שר הביטחון בני גנץ קרא היום (רביעי) לשקול את דחיית פתיחת שנת הלימודים בחודש לאור התפשטות הקורונה והעלייה בתחלואה. בריאיון לוואלה! הוא התייחס באופן נרחב להתמודדות הממשלה הנוכחית עם הגל הרביעי של הקורונה, והביע תקווה שהכרעה בעניין תתקבל בימים הקרובים.

"אנחנו נמצאים בדילמה: בספטמבר אנחנו מדברים על 6-7 ימי לימודים. מצד אחד רוצים שהשנה תתחיל כסדרה, זה גם מה שמובילה שרת החינוך, ומצד שני עושים את החישובים עד הרגע האחרון האם נוכח שבעה ימים לימודים אולי עדיף לחכות חודש אחד ולהשלים את זה במהלך השנה - על מנת להתרחק טיפה מהגל הזה", אמר גנץ. "שתי האופציות טובות, אני לא פוסל את האפשרות שנדחה את שנת הלימודים בחודש. שרת החינוך ושר הבריאות צריכים להגיד את עמדתם והקבינט צריך לשבת בעניין להכריע ואני מקווה שנעשה את זה בימים הקרובים".

הממשלה שאתה חבר בה החליטה לחיות לצד הקורונה ולהתחמק כמה שאפשר מסגרים - אסטרטגיה הפוכה לגמרי מזו של הממשלה הקודמת שהיית חבר בה. אתה מסכים עם הגישה?
"אני מקווה שהיא תצליח. בסופו של דבר המאבק בקורונה הוא תמיד מאבק משולב, בריאותית קודם כל, אבל גם כלכלית וגם חברתית. סגרים פוגעים בכלכלה, פוגעים בתקשורת החברתית, מקשים על אוכלוסיות מבוגרות - זה לא דבר טוב, אבל עלול להיות הכרחי. צריך שהציבור יזכור שזו אופציה שמונחת על השולחן. ישראל מריצה חיסונים, המון בדיקות, אפשר להתמודד עם זה".

עשיתם מספיק? עם הגבלות שנכנסו לתוקף רק עכשיו.
"לא, תמיד אפשר לדייק את זה, תמיד אפשר לתפוס אותנו על יומיים לפה יומיים לשם על מקרי קיצון".

יחד עם עקומת התחלואה שגוברת, אולי האסטרטגיה היא באמת כמו שאיילת שקד אמרה, שהציבור צריך להכיל את המתים?
"אני לא מסכים עם האמירה, המתים זה דבר שקשה להכיל אותו. וריאנט הדלתא הוא מדבק יותר, רץ מהר, לא לחינם התכנסנו וקבענו את המגבלות, לא סתם רצנו עם החיסון השלישי לפני שה-FDA אישר אותו והיינו הראשונים בעולם. עשינו צעדים נכונים".

הוא דחה את הטענה שיש תחושה שהממשלה לא לוקחת את המשבר ברצינות הנדרשת. "הממשלה לוקחת דברים ברצינות", הדגיש, "מערכת הביטחון נרתמה מחדש בהיקפים רחבים, מה שקיוונו להאט הרחבנו, גם את מפקדת אלון, גם את פעילות פיקוד העורף ברשויות. רק אתמול גייסנו אלפי אנשים שיעסקו בבדיקות סרולוגיות בבתי הספר כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים. הימים הקרובים הם ימי הכרעה. אני לא נכנס לעניין שליברמן ולפיד לא מגיעים לישיבות הקבינט. את יכולה להזמין את לפיד וליברמן, שיגיעו ויסבירו מה הם עושים כשהם לא מגיעים לדיון, אני רוצה להאמין שדברים חשובים".

בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"הפרצוף החמוץ הוא אגדה"

בריאיון התייחס גנץ לעבודה מול ראשי הממשלה נפתלי בנט ובנימין נתניהו, ועל תחושותיו בממשלה הנוכחית. הוא עמד על כך שהפרצוף החמוץ, שהפך לסימן ההיכר שלו "זו אגדה שלכם".

איך לדעתך בנט מתפקד כראש הממשלה? שר ביטחון עובד צמוד וקרוב מאוד לראש הממשלה. איך העבודה איתו לעומת זו עם נתניהו? אתה מתגעגע במשהו בממשלה הקודמת?
"[אני] חושב שהוא עוקב אחרי זה מקרוב באופן אישי ומתייעץ עם גורמים בלתי אמצעיים. העבודה עם בנט בסדר גמור, גם העבודה עם נתניהו הייתה בסדר. ידענו לנהל את הוויכוחים, גם כשרבנו מאוד קשה. אותי מכתיב לא מול מי אני עובד, אלא מול מה אני עובד. אני עובד לטובתה של מדינת ישראל, אעשה הכל בשביל המדינה. לא מתגעגע לאף אחד שמעמיד את השיקולים האישיים שלו מול השיקולים הלאומיים, אני שם תמיד את השיקולים של המדינה. הסיסמה שלי - 'ישראל לפני הכל' - זה דרך חיים, הממלכתיות היא דרך חיים".

אתה מאמין להצעות שאתה מקבל מהליכוד? אם אתה יכול להפוך להיות ראש הממשלה - אז למה בעצם אתה לא עושה זאת? למה לנופף בזה כל הזמן, ולא פשוט להוריד את זה מהפרק?
"הדבר הזה ידוע, יכולתי להיות ראש הממשלה ואני חושב שאני יכול להיות ראש הממשלה בכל נקודת זמן פוליטית. עבדתי בשביל שהממשלה הזאת תקום, עובד בשביל שהממשלה הזאת תתקיים וכך אני אמשיך לעשות. אמשיך להסתכל בכוונת הפוליטית שלי לפי איך שהממשלה מתפקדת ואיך המדינה צריכה שהיא תתפקד. אנחנו מדברים על זה כי שאלת, שאלת - קיבלת תשובה, זה נובע מכם. השינוי בישראל היה דבר חשוב, תמכתי בו ואמשיך לתמוך בו".

