קולט אביטל, חברת הכנסת לשעבר ממפלגת העבודה וניצולת השואה, מונתה בשבוע שעבר לבאת כוחו של שר החוץ יאיר לפיד בהנהלת יד ושם.

היא שוחחה הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM, והתייחסה למינוי החדש, לנאום האנטישמיות של לפיד ולחוק החדש שעבר בפולין המגביל יהודים להשיב רכוש שנגזל להם בשואה.

למרות המינוי המכובד, קולט הסבירה בפתח דבריה כי אינה יודעת מה יהיה תפקידה בפועל: "אני לא יודעת איך מרכיבים את ההנהלה, צריך לשאול אותו, אבל בסה"כ אני שמחה שאהיה שם. אם מוניתי על ידו, סימן שאנחנו באותו הראש, זו הייתה הפתעה".

"לא סיכמנו שום דבר", ציינה, "אני קיבלתי טלפון מעוזריו ששאלו אותי אם אני מוכנה ואמרתי שכן, ואם יהיו לו מסרים להעביר אניח אשמח להעביר אותם".

היא הדגישה כי "יד ושם הוא מוסד מאוד חשוב", והתייחסה לכך שאנו נמצאים "בזמנים בהם יש בעיות גדולות בעולם, לא רק עם הכחשת השואה, אלא למשל בפולין ובמקומות אחרים עם נטיות לשכתב ולייפות את ההיסטוריה".

כשנשאלה האם היא מסכימה עם נאום האנטישמיות של לפיד, ענתה כי "בהחלט כן, אני בדיוק באותו ראש. ודאי שיש הבדל בין ביקורת לפעמים מוצדקת על ישראל, היא לגיטימית כשמדובר על מדיניות, בין אם של ימין או של שמאל, לבין ביקורת שהיא מתייחסת לכל העם היהודי שזו אנטישמיות".

היא הוסיפה, בזמן שעומתה עם אמירותיו, כי ייתכן "שהחמצתי משהו בנאום, אבל אני חושבת שיש הבדל בין השואה לבין ג'נוסייד של עמים אחרים ודאי שהמקור הוא תמיד גזענות אבל אני לא חושבת שמה שקרה ברואנדה זה אנטישמיות. אני חושבת שזה רצח עם".

"אני מוכרחה להודות למרבית בושתי שבשבוע שעבר כשהוא נשא את הנאום הייתי ביוון אז לא קראתי את כל הנאום", ציינה. "קראתי את המאמר שלו בעיתון הארץ ביום שישי והזדהיתי עם מה שהוא כתב".

עוד דיברה אביטל על המשבר עם פולין, על רקע החוק שיגביל אפשרות להשבת רכוש שנגנב ע"י הנאצים במלחה"מ השנייה ליהודים: "המשבר עם פולין לא חדש. פולין מתכחשת לנושא הרכוש היהודי מזה הרבה מאוד שנים וראש ממשלת פולין אמר שלא ייתן ליהודים אף פרוטה. העובדה שהוא אמר שבעצם זאת לא בעיה שלהם אלא של הגרמנים היא לא במקום כיוון שהגרמנים אחרי המלחמה לא לקחו את הרכוש, הרכוש אחרי מלחמת העולם השנייה הולאם על ידי הפולנים הקומוניסטים ונלקח על ידי השכנים". 

"שנה לאחר תום המלחמה היו בפולנים גם פוגרומים, אנשים שרצו לחזור לבתיהם והשכנים לא אפשרו להם", הוסיפה. "אני חושבת שיש פה בעיה מאוד גדולה מול ממשלת פולין שהיא לא היחידה. הבעיה היא שהפולנים מתכחשים לאחריותם והייתה להם אחריות, לא כולם, אנחנו יודעים על לפחות 200 אלף פולנים שהיו אחראים לרחיצתם של יהודים". 

עם זאת, הבהירה אביטל כי "צריך לקחת את היחסים עם פולין עם קצת איזון כי במקום בו אני יושבת אני רואה שפולין היא המדינה היחידה שגם משלמת פנסיות לניצולי שואה ממוצא פולני וזה לא קורה עם אף מדינה אחרת ממזרח אירופה שאני יודעת עליה

"לכן אני חושבת שצריך לעשות הבחנות. כל מה שקורה בנושא של החזרת הרכוש ובנושא החוק הפולני שלא מאפשר אפילו לאקדמאיים לדבר בצורה אמיתית על מה שקרה במלחמה מבחינת אחריות פולנית זה דבר שמשפיע על היחסים בינינו ואני שמחה שמדינת ישראל נותנת את דעתה לדבר הזה".

בסוף דבריה, אמרה כי היא תומכת במינויו של דני דיין ליו"ר יד ושם: "אני מכירה את דני, הוא היה קונסול כללי בניו יורק, הוא מילא את תפקידו בצורה בלתי רגילה עם פתיחות ויכולת להקשיב לכל אחד. דני הוא אדם לפי דעתי עם אופקים רחבים, עם כושר ניהול טוב עם יחסי אנוש טובים והוא ידע להפעיל את הצוות. מה שחשוב היום ביד ושם זה חופש המחקר".

"אני חושבת שההתנגדות שלי לאפי איתם לא הייתה מורכבת רק מאותה אמירה שאין לו קשר או זיקה אלא מהעובדה שהוא אדם שבעבר התבטא בצורה גזענית כלפי ערביי ישראל והפלסטיניים ולסוג כזה של אמירות וגזענות אין מקום ביד ושם. יד ושם בדיוק ההפך הגמור של גזענות", ציינה.