משלחת צבאית סודנית קיימה ביקור חשאי של יומיים בישראל וקיימה שיחות על היחסים בין שתי המדינות - כך דיווחו היום (שישי) כלי תקשורת בעולם הערבי.

לפי הדיווחים, שפורסמו בין השאר בערוץ אל ערבייה ובאתר החדשות א-שרק הסעודי, בראש המשלחת עמד חבר ועדת הריבונות ומפקד כוח התמיכה המהיר, לוטננט גנרל עבד אל-רחים דקלו חמתי, והשתתף בה גם מנהל מערכת התעשיות הביטחוניות, לוטננט גנרל מיר ע'ני אדריס סלימאן. העיתון א-סודאני ציטט גורמים שמסרו כי הביקור נועד לחילופי מידע בין המדינות על ניסיון בתחום הצבאי, וזאת אחרי שמשלחת ישראלית ביקרה בתעשיות הביטחוניות בסודן בשנה שעברה.

חמתי נחשב לאחד הקצינים הבכירים והמשפיעים ביותר בסודן, עוד בתקופת שלטונו של הנשיא לשעבר, עומר אל-בשיר, שהודח בהפיכה הצבאית לפני שנתיים. הוא היה אחד ממנהיגי הג'נג'וויד, מיליציה של ערבים חמושים שפעלה בחבל דרפור, ולאחר מכן של כוח התמיכה המהיר, יחידות שהיו מעורבות בפשעי המלחמה, אולם הוא לא היה בין הנאשמים במסגרת חקירתו של בית הדין הפלילי הבינלאומי.

באוגוסט אשתקד, הודיע השלטון בחרטום כי הוא מוכן להכיר בישראל כחלק מתהליך הנורמליזציה שהוביל הממשל האמריקאי של דונלד טראמפ. מוקדם יותר השנה, החליטה הממשלה הסודנית גם על ביטול חוק החרם נגד ישראל אחרי יותר משישים שנה.

ביומיים האחרונים ביקר בסודן מפקד כוחות ארה"ב בקרן אפריקה, וויליאם זאנה, ונועד עם מפקד כוחות היבשה, לוטננט גנרל עסאם מוחמד חסן קראר. בהודעת הצבא הסודני נאמר כי הקצינים שוחחו על חיזוק שיתוף הפעולה בין הצדדים. השגרירות האמריקאית בחרטום ציינה כי זאנה הדגיש את חשיבות התמיכה של הצבא המקומי במעבר שעושה סודן לעבר דמוקרטיה.
 
כזכור, במשך עשרות שנים לא התקיימו יחסים דיפלומטיים בין המדינות, ומערכת היחסים אף התאפיינה לעיתים באיבה הדדית ובתקריות ביטחוניות. בחודש ינואר 2020 הצטרפה סודאן ל"הסכמי אברהם" שנחתמו בתקופות נשיאותו של דונלד טראמפ וראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. בחודש אפריל של אותה שנה הממשלה בסודן הודיעה על ביטול חוק החרם נגד ישראל. 

נתניהו מתייחס להסכם עם סודאן. צילום: לע"מ

בנוסף לכך, הרשויות בסודאן החרימו והשתלטו בספטמבר האחרון על נכסים שהעניק הדיקטטור עומר אל בשאיר לארגון הטרור חמאס בתקופת שלטונו. לדברי גורמים המעורבים בפרטי האירוע, בין הנכסים שהוחרמו היו דירות ונכסי נדל"ן, מניות, מלון "במקום מרכזי בעיר הבירה חרטום", תחנת טלוויזיה ויותר ממיליון דונם של שטחים חקלאים.