מתי שוחחת בפעם האחרונה עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו?
"אין לנו קשר שוטף או פעיל, מכבד אותו על מה שהוא עשה ומבין את האישיות האופוזיצינית שלו שמטבע הדברים קורית. זה חלק מהמשחק הפוליטי", אמר גנץ. בתגובה להתייחסות בליכוד לנתניהו עדיין כאל "ראש הממשלה", ולכך שהוא טס לחו"ל בניגוד להנחיות, הוא הוסיף כי יו"ר הליכוד "טס למקום שאפשר לטוס אליו. יש ראש ממשלה בישראל ויש ראש אופוזיציה בישראל ואני יכול להבין את זה".

ראית את התמונה שלו משדה התעופה. מה חשבת?
"ראיתי, לא אהבתי, אבל זה מה שיש. נראה תמונה לא מחמיאה, חבל. הבנאדם נוסע נסיעה ארוכה. תמונה שצולמה בסן פרנסיסקו, לא יודע אם צולמה בכוונה או לא. אין לי מושג מי צילם, אני עוסק בסוגיות יותר חשובות של ביטחון מדינת ישראל. ימים יגידו אם הוא יחזור להיות ראש ממשלה".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אני לא עובד אצל חמאס"

בריאיון הגיב השר גם להתפתחויות הביטחוניות באזור. הוא טען כי הקורונה "משפיעה רבות על חיינו", אך "לא משפיעה על קיומם של אתגרים בזירות האחרות. בסך הכל שקט אבל מאוד רגיש, ומאוד נפיץ בכל אחת מהגזרות".

למה לא הגבנו לרקטה שנורתה ביום שני משטח הרצועה?
"מה שאמרנו הוא שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. אני לא עובד אצל חמאס. הוא אומר קפוץ ואני אומר כמה גבוה. ירה, יירטנו, רשמנו נחזור".

ובזירה הצפונית לא מגיבים?
"אנחנו פעלנו בשרשרת של אירועים בהמשך לירי של גורמי חמאס מלבנון. תקפנו גם תשתית לבנונית וגם שטחים באזור השיגור עצמו, הגבנו בעשרות פגזים לרקטות ששוגרו בגזרה המזרחית. המסרים ברורים שישראל לא מתכוונת ולא מוכנה שהביטחון שלה יופר באף אחת מהגזרות. מאוד חשוב להבין: אני מציע להיפרד מהתגובה הפבלובית שיש אירוע ויש תגובה כאן ועכשיו. יש תגובה. יש הפרת כוח. יש צבירת הישגים צבאיים בכל אחת מהגזרות, אני לא חושב שצריך לעמוד עם סטופר, לא מקרוב ולא מרחוק".

אתה מרגיש שאתה מקבל לפעולות גיבוי פוליטי מלא? גם עם רע"ם ומרצ?
"יש הרבה קולות והרבה רעשים והרבה ספקולציות פוליטיות שאומרות מה קורה, אם וכאשר יווצר המצב. רע"ם הצטרפה [לקואליציה] לא בגין האג'נדה הבטחונית שלה אלא בגין האג'נדה האזרחית. הבקשות הבסיסיות של החברה הערבית הן דבר מאוד חשוב. שימור היציבות במזרח התיכון הוא באסטרטגיה של ישראל. לא נברח מאף אחת מהגזרות".

דובר צה"ל אמר שחיזבאללה מורתע ועל כן הוא יורה טילים. אתה מסכים עם האמירה הזאת?
"אני מתחבר לאמירה הזו, צריך לבחון כל דבר לגופו של עניין וגם להתייחס לתמונה הכוללת. חיזבאללה הגיב לתקיפת מטוסים שלנו. עברו מסרים בערוצים כאלה ואחרים שאף אחד לא רוצה להלהיט את הגזרה. לדעתי נוסחת ההרתעה היא בתוקף. לא סומכים רק על הרתעה אלא גם על כושר הפעולה שלנו. אני יודע מה יהיה בלבנון ואני ממליץ להם שלא יעשו את זה".

האויבים יודעים שהממשלה רעועה ושיש בתוכה ניגוד אינטרסים פוליטיים.
"ממשלת ישראל יודעת להפעיל את הכוח הביטחוני שלה, הם שיקולים אסטרטגיים, ביטחוניים, מדיניים, לא שיקולים פוליטיים. לא אתן יד לשיקול פוליטי להשפיע על השיקול הבטחוני אסטרטגי".

יש התפתחות מהירה בתחום הטילים המדויקים בלבנון, עד מתי תתאפק?
"מעדיף שהמעשה יוביל את המעשייה. כשזה יקרה, אני מניח שנוכל לדבר. אנחנו נפעיל את הכוח שלנו ככל שחשוב שצריך".

האם אתה מודאג כשאתה רואה את הנסיגה המבוהלת של האמריקנים מאפגניסטן?
"ישראל צריכה בעיקר ללמוד מהעניין הזה. ההשפעה היא קטנה, אבל גדולה בתפיסה של ארגוני הטרור. דבר שצריך לשים לב לזה שהוא קיים. אנחנו נמצאים כאן כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון וזכות הקיום שלנו בעיני עצמנו היא שנהיה מדינה יהודית ודמוקרטית, אבל שנוכל להגן על האינטרסים שלנו בכל נקודת זמן. היציבות היא מאוד חשובה, מאמין בשיתוף פעולה עם המדינות שנמצאות סביבנו".