ממלאים הם זמניים תמיד - וזאת הצעתי לכולנו היום: התעלמו מרעשי הרקע. תהנה מהחירות, כי לא תוכל לדעת מתי תקרא שוב לדגל".

אירוע הפרידה מאביחי מנדלבליט (צילום: דויד ווייל, לע''מ)
אירוע הפרידה מאביחי מנדלבליט (צילום: דויד ווייל, לע''מ)

פרקליט המדינה עמית אייסמן מסר: "שש שנים של כהונה מורכבת, עמוסת אתגרים וסוערת למדי. במסגרת כהונתי לקחתי חלק באין ספור דיונים שנערכו בראשותך, חלק לא מבוטל מהם ערכו בנושאים משמעותיים ביותר. לצד היכרותך עם כל תו ותו בחומר הרלוונטי - החלטותיך נקבעו בצורה מקצועית, העקרונות שלך היו אלו שליוו אותך בכל החלטותיך, הגנת באופן בלתי מתפשר על מערכת אכיפת החוק ומוסד היועץ המשפטי לממשלה והקפדה על זכויות האדם באשר הוא אדם. כל זאת עשית באנושיות וצניעות רבה, והיווית דוגמה לכולנו כיצד אמור לפעול נציג ציבור אמיתי". 

אייסמן הוסיף: "בשבועות האחרונים ערכת סידור פרידות מכל יחידות הפרקליטות, לא הסכמת לוותר על מפגש עם כל אחד ואחת מאנשי הפרקליטות ולהודות להם באופן אישי. אי אפשר היה שלא להתרשם לאהבה ולהערכה הרבה לה זכית, כולם שבו והביעו את התרשמותם מהיסודיות, ההעמקה והיושר בכל צעד וצעד שלך. במשך שנים לא היססת פעם אחר פעם לעמוד לצד הפרקליטות, כארגון או כפרטים אשר הותקפו על רקע מקצועי".

בהמשך הוצג סרטון בהשתתפות יועמ"שים ונשיאי בית המשפט העליון מהעבר, בהם השופט אהרן ברק, שאמר: "התפקיד של היועמ"ש הוא תפקיד מיוחד במינו משום שהוא דורש עמוד שדרה, הבנת המגבלות של הפרט והשלטון בחברה. מי שהצליח בתפקיד קשה זה חזקה שיצליח בכל תפקיד אחר במדינת ישראל".

עמית איסמן (צילום: לשכת עורכי הדין)
עמית איסמן (צילום: לשכת עורכי הדין)

מנדלבליט לעובדי המשרד: "פעלנו ביחד לשמור על מעמד היועמ"ש אל מול אתגרים חסרי תקדים"

אחרון עלה לשאת דברי פרידה אביחי מנדלבליט עצמו, שאמר: "אני באמת נרגש לעמוד פה היום, חשבתי כבר שאני לא אתרגש מרוב הפרידות אבל אני כן מתרגש. היה לי מאוד חשוב שתהיה לי הזדמנות להיפרד מכולכם חברי למשרד המשפטים, לגעת בכל אחת ואחד זה אחד הדברים שאני הכי שמח שעשיתי. הסיבה לכך היא ברורה - שש שנים המשרד היה לי לבית שני ואתם הייתם לי למשפחה שנייה. יש לי גם הקלה בפרידה אני מודה, אבל אם קשה לי להפרד ממישהו זה מכם".

מנדלבליט הוסיף: "לפי שש שנים נכנסתי לתפקיד, כמובן שלא ידעתי איך הקדנציה הזאת תראה. אבל ידעתי מראש שאני מגיע למקום בו אהיה מוקף באנשים מצויינים, הגעתי עם ציפיות גבוהות והעובדה איתכם הוכיחה שהם היו נמוכות כי התעלתם מעליהם. לא היה ביכולתי למלא את התפקיד כנדרש ללא העבודה המלאה שלכם. פעלנו יחד במגוון רחב מאוד של תחומים, עשינו את זה ביחד".

"לצד זאת, גם פעלנו ביחד לשמור על מעמד היועמ"ש אל מול אתגרים חסרי תקדים לשינוי דרכי המינוי של היועץ המשפטי לממשלה. בתקופת הכהונה הזאת כיועמ"ש הצלחנו ביחד נדבך נוסף במורשת המפוארת של המוסד הזה שמתאפיין במקצועיות באחריות, בעמידה עיקשת על שלטון החוק ועקרונות הדמוקרטיה. מבקש לנצל את הבמה הזאת להודות לשר המשפטים שמצאתי בו שותף נאמן לשלטון החוק".

מנדלבליט סיכם: "שש שנים חלפו להם, אני מסיים את התפקיד בתחושה של סיפוק וגאווה בגלל המערכת המפוארת הזאת. היא תעמוד גם לרשותו של מי שיתמנה בימים הקרובים להחליף אותי, הפיקדון היקר שהופקד בידי למשמרת עובר הלאה. אני עשיתי ככל יכולתי כדי לעמוד בשליחות הזאת".

אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, ביום ראשון נפרד מנדלבליט מהשרים בישיבת הממשלה בדברי פרידה נוקבים, בהם העביר ביקורת מרומזת על חלק מנבחרי הציבור, כשאמר כי "היו כאלה שניסו להציג את הפגיעה בשלטון החוק כמהלך אידיאולוגי, תחת הכותרת של 'משילות', אבל פעם אחר פעם ראינו שמה שבאמת עמד מאחורי המהלכים הללו היה רצון לקדם אינטרסים אישיים". מנדלבליט הדגיש עוד כי "אין אדם מעל לחוק וכולם חייבים לפעול לפי החוק. ניסיתי בכל כוחי לשמור על כך".

מנדלבליט הוסיף ואמר: "שלטון החוק אינו עניין פרטי של היועץ המשפטי לממשלה. זהו מרכיב יסודי במדינה דמוקרטית, שהממשלה מחויבת לשמור עליו עבור האזרחים ועבור האינטרס הציבורי. באחד הנאומים, קראתי לכך – ביטחון משפטי – שהוא חלק מהחוסן הלאומי, כמו ביטחון צבאי, ביטחון בריאותי, ביטחון כלכלי, וכן הלאה.

"השמירה על שלטון החוק היא חלק מהנאמנות הציבורית של חברי הממשלה, כמי שמחויבים לראות לנגד עיניהם את האינטרסים הממלכתיים לפני האינטרסים הפוליטיים והאישיים שלהם. ממשלה שפועלת להחלשת שלטון החוק, או חלילה פועלת נגד שלטון החוק, פוגעת בציבור".

המועמדים להחלפתו של מנדלבליט הם עו"ד איתי אופיר, עו"ד גלי בהרב-מיארה וד"ר רועי שיינדורף - שלושת המועמדים שבחרה הוועדה לאיתור מועמדים למשרת היועץ המשפטי לממשלה, בראשה עמד נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) השופט אשר גרוניס, וחבריה היו עו"ד תמי אולמן, ח"כ צבי האוזר, מר דן מרידור ופרופ' רון שפירא. 

בהודעת הוועדה נמסר: "לאחר שהוועדה קיימה שמונה ישיבות בהן, בין היתר, ראיינה את המועמדים ולאחר שיקול, עיון ודיון, הוועדה העבירה לראש הממשלה ולשר המשפטים את שמם של שלושת הנבחרים על מנת שהממשלה תבחר מתוכם את היועץ המשפטי לממשלה. יו"ר הוועדה מודה לחברי הוועדה על עבודתם".