ועדת הכלכלה התכנסה הבוקר (רביעי) בנוכחותם של מנכ"ל משרד הכלכלה ומנכ"ל שופרסל. את הישיבה יזם יו"ר הוועדה, חבר הכנסת מיכאל ביטון, והיא עוסקת ביוקר המחייה בישראל וביצירת תחרות הוגנת. במהלך הדיון פרץ עימות בין יו"ר הוועדה לבין מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, לאחר שביטון שאל את המנכ"ל אם תיאם מחירים עם רשתות אחרות. בנוסף, רמי לוי הורחק מהדיון לאחר שצעק לעבר חברי הכנסת: "מי אתם בכלל, פופוליסטים". כשהוצא מהאולם, לוי צעק "אני אצא לבד", יו"ר הוועדה השיב לו כי הוא לא יכול לדבר כך לחברי כנסת "לא משנה מי אתה וכמה כסף אתה שווה".

"

אברכהן: "אני מזכיר ש-2021-2020 היו שנים שונות. אנחנו כמצטיינים בכל המהלכים התפעוליים, נתנו את נשמתנו, העובדים נתנו את נשמתם כדי לענות על הביקושים בשנתיים האלה. עשינו את זה בכל הסקרים שפורסמו ב-2020 נבחרי הרשת בין המצטיינים בישראל ברמת הנתינה. רמת הרווחיות ברשת דומה ואינה שונה מהרווחיות בכל העולם. חבל שהנתונים האלו לא הוצגו. אנחנו הרשת הגדולה בישראל, ותיקה פרוסה מקריית שמונה תל אביב וירוחם והולכת לקבל סניף חדש בהשקעה של מיליונים. עשינו את זה לא כי זה כלכלי כי זה נכון והמחירים בירוחם לא יקרים". ביטון השיב: "שמת בסניפים את המותג היקר שלך, גם בירוחם ובמצפה רמון". מנכ"ל שופרסל: "אתה מטעה את כולם. אתה לא צודק ואני לא אוותר לך". יו"ר הוועדה: "המחיר יקר כי יש לך סופר בלעדי והמבוססים במרכז משלמים פחות. אתה שולט בפריפריה וזה נבדק ושינית מחירים".


יו"ר הוועדה מיכאל ביטון פתח את הדיון בדברים נוקבים על הנעשה בענף המזון וביקורת על רשות התחרות ומשרד הכלכלה: "אנחנו בבוקר קשה במדינת ישראל. לדעתי אנחנו בטלטלה, אנחנו פוגשים פה אירוע שהוא בראשיתו. ועדת הכלכלה בראשותי שבה וטענה כי לא יוזלו המחירים בישראל ויוקר המחייה לא ישתנה אם לא נוכל לטפל בקצה שרשרת המזון. עשינו את רפורמת הייבוא, שהקלה גם על היצרנים שיכולים לאמץ תקן אירופאי. נדון בחקלאות, לא היבואנים ולא החקלאים ולא היצרנים יקבעו את המחיר במדף הישראלי. לצערי מי שקובע זה רשתות השיווק הגדולות והספקים הגדולים שהריכוזיות בקרבם הולכת וגואה גם לפי המחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. האירוע הראשון והמשמעותי של אקדח מעשן היה החשיפה של מעיין פרתי של מחירים מוזלים ב-20-30 אחוז באתר שופרסל מהדרין. אותה אספקה אותו סל. האירוע הזה חשף שרשתות מזון יכולות להוזיל סל באותם מוצרים ב-23% אם הן רוצות. לצערי החשיפה עצרה את האתר ופגעה בכולם. הענשנו את הלקוחות".

"האירוע השני שהחל אתמול הוא מבורך ובו רשות התחרות ביצעה חקירות והחרמה של טלפונים ומחשבים ואולי מעצרים, אבל מאוחר מדי. בשנים האחרונות לא ראינו פעולות נחושות כאלה של רשות התחרות ומשרד הכלכלה והם צריכים להתעורר מידית ולטפל בזה על בסיס שבועי. אם מישהו חושב שזה יגמר בקנה של 50 מיליון וכתב אישום למישהו הוא טועה. הוועדה לא תאפשר, אנחנו נחקור ונציף את זה כל שבוע נצפה מרשות התחרות כל חודש לבדוק ואם צריך להכריז על מישהו כמונופול או קרטל אז להכריז. רשות התחרות ומשרד הכלכלה עומדים פה למבחן וצריכים להפנות זרקור לרשתות השיווק ולספקים", הוסיף ביטון.

