ימים רבים לאחר שניסו חברי הקואליציה להגיע לפשרה באשר לחוק האזרחות שהפך לאתגר הראשון של הממשלה, עדיין לא הושגו הסכמות בנדון. האם ההצבעה על החוק תהפוך בעוד מספר ימים להצבעת אי אמון נגד הממשלה? חבר הכנסת יאיר גולן (מרצ) שוחח היום (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והגיב לדברים: "החוק הזה לא טוב, אבל חשבתי שעל העסק הזה לא נכון ליצור משבר קואליציוני ושנכון להעביר את החוק כדי להמשיך הלאה. ציפיתי שתהיה התייחסות סבלנית גם מהצד השני. אני מתפלא על אנשי הימין שנחרדים ממתן אזרחות לכמות מצומצמת של פלסטינים, אך מוכנים לספח מיליוני פלסטינים לתוכנו". 

בפתח הראיון אמר גולן: אני אומר קודם כל מה חשבתי במקור על החוק. החוק הזה הוא חוק לא טוב, חוק שמתחדש כל שנה סימן שמשהו לא בסדר איתו. אבל חשבתי שעל העסק הזה לא נכון ליצור משבר קואליציוני ושנכון להעביר את החוק כדי להמשיך הלאה ולקבוע בתוך הממשלה שבחצי השנה הקרובה יגובש חוק מאוזן שנותן מצד אחד מענה לצרכים הביטחוניים של ישראל ומן הצד השני נותן פתרון הומניטרי ראוי למאות אולי אלפי אנשים שבאמת נקלעו למצב בחיים שצריך לתת לו פתרון הגיוני ומתקבל על הדעת וזה לא המצב היום".

"אני חייב לומר שציפיתי שתהיה הדדיות בהתייחסות הזאת, הסבלנית, הממלכתית הזאת", הוסיף חבר הכנסת. "ציפיתי שגם מהצד השני תהיה התייחסות דומה ולא יגיעו להסדר בנושא איתמר שהוא בעצם אומר הקמת יישוב חדש ביו"ש שזה לחלוטין פשוט לא מקובל עלינו, בניגוד לכל מה שאנחנו חושבים שצריך לקרות במדינת ישראל, בטח כשנעשה ככניעה למעשה בלתי חוקי. יישוב שהוקם באופן בלתי חוקי וממשלת ישראל אומרת זו שיטה לא רעה להקים כך יישובים, אני לא יכול לתת לזה יד. כרגע צריך לשבת ולהחליט איך ממשיכים קדימה באופן שמבטא את העובדה שזו ממשלת אחדות לאומית ולא ממשלת ימין".

במענה לשאלה כיצד יצביע אמר גולן: "הסיעה תשב ונחליט ביחד מה צריך לעשות ואיך צריך לעשות. אני לא אומר עכשיו דברים שעלולים לחייב את חבריי. נשב ונגבש את דעתנו בנושא".

"יש סוגיות רגישות בהן לא משנים את הסטטוס קוו, צריך לשבת ולראות איך מחזירים את האיזון", אמר חבר הכנסת והוסיף: "אני לא בטוח שהחוק שמביא הליכוד הוא זה שאליו אנו מתכוונים. היינו מוכנים ללכת ולאשרר את החוק בנוסחו הקיים ולחדש את הוראת השעה, ובתנאי שעובדים על חוק קבוע. החוק שאנחנו רוצים מאזן בצורה נכונה ותומך בביטחון ישראל אבל גם יודע לאזן את ביטחון ישראל עם צרכים הומניטריים שהיום אנחנו לא נותנים להם מענה. זה דבר בלתי הגיוני ואכזרי במידה מסוימת וצריך לתת לזה מענה ראוי וזה לא החוק של הליכוד".

הוא הוסיף כי "זה חוק מ־2003 שנחקק על רקע מציאות ביטחונית בלתי נסבלת של פיגועים במרכזי הערים, מכוניות נפץ ומציאות באמת שונה לחלוטין מהמציאות הנוכחית. הגיע הזמן בחלוף 18 שנים לחוקק חוק קבוע התואם את המצב הנוכחי. זו הייתה עמדתנו המקורית. אנחנו חייבים לתת מענה לחיבור בין משפחות שכבר 15 שנה חיות ביחד משוללות זכויות, זה בלתי הגיוני. אני מתפלא על אנשי הימין שמצד אחד נחרדים ממתן אזרחות לכמות מצומצמת של פלסטינים, ערבים שהגיעו למצב המורכב הזה אבל מוכנים לספח מיליוני פלסטיניים לתוכנו?".

לדברי גולן, "מי שחושב שמרצ רוצה לשנות את האופי היהודי של מדינת ישראל פשוט טועה טעות חמורה. ישראל היא ביתנו הלאומי של העם היהודי והיא תתקיים רק אם יהיה פה רוב יהודי מוצק, מה שהימין מנסה לשבש פעם אחר פעם. לכן גם בנושא חוק האזרחות אין לנו כוונה לשנות את אופייה של המדינה, אנחנו אנשים ציוניים. מרצ מפלגה ציונית. כל מה שצריך לעשות זה לחוקק חוק ששומר על האינטרסים והאופי של מדינת ישראל אבל נותן מענה אנושי ראוי". לסיום העריך: "סביב הסוגיה הזאת הממשלה לא תיפול".