הישיבות של הסיעות השונות בכנסת נפתחו היום (שני) ב-14:00, מיד לאחר ציוץ דרמטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בו חשף כי הציע לבנט להיות ראשון ברוטציה: "כדי למנוע ממשלת שמאל אמרתי לנפתלי בנט שאהיה מוכן להיענות לבקשתו להסדר רוטציה שבו הוא יכהן ראשון כראש ממשלה במשך שנת אחת".

נתניהו מוכן שבנט יהיה ראש ממשלה ראשון ברוטציה

בתגובה לדבריו של נתניהו, ובמהלך ישיבת סיעת ימינה, אמר בנט כי "המטרה שלנו היא להקים ממשלה ולמנוע סיבוב נוסף של בחירות. אני איש ימין ואני לא מתכוון להשתנות, לשן הקמת ממשלת ימין אנחנו מוכנים לשקול דברים שבעבר לא חשבנו שנשקול", והדגיש: "ההצעה של נתניהו לא מובנת".

בנט הוסיף עוד כי "לא ביקשתי את ראשות הממשלה, אלא את הממשלה. לפני שלושה שבועות אמרתי לראש הממשלה יש את האצבעות שלנו תביא ממשלה, לא ביקשתי ראשות ממשלה. תביא ממשלה אנחנו מוכנים לעזור".

עוד ציין: "מהרגע הראשון במקום להתאמץ להביא ממשלה ולכוון את הלחץ על מי שלא מוכן להביא ממשלה, הוא הלך לדיפולט הקבוע שלו בלתקוף את ימינה. אני רוצה לשמור על טון מכבד לראש הממשלה אבל חשוב לומר את הדברים בפשטות: בבחירות האלו הוא הקים מפלגת לוויין והוא לא מצליח להשתלט עליה. שיפנה את הסרטונים האלה לסמוטריץ". 

בנט במתקפה על נתניהו וסמוטריץ'. צילום: ערוץ הכנסת

בתגובה לבנט, צייץ נתניהו בטוויטר: "בנט, אתה יודע יפה מאוד שברגע שתתחייב לממשלת ימין - יבואו אחרים אפילו בלי סער ויהיו לנו 61. הם מחכים רק לך. המכשול האמיתי להקמת ממשלת ימין הוא סירובך להסיר מסדר היום ממשלת שמאל ולהתחייב רק לממשלת ימין. עשה זאת היום!".

לפיד עקץ את בנט: "ממשלה זה לא מכרז"

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד. צילום: ערוץ כנסת

לאחר מכן עלה גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לשאת דברים בישיבת הסיעה, והמשיך להדגיש כי "אסור שנתניהו ימשיך לעמוד בראש המדינה". במסר לבנט, אמר כי "ישראל לא מתפקדת. כל אחד מפיל את האשמה על אחרים, הגיע הזמן לממשלה חדשה. אף אחד לא עשה יותר וויתורים מאיתנו כדי שזה יקרה, בעוד יממה יהיו מולנו שתי אפשרויות או ממשלת אחדות ישראלית מתפקדת או בחירות חמישיות".

בסיום דבריו אמר: "בעוד יומיים אנחנו יכולים להשביע ממשלה חדשה, היא לא תהיה מושלמת אבל היא תהיה ממשלה שתיקח אחריות ותעסוק במדינה".

סער: "גם תזוזה של נתניהו לשנה היא לא מה שהמצביעים הצביעו עבורו"

יו״ר תקווה חדשה, גדעון סער, נשא גם הוא דברים ושלל חבירה לממשלת נתניהו, גם אם בנט יהיה ראשון ברוטציה: ״רבים נוטים לחשוב שאי הסכמנתו להכנס לממשלה בראשות נתניהו ייסודה בשיקולים אישיים, אין לכך שום ביסוס. רק בשבוע שעבר ראינו עדות לכך בסאגת שר המשפטים, הממשלה נרתמה למינוי המנוגד לחוק בהשתקת היועמש לאח מכן ראינו מינוי בזיגזג של גנץ זה לא יכול להתרחש״.

הוא הדגיש עוד כי ״מצביעי תקווה חדשה הצביעו עבורנו על יסוד קו המחוייב לשינוי ולא להמשך שלטון נתניהו, גם תזוזה של נתניהו בשנה לתפקיד ראש הממשלה החליפי הוא אינו מה שהמצביעים הצביעו עבורו״.

גדעון סער (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
גדעון סער (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

סמוטריץ' לנתניהו, בנט וסער: "מי מכם שיימנע הקמת ממשלה ימין ישא אות קלון עד יומו אחרון"

ח"כ הבא שעלה לשאת דברים היה בצלאל סמוטריץ, שטען גם הוא כי "בשבועות האחרונים הרבה מאוד שחקנים משתעשעים במשחקי משא ומתן על חשבון מדינת ישראל - אדוני ראש הממשלה, בנט וסער, שלושתיכם יודעים מה שאני יודע - שיש התכנות להקמת ממשלת ימין עוד היום , ובשביל זה צריך לוותר על קצת אגו, לא הרבה. אני קורא לכם להתכנס עוד היום".

בפנייה ישירה לבנט אמר: "נפתלי ידידי, גלה אחריות וקיים הבטחה אחרת שלך ממש לאחרונה , לא להקים ממשלת שמאל ולא להפוך את לפיד לראש הממשלה גם לא ברוטציה".

נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם) (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם) (צילום: מרק ישראל סלם)

ליברמן: "אני קורא לכל חבריי מגוש השינוי, בואו נתכנס ועד מחר בערב נקים ממשלה"

ישיבת הסיעה הראשונה שהתקיימה היום הייתה ישיבת הסיעה של מפלגת ישראל ביתנו, בה אמר ליברמן: "אני קורא לכל ראשי המפלגות בגוש להתכנס הערב ועד מחר בערב נקים ממשלה, הפערים הם לא גדולים, אם יש רצון טוב, נחישות ואמונה בצדקת הדרך אפשר להקים ממשלה. ממשלה שתתפקד לטובת מדינת ישראל".

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו (צילום: מרק ישראל סלם)
אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו (צילום: מרק ישראל סלם)

מוקדם יותר הבוקר הסתיימה עוד פגישת בנט-סער בכנסת. אפשר להתרשם כי מפעילים לחצים כבדים על סער להסכים לדבר על האופציה של ממשלת ימין, כאשר בנט הוא הראשון ברוטציה לשנה וחצי. בשני הצדדים לא מתייחסים, לא מאשרים ולא מכחישים את הדברים.

כזכור, לאחר הדרמה סביב מינוי השרים, התחממו במהלך השבוע שעבר המגעים להקמת ממשלה ב"גוש השינוי", מה שהוביל למספר פגישות בין סער לבנט. במהלך הפגישה יצאו ונכנסו לחדר ח"כ איילת שקד, ח"כ לשעבר צבי האוזר ודמויות נוספות בשתי המפלגות.

בנוסף, נפגשו בשבוע שעבר יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ואיש תקווה חדשה, ח"כ זאב אלקין. מדובר בחידוש של המגעים הקואליציונים בגוש השינוי לאחר נתק קצר.