ד"ר רון מלכא, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשיה: "מונפול אינו עבירה על החוק. אבל כשמנופול מנצל כח שוק זאת עבירה על החוק ונטפל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, כולל אכיפה תקיפה במלוא האמצעים".

יו"ר הוועדה הוסיף כי "אנו במשבר. מה אתם מתכוונים לעשות כשאתם פוגשים את החקירה, מה דרכי הפעולה שלכם? כבר ב-2008 עצרו מנכ"ל רשת שיווק והוא נשלח לכלא. מה קורה ב-2021?". מלכא השיב: " אני עומד בראש ועדה שהממשלה מנתה לבדוק את פערי התיווך בפירות וירקות. אנו בודקים כל אחת מהחוליות כדי לברר מה התרומה שלה  והאם יש פה מחיר מופרז. הטיפול מתמשך כי השווקים דינמיים. אנו בעיצומה של חקירה ולא נכון להתייחס לפרטים, אבל נרים כל אבן ולא נהסס להשתמש בכל האמצעים שיש בחוק כדי להבטיח תחרות. אם צריך, לא נהסס לדרוש שינוי חקיקה".

חבר הכנסת מיכאל ביטון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חבר הכנסת מיכאל ביטון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

עו"ד מיכל כהן, רשות התחרות: "אנו מדברים על חקירה פלילית, פרי של הכנה מאומצת שתעשה גם מחר וגם מחרתיים. אני לא מעונינת להגיד מה החשדות. לא אגיד מה נחקר כי כל מילה עלולה לשבש את החקירה. נעשות פה פעולות ותנו לנו את הזמן. יש חוקרים במשרדי הרשות שעושים את העבודה. כשנוכל להגיד נגיד.אני מתכוונת להרים את הכפפה ולהביא לועודה הצעות חוק שיעזרו לנו להלחם ביוקר המחיה במשק. גם החקירה הזאת היא לא מהרגע להרגע. זה לא גפרור שנדלק בשנייה. יש לנו אנשים שעובדים הרבה זמן. יש הצעת חוק שאמורה להגיע כבר עכשיו בכנסת בקרוב".

פרופסור ירון זליכה: "התחרות בין רשתות השיווק באופן יחסי היא משמעותית. המרווחים ביניהם יחסית סבירים. הבעיה היא במחירים של היצרנים המונופוליסטים שמוכרים בתוך הרשתות, מדובר בפערים של עשרות אחוזים. המרווח של רשתות השיווק הוא 2-3 אחוזים.  הבעייה היא בתחום היצור המונופוליסטי".

עוד הוא הוסיף כי "קיימת תופעה מוזרה שבה משרד הכלכלה מ פרסם ברשתות ליד מוצרי קוסמטיקה או טואלטיקה מודעות כמו המחיר המומלץ והמקובל באירופה הוא 30% יותר נמוך מהסופר. משרד הכלכלה הפך מעין יועץ שמציע לנו לטוס ללונדון לקנות ג'ילט ולחזור".

מעיין פרתי, עיתונאית חדשות 12, סיפרה על התחקיר שחשף את האתר של שופרסל למגזר החרדי: "לי, ככתבת צרכנות, היה תמוה לראות פערים עצומים בין האתר לבין שופרסל אונליין. 2,300 מוצרים בפערים של עד 232% על אותו מוצר". ביטון: "יש מי שלוקח את זה כמהלך נגד החרדים. העניין הוא שצריך להוריד מחיר לכולם". פרתי: "פנינו לרשת, הם החליטו על הענשה קולקטיבית והורידו את האתר".

מנכ''ל שופרסל איציק אברכהן בוועדת הכלכלה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנכ''ל שופרסל איציק אברכהן בוועדת הכלכלה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

רמי לוי, שהגיע אף הוא לדיון, קיבל זמן להגיד את דבריו: "אני מברך על הטיפול ביוקר המחיה. אני מדבר בשם הרשת שלי. הרווח הגולמי שלנו הוא 21%, זהה לכל מקום אחר בעולם. הרווח התפעולי שלי הוא גם פחות. המחירים בישראל יותר יקרים ב-50%. אם רוצים לטפל ביוקר המחיה זה לא פה שנותנים לבן אדם שתי דקות. אני מזמין את כולם אלי לרשת לבדוק לעומק העניין. מי שאחראי על יוקר המחיה בישראל זה לא הרשתות אלא מכסים מיסים. הדלק  יקר. מכונית זה יקר. הארנונה יקרה והחשמל יקר".

רמי לוי הוסיף כי "מי שאחראי זה מי המדינה שהיא מונופול. אם לא נוריד את המחירים במדינה סל המזון יתייקר. בואו נעשה בדק בית ולא רק לייצר כותרות. בדקה מייצרים כותרת. אני מזמין את כולם לראות מה אנו עושים להורדת מחרי פירות וירקות".  רמי לוי סיפר עוד כי אם לא היה מייבא לפני שנה עגבניות הן היו נמכרות ב-25 שקלים ולא ב-2-4 שקלים לקילו. בתגובה לכך אמרו חברי הכנסת, בהם ח"כ רם שפע ואופיר סופר, כי השאלה היא מה הרווחיות. לוי השיב: "אני לא מכיר אותם, מי הם בכלל? פופוליסטים". בתגובה לכך דרש היו"ר ביטון להוציא אותו מהדיון ואמר: "לא נאפשר לדבר ככה לחברי כנסת ולא משנה מי אתה וכמה אתה שווה". עוד בטרם הוצא מהדיון, נשאל לוי על ידי ח"כ שלמה קרעי: "איך יכול להיות שבשנת קורונה הרווחים שלך צמחו ב-50%?".


ח"כ אורי מקלב פנה במהלך הדיון למנכ"ל שופרסל ותקף אותו על רקע סגירת אתר ההזמנות למגזר החרדי: "השתפנת, בגלל איזה תחקיר שלא נכון סגרת את האתר לציבור החרדי? זה לא הוגן כלפי הצרכנים שלך, חודשים רבים הרווחת מהציבור הזה ונהנת, בור ששתית ממנו אל תרוק בו אבן בטח שלא תסגור אותו".

בנוסף, הוא התייחס לתחקיר ששודר בערוץ 12 וטען כי בניגוד לנטען, הכשרות לא מייקרת את המחירים. "החקירה הזו של רשות ההגבלים מתחילה בקול רעש גדול ותגמר בקול ענות חלושה. תמיד אמרתם כי הכשרות מייקרת את המוצרים ושוק המהדרין יקר יותר ופתאום מתברר כי רשתות החרדיות והכשרות זולות יותר", אמר.

עוד הוא הוסיף כי "באופן מעשי התחקיר הזה לא מדוייק, 'ישיר למהדרין' שיווקו גם בתל אביב ופתח תקווה שהם לא ערים חרדיות, חווית הקניה בציבור החרדי שונה וזולה יותר, סל הקניות הממוצע גדול יותר, אילו דברים שמוזילים את המחירים. כוס קפה בתחנת דלק זולה יותר מכוס קפה בבית מלון למרות שמדובר באותו מוצר בדיוק. הייתה הרגשה כאילו זה נעשה כנגד הציבור החרדי אך חשוב לזכור כי בסופו של דבר הציבור החרדי משקיע את כספו במזון ולא בבתי מלון ומסעדות, הציבור החרדי מוציא את כספו בשביל להאכיל את ילדיו, לשים להם על השולחן את הלחם והחלב שלהם. הציבור החרדי משלם בגלל זה הכי הרבה מיסים עקיפים בגלל שהוא צורך יותר".

ח"כ ענבר בזק: "אני עושה קניות בכרמיאל ואני רוצה שמנכל שופרסל יסתכל לי בעיניים ויגיד לי שאין הבדל". אברכהן: "אין הבדל". ענבר בזק: "העובדות אומרות אחרת".

כל זאת, ברקע הפשיטה שנערכה אתמול על ידי נציגי רשות התחרות במשרדיהן של "שטראוס" ו-"שופרסל", בחשד לעבירות על חוק התחרות הכלכלית. במהלך החיפוש במשרדים, שכל נטילת ציוד, נחקרו נושאי משרות בכירים ובהם מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן. במהלך הדיון מסרו חברות ויקטורי ודיפלומט כי המנכ"לים, אייל רביד ונעם וימן, נחקרו ברשות התחרות.

זאת, בנוסף לפרסומים בדבר העלאות מחירים צפויות ברשתות השיווק ועל רקע הפרסום שחשף פערי מחירים של מוצרים זהים באתר שופרסל אונליין לעומת אתר שופרסל ישיר למהדרין, וישתתף בה גם הבעלים של רשת שיווק השקמה, רמי לוי. הוועדה תדון גם בהיעדר התחרות בענף המזון ומוצרי הצריכה ובחינת יישום חוק קידום התחרות בענף המזון, שאושר בוועדה כבר בשנת 2014.