הישג היסטורי למדינת ישראל: עצרת האו"ם אישרה היום (חמישי) את ההגדרה הישראלית להכחשת השואה. הצלחתה של המשלחת הישראלית מגיעה ביום סימבולי, כאשר ברחבי העולם מציינים היום 80 שנה לוועידת ואנזה, בה החליטו הנאצים על "הפתרון הסופי".

ההחלטה שהועברה כוללת כאמור, את ההגדרה הישראלית להכחשת שואה וכן את הטלת אחריות על חברות האינטרנט לפעול כדי להסיר תכנים המכחישים או מעוותים את השואה. בנוסף ההחלטה כללה גם קריאה למדינות החברות באו״ם וכן למוסדות האו״ם לפעול נגד הכחשת שואה ולקיים תכניות חינוכיות לדור הצעיר. ההחלטה נותנת לראשונה כלים מעשיים למלחמה בהכחשת השואה ועיוותה.

בדיון המיוחד באו"ם, שהתקיים לציון האירוע, נכחו בנוסף לשגרירי המדינות גם חמישה ניצולי שואה ומנכ"ל חברת פייזר, אלברט בורלא, שהוא צאצא של ניצולי שואה בעצמו. האורחים המיוחדים הוזמנו על ידי השגריר הישראלי גלעד ארדן.

בנאומו בעצרת אמר ארדן: "הכחשת השואה התפשטה כמו סרטן. הגיע הזמן שהמוסד הזה יחזור לשורשיו. הגיע הזמן שכולנו נתקן עוול היסטורי". השגריר ארדן דיבר על איראן כמכחישת שואה וכמי שגם כיום מאיימת בהשמדת היהודים, והתייחס גם לאחריות חברות האינטרנט לעיוות זוועות השואה: ״ככל שמספר הניצולים פוחת, הדור הצעיר לומד ברשתות החברתיות לפקפק במציאות ולהאמין להונאה. ענקיות המדיה החברתית כבר לא יכולות להישאר שאננות לשנאה המופצת בפלטפורמות שלהן״.

ההחלטה שאומצה על ידי האו"ם היא ההחלטה השנייה בלבד שישראל מעבירה, והיא נעשתה ביווזמה של השגריר ארדן, בשיתוף משרד החוץ, על רקע העלייה הדרמטית בגילויי האנטישמיות והכחשת השואה בשנים האחרונות ובפרט ברשתות החברתיות.

השגריר גלעד ארדן בנאומו באו''ם (צילום: ללא)
השגריר גלעד ארדן בנאומו באו''ם (צילום: ללא)

במהלך דבריו, הוסיף השגריר כי "״עמים שיש להם מושבים באולם זה מכחישים בגלוי את השואה, מטילים ספק בהתרחשותה ומשבחים את מבצעיה. חלקם אפילו ניהלו תחרויות בחיפוש אחר הקריקטורה הטובה ביותר שלועגת לשואה. למעשה, אלו שמכחישים באופן הבוטה ביותר שיהודים עברו רצח עם הם אלו שמאיימים כעת על יהודים ברצח עם נוסף״. בדיון עצמו, הנציג האיראני אמר כי היא לא תצטרף להחלטה וכינה את ישראל מדינת אפרטהייד.

מיד לאחר קבלת ההחלטה בעצרת האו"ם, פולין צייצה הודעת תמיכה בישראל ובהחלטה: "פולין לחלוטין ובעוצמה תומכת ביוזמה הנחוצה הזו. זו אחריותינו המשותפת לשמר את האמת בנושא השואה, להילחם בהכחשתה, ולחנך את הדורות הבאים".