האם פרעות "שומר החומות" יחזרו במלחמה הבאה? האירועים הביטחוניים האחרונים בבירה ירושלים, וכן האלימות הגואה בחברה הערבית הן חלק ממשימותיו הרבות של המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל. האם אנחנו לקראת הסלמה ביטחונית נוספת, ואיך יימנעו פרעות בערים המעורבות בסגנון "שומר החומות" במבצע הצבאי הבא? כתב וואלה! יקי אדמקר שוחח על כך הבוקר (שלישי) עם השר לביטחון פנים, עמר בר לב בפסגת העסקים של וואלה!

היה רצף של שבעה פיגועים בחודש האחרון. האם אנחנו בפתחו של גל טרור?
"בעוד חודש אדע אם היינו בפתחו או בסופו. אני לא יודע. אני יודע שירושלים היא כמובן האזור הכי רגיש בעולם, כל דבר קטן בירושלים יכול לעורר גלים עצומים. אני יכול לומר שבשני האירועים שהיו, גם לפני שבוע וגם לפני מספר ימים, תוך זמן קצר המשטרה הצליחה למנוע פרובוקציות נוספות. זו אחת הדרכים למנוע גל כזה. מה יקרה מחר בבוקר? אני לא יודע".

אתם נערכים לנקודת רתיחה משמעותית יותר מאשר כל נקודה אחרת?
"מבצע שומר החומות תפס את ישראל בהפתעה, אפשר לומר בהפתעה אסטרטגית. ברור שאנחנו עושים את המאמצים כדי שאירוע כזה לא יקרה שוב. סביר להניח שאירועים של מבצעים בעזה, אולי גם בצפון או לך תדע איזה מבצעים עוד יהיו. המשימה שלנו היא שהתעוררות פנימית, שבחלקה הייתה מעורבת פשיעה ובחלקה תחושות לאומניות קשות, המשטרה תשתלט עליהם מהר יותר מאשר בפעם הקודמת".

יש חשש ממשי במערכת הביטחון שהתקוממות פנימית כזו בחברה הערבית תקרה שוב בקרוב?
"אני עושה הבדלה בין החברה הערבית לבין אלימות ברחוב הערבי. החברה הערבית, רוב רובה נורמטיבית, ולכן צריך להיזהר במושגים האלה. כמובן שזה עלול לקרות, אנחנו עושים מאמצים שאם זה יקרה בפעם הבאה התגובה תהיה מהירה ויעילה יותר - לעצור תהליך כזה באבו. הדבר השני לעשות את המקסימום כדי שבכלל לא יקרה. זה סיפור ארוך יותר, יש מהלכים גדולים שכלל ממשלת ישראל צריכה לעשות".

פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אין יום כמעט שבו אין אירוע פשע בחברה הערבית. אם יבוא אירוע כזה שוב, אולי אנחנו אבודים?
"לא, לא. אנחנו לא מתקרבים למושגים שאתה מדבר עליהם, אבל צריך לדבר על המציאות בעיניים. במשך הרבה מאוד שנים החברה הערבית הוזנחה. אחוז האבטלה של הצעירים בחברה הזו הוא 40%. חינוך, תעסוקה, רווחה - כל הנושאים האלה הוזנחו. ברגע שהפערים כל כך גדולים, על זה צומח תסכול, עליו כעס ועל הכעס פשע. המשימה שלנו היא לבלום את ההתדרדרות הזו בפשיעה. אחריות הממשלה כולה היא לצמצם את אותם פערים שעל בסיסם חלק מהפשיעה הזו צומחת". 

אתה מוטרד מתדירות האירועים בחברה הערבית?
"בוודאי. המשימה שלי היא לבלום את ההתדרדרות הזו. מאז שומר החומות הייתה קפיצת מדרגה שלילית בתופעות האלימות. אנחנו עושים, וברגע שעושים ייתכן שבשלבים הראשונים האלימות תגבר. אנחנו נחושים, אני, המפכ"ל ורה"מ, לבלום ולמגר". 

בנט בדרום (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
בנט בדרום (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

סיירת אתמול עם רה"מ בדרום. תצפתתם על רהט. לא היה מקום לפגוע את ראש העיר גם?
"הוא הוזמן למפגש עם ראשי הרשויות ולא הגיע. משטרת ישראל רצתה לעשות תצוגה של אמל"ח וזה לא ניתן לעשות בתוך רהט, וגם לא בתוך באר שבע. לכן, מצאו גבעה שממנה באמת צופים על רהט. אתה שואל האם הקונוטציה האסוציאטיבית שלנו כישראלים היא של תצפות על אויב? זה ממש לא ככה". 

האם אתה בעד לחדש את חקירת המשטרה בפרשת סרסור הסוהרות? האם תדחוף לכך?
"אין מה לדבר בלשון עתיד. יום אחרי האירוע הזה פניתי בכתב ליועמ"ש, והמלצתי לו לאור העדות לפתוח בחקירה. בעקבות זה, או בעקבות תובנות עצמאיות שלו, הוא הורה למשטרת ישראל לפתוח מחדש בחקירה, כי יש כאן חשש לפלילים". 

עברה לך בראש המחשבה איך יכול להיות שמנהיג מחבלים בכלא מתנהג כמו בעל הבית? זה לא יקרה יותר?
"אמרת בצדק שאני לא אחראי על מה שהיה בעבר, אבל עכשיו זו המשמרת שלי, ואני אחראי על מה שקורה עכשיו. לצערי, יש לא מעט ליקויים שקרו וקורים. במקרה הזה של הבריחה מכלא גלבוע, לא עברו 24 שעות והחלטתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית. זה לקח 72 שעות, כי היועמ"ש ביקש להשעות את ההחלטה עד השלמת החלק הראשון של החקירה הפלילית. ברגע שהוברר שלא היה שת"פ מבפנים, אני עשיתי את זה. אני לא חיכיתי, זו הייתה דעתי ומיד עשיתי את זה. ברור שמדובר במחדל קשה, ברור שהוא לא רק המחדל הספציפי של הבריחה עצמה, ויש כאן בתשתית עוד הרבה מאוד כשלים. לכן, לא הגבלתי את ועדת החקירה במנדט שלה, הוא מאוד רחב. כפי ששמענו, התגלו עוד דברים מאוד חמורים וקשים, שבעקבות זה נפתחת החקירה מחדש בעניין הסוהרות". 

עדות מפקד כלא גלבוע (צילום: דוברות המשרד לביטחון פנים)
עדות מפקד כלא גלבוע (צילום: דוברות המשרד לביטחון פנים)

למה אתה מתנגד להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית?
"מי אמר? הכחשתי את זה כבר אתמול ושלשום. אני לא מתנגד לוועדת בדיקה פרלמנטרית. הדבר הראשון שהיועמ"ש צריך להחליט הוא אם יש מקום לחידוש חקירה פלילית. הוא החליט, וגם מפקד כלא גלבוע הוזמן למשטרה למתן עדות. צריך למצות את החקירה ולבדוק האם יש כאן אירוע פלילי. ברגע שזה יתברר הכנסת תחליט האם נכון לפתוח בוועדת חקירה פרלמטרית" 

שמעת על מעורבות יאיר נתניהו בסיפור הצבת המגנומטרים. מה אתה חושב על זה?
"מה אני חושב על בנו? מעולם לא התייחסתי למשפחת נתניהו, ואין לי כוונה להתייחס למשפחת נתניהו למרות כל הדברים שאנחנו שומעים. אני יכול לומר ברמה הכללית שכל ראש ממשלה במדינת ישראל שמקבל החלטות על סמך המלצות של בני משפחה שלו - אז יש לו בעיה".