ראש הממשלה נפתלי בנט נאם היום (שני) במושב העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. בדבריו התייחס בנט לנושא האיראני ולצורך לרתום את הקהילה הבינלאומית נגד איראן, לצד המאבק במגפת הקורונה. גורם בפמליית ראש הממשלה אמר כי בנט כתב את הנאום בעצמו. 

בפתח דבריו אמר בנט: "ישראל היא מגדלור בלב ים סוער. לפיד של דמוקרטיה, מגוונת במכוון, חדשנית בטבעה ונחושה לתרום לעולם. במשך יותר מדי זמן, ישראל הוגדרה על ידי מלחמות עם שכנינו. אבל זו איננה מהותה של מדינת ישראל. הישראלים לא מתעוררים בבוקר במחשבה על הסכסוך. הישראלים רוצים לחיות חיים טובים ולבנות עולם טוב יותר עבור ילדינו".

את החלק העיקרי של נאומו הקדיש בנט לנושא איראן. "ישראל, פשוטו כמשמעו, מוקפת על ידי חזבאללה, מיליציות שיעיות, הג'יהאד האסלאמי וחמאס. ארגוני טרור שחותרים לשלוט במזרח התיכון ולהפיץ את האסלאם הקיצוני ברחבי העולם. הם זוכים למימון, לאימונים ולנשק מצד איראן. מטרתה הגדולה של איראן ברורה לחלוטין לכל מי שעיניו פקוחות: איראן חותרת לשלוט באזור והיא חותרת לעשות זאת תחת מטריה גרעינית".

"במשך שלושת העשורים האחרונים, איראן הפיצה שפיכות דמים והרס ברחבי המזרח התיכון, מדינה אחר מדינה: לבנון, עיראק, סוריה, תימן ועזה. המשותף לכל המקומות האלה - הם כולם מתפרקים. האזרחים שלהם רעבים וסובלים, הכלכלות שלהם קורסות. בדומה למגע של מידאס, למשטר האיראני יש את מגע המולא. כל מקום שאיראן נוגעת בו – הופך לכושל.

"אם אתם חושבים שהטרור של איראן מוגבל רק לישראל – טעות בידיכם. רק השנה, איראן החלה להפעיל יחידת טרור חדשה – נחילים של כטב"מים קטלניים שיכולים לתקוף כל מקום ובכל זמן. הם מתכננים לכסות את שמי המזרח התיכון באמצעות הכוח הקטלני הזה.  

"איראן כבר השתמשה בכטב"מים הקטלניים האלה, שנקראים שאהד-136, כדי לתקוף את ערב הסעודית, מטרות אמריקאיות בעיראק וספינות אזרחיות בים, והרגו אזרח בריטי ואזרח רומני. איראן מתכננת לחמש את שלוחותיה בתימן, עיראק, סוריה ולבנון במאות ולאחר מכן אלפי רחפנים קטלניים כאלה. הניסיון מראה לנו שמה שמתחיל במזרח התיכון, לא מסתיים שם. 

בנט הוסיף וסיפר: "איברהים ראיסי, נשיאה החדש של איראן, פיקח על רצח של ילדים איראנים. הכינוי שלו הוא "התליין מטהראן" כיוון שזה בדיוק מה שהוא עשה – טבח בעמו שלו. זה האדם שאנחנו מתמודדים איתו", הדגיש. "בשנים האחרונות, איראן זינקה קדימה במחקר ופיתוח הגרעיני שלה, ביכולות הייצור וההעשרה שלה".

"תוכנית הגרעין של איראן נמצאת בנקודה קריטית. קווים אדומים נחצו, תקוות השווא הוכחו ככוזבות. איראן מפרה את הסכמי ההגנה של סבא"א וחומקת מעונש. הם מטרידים את המפקחים ומחבלים בחקירות שלהם, מעשירים אורנים לרמה של 60%, שזה צעד אחד מחומר בדרגת נשק – וחומקים מעונש. 

"יש ראיות שמוכיחות בבירור את כוונתה של איראן לייצור נשק גרעיני באתרים סודיים בטורקוזאבאד, טהראן ומריבאן, אבל מתעלמים מהן. תוכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת מים וכמותה גם הסובלנות שלנו. מילים לא עוצרות את סיבוב הצנטריפוגות. יש כאלו בעולם שנדמה כי הם רואים את חתירתה של איראן לנשק גרעיני כמציאות בלתי נמנעת, או שפשוט נמאס להם לשמוע על זה. לישראל אין את המותרות האלו. אנחנו לא נתעייף ולא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני.

"איראן הרבה יותר חלשה ופגיעה ממה שנדמה. הכלכלה שלה שוקעת, המשטר שלה רקוב ומנותק מהדור הצעיר, הממשלה המושחתת נכשלת אפילו באספקת מים לחלקים נרחבים במדינה. ככל שהם נחלשים יותר, כך הם נהיים קיצוניים יותר. אם ננסה לחשוב יחד, אם אנחנו רציניים לגבי עצירת הדבר הזה, אם נשתמש בכל התושיה שלנו, נוכל לנצח. וזה מה שאנחנו נעשה".  

נפתלי בנט עם הגעתו למטה האו''ם (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
נפתלי בנט עם הגעתו למטה האו''ם (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

"יש רגעים בהם מנהיגים חייבים לאחוז בהגה, רגע לפני התהום"

בחלק הראשון בנאומו התחייס בנט למגיפת הקורונה ואמר: "יש שתי מגיפות שמסכנות את מרקם החברה: הראשונה היא הקורונה, שקטלה יותר מחמישה מיליון אנשים ברחבי העולם. השנייה גם היא מערערת את העולם כפי שאנו מכירים אותו והיא מחלת הקיטוב הפוליטי. שניהם יכולים לשתק מדינות". הוא הדגיש: "למדינות שנשברות מבפנים אין עתיד. בישראל, אחרי ארבע מערכות בחירות תוך שנתיים והיתכנות לבחירות נוספות בפעם החמישית, העם כמה למזור: רוגע, יציבות. ניסיון אמיתי לנורמליות פוליטית".  

"יש רגעים בהם מנהיגים חייבים לאחוז בהגה רגע לפני התהום, לעמוד מול הביקורת ולהסיע את המדינה לחוף מבטחים. לפני כמאה ימים, שותפיי ואני הקמנו ממשלה חדשה בישראל. זאת הממשלה המגוונת ביותר בהיסטוריה שלנו. מה שהתחיל בתור טעות פוליטית יכול כעת להפוך למטרה, והמטרה הזו היא אחדות". 

בהמשך, פנה בנט לעסוק במגפת הקורונה, והסביר את המודל הישראלי, ש"משלב בין חוכמת המדע לבין כוחה של קביעת מדיניות". הוא הסביר כי "למודל הישראלי יש שלושה עקרונות מנחים: הראשון, המדינה חייבת להישאר פתוחה. הכלל השני – חסנו מוקדם. אנחנו נמצאים במרוץ נגד נגיף קטלני ועלינו לנסות להקדים אותו. הכלל השלישי – להסתגל ולפעול במהירות, לעקוף בירוקרטיה ממשלתית מסואבת, לקבל החלטות מהירות וליישמן מידית".

בנט סיפר על ההחלטה להתחיל במבצע החיסון השלישי: "בחודש יולי, היינו הראשונים ללמוד שהחיסונים דועכים – מה שהביא לעליה חדה במקרי הידבקות בזן הדלתא. באותו זמן ממשלתי החליטה לספק את המנה השלישית של החיסון, הבוסטר, לציבור הישראלי. זו הייתה החלטה קשה, בהתחשב בכך שבזמנו הוא עדיין לא אושר על ידי ה-FDA". 

"עמדנו מול בחירה בין לגרור את ישראל לסבב סגרים נוסף, גרימת נזק נוסף לכלכלה ולחברה שלנו או להתמקד בחיסונים. בחרנו באפשרות השניה. היינו החלוצים במתן מנת הדחף. לאחר חודשיים, אני יכול לדווח שהיא עובדת. כתוצאה מכך, ישראל נמצאת במסלול לצלוח את הגל הרביעי ללא סגר, ללא נזק נוסף לכלכלה שלנו. אני שמח שנתנו השראה למדינות אחרות לספק את מנת הדחף".

בנט הוסיף וציין: "ניהול מדינה בעת מגיפה זה לא רק עניין של בריאות. זה עניין של איזון עדין בין כל היבטי החיים שמושפעים מהקורונה, במיוחד תעסוקה וחינוך. האדם היחיד שיש לו נקודת תצפית טובה על הדבר הזה הוא המנהיג הלאומי של כל מדינה. מעל לכול, אנו עושים כל שביכולתנו כדי לספק לאנשים את הכלים שנדרשים כדי להגן על חייהם. התלמוד אומר ש'כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו', וזה מה שאנו שואפים לעשות".

"במהלך 73 השנים האחרונות, מדינת ישראל, עם ישראל, השיגו כל כך הרבה שעה שנאלצו להתמודד עם כל כך הרבה. למרות זאת אני יכול לומר בביטחון מלא: הימים הטובים ביותר עוד לפנינו. ישראל היא אומה של תקווה גדולה, אומה שהביאה את מסורת התורה לחיים בישראל המודרנית, אומה של רוח בלתי שבירה. מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך. המגדלור בלב הים הסוער נישא אל על, הוא עומד חזק ואורו בוהק חזק מאי פעם".

נפתלי בנט עם שרים מבחריין והאמירויות

טרם המראתו לארה"ב אמר בנט כי "זו במה בינלאומית חשובה, ואני מאוד שמח על ההזדמנות להביא אליה את הקול של ישראל, של הישראלים. זו הזדמנות לספר את הסיפור שלנו על המקום של ישראל במרחב, על הרוח המיוחדת של הישראלים ועל התרומה שלנו לעולם".

קודם לכן, לצד ההכנות לנאום, קיים בנט פגישה עם שר החוץ של בחריין ועם השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות כדי לציין שנה לחתימה על הסכמי אברהם. לאחר נאומו, ייפגש בנט עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ועם שגרירת ארה"ב לאו"ם לינדה תומאס־גרינפילד.

מאוחר יותר היום ינאם בנט בפני הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה וראשי ארגונים יהודיים נוספים בארה"ב. בנט צפוי לשהות בניו יורק במהלך שמחת תורה ולהמריא לישראל ביום רביעי בבוקר לפי שעון ישראל.