שר ההתיישבות, צחי הנגבי, שוחח היום (חמישי) עם אראל סג"ל ואיתן כבל ב-103FM והתייחס לשיח האמריקאי, יחד עם ראשי המעצמות - גרמניה, בריטניה וצרפת, בעניין הסכם הגרעין משנת 2015, והבהיר: "זה הולך לעימות דיפלומטי בינינו לבין כמעט כל מעצמות העולם, שחוזרות להאמין באופן נאיבי ובאופן שגוי בתהליך ההתפייסות עם איראן". בנוסף, הוא התייחס לגיוס המנדטים של הליכוד לקראת הבחירות, ואמר: "אנחנו מנסים להביא את האנשים שאנחנו יודעים שהם שלנו, שלא מרגישים צורך לקום להצביע".

מה אתה אומר? אמרתם שאתם סוגרים את המדינה ועשו לכם 'הבה נתחכמה לו'.
"זה מאוד מקומם, אני ראיתי את זה. אין גבול לתחכום שהוא למעשה, מהו? את מי הם מרמים? על מי הם עובדים הם פוגעים בעצמם, בהוריהם, בחיים שלהם, בבריאות שלהם, זו תופעה שמלווה את השנה האחרונה, מתי מעט אני מקווה ולא מאפיינת את החברה הישראלית".

אני חושב שזה נכון לכל המדינות הדמוקרטיות במערב, יש בעיה של אכיפה ברוח של מדינות דמוקרטיות. 
"צריך להוקיע את זה, יכול להיות שהאנשים הספציפיים זה לא משפיע אבל יכול להיות שזה משפיע על אחרים שלא היו רוצים לתת את ידם לתופעה הפסולה הזאת".

הסקרים פחות טובים לליכוד לאחרונה, אצלנו 28 מנדטים.
"בסך הכול מדובר במשימה לא פשוטה עבורנו כליכוד, להצליח במקום בו לא הצלחנו בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. אני יותר אופטימי מבעבר, כי הפעם בשונה מהעבר אין קולות של הימין שהולכים לפח, כל מפלגות הימין אמורות על פי הסקרים לעבור את אחוז החסימה. יכול להיות שבמחנה השני יהיה דבר הפוך, לכן אני מאמין שנצליח לעשות".

מאיפה תביאו הקולות?
"לליכוד היו 36 מנדטים בפעם הקודמת, היום אנחנו באזור ה-30. איך איבדנו שישה מנדטים? השקפת העולם שלנו רק קיבלה אישוש מהמציאות, ארבעה הסכמי שלום שהוכיחו שניתן להגיע להסכמים למרות הווטו של הפלסטינים, מבלי לוותר על חלקי מולדת ולשחרר רוצחים. זה קרה בגלל הקורונה, המון אנשים סובלים, נפגעו, נפלו שבי לתעמולה הבלתי פוסקת על מחדלים, מחדלים, מחדלים. אני מאמין שהחודש הזה יוכיח את מה שאנחנו טוענים כל הזמן, שלמרות שהיו מספר טעויות כמו בכל מדינות העולם, אנחנו הראשונים שיוצאים מן הקורונה, היחידים שמחסנים כמעט את כל האוכלוסייה, אנחנו נראה פתיחה של כל המשק. אני מאמין שנפגעי הקורונה המתוסכלים והזועמים יחזרו הביתה לליכוד".

בנט וסער יוכלו לשבת בממשלה הזאת?
"יכול להיות שזה נגמר, איך יודעים? הם שרים מבוקר עד ערב, סער הרבה יותר, בנט ברמיזה, שמבחינתם הברית עם הגוש של הימין, של הליכוד, הסתיימה, אין יותר. למרות שביומיים האחרונים יש להם אסטרטגיה של יללות, 'לא לפיד'. הלו, המתמטיקה אומרת 'רק לפיד', אין לכם עם מי להקים ממשלה. לפיד המוביל בצד השני, הוא ראש האופוזיציה, על פי כל הסקרים אין סיכוי שתגיעו אליו. לכן בבוקר שאחרי הבחירות אתם עם לפיד אלא אם תתהפכו כמו מוריד השפם המפורסם, ואני לא רואה את זה קורה". 

אבל איך תביאו קולות?
"מה שלמדנו בבחירות האחרונות, איך הגענו לשיא של 20 השנים האחרונות, את זה אנחנו רוצים לשחזר, איך? לא מתעסקים באחרים, אנחנו מנסים להביא את האנשים שאנחנו יודעים שהם שלנו ממגוון טעמים שלא מרגישים צורך לקום להצביע, אותם צריך להביא. זה מה שעשינו בקמפיין לפני מספר חודשים, זה אותם תשעה מנדטים שרה"מ אומר הם יושבים בבית. על פי כל הסקרים שלנו אם נביא אותם, חוזרים ל-36 מנדטים. אני מאמין שזו תהיה התוכנית".

הולכים לחיכוך עם האמריקאים?
"זה הולך לעימות דיפלומטי בינינו לבין כמעט כל מעצמות העולם שחוזרות להאמין באופן נאיבי ובאופן שגוי בתהליך ההתפייסות עם איראן, דבר שנחל תבוסה צורבת בשנים האחרונות מאז ההסכם של 2015. הנשיא טראמפ הבין את זה, יצא מן הטעות הזאת, התחיל תהליך הפוך שהיה מאוד אפקטיבי של סנקציות כואבות ומאוד משתקות על הכלכלה האיראנית. האיראנים אמרו 'הבה נחזיק מעמד ארבע שנים', ולצערנו השנים חלפו, הם לא קרסו, ידעו אולי יש סיכוי למהפך בארה"ב. הממשל הנוכחי מתבסס על אותה השקפת עולם ששגויה בעינינו, אנחנו נאבק על העמדה שלנו אבל כפי שאנחנו מדגישים תמיד, אנחנו יודעים להגן על עצמנו במידה ונישאר לבדנו אל מול האיום הגרעיני האיראני".

מה עמדתך לגבי בכירים שתומכים?
"אנחנו לא מתנגדים לדיאלוג בין ארה"ב לאיראן, להיפך. אין דרך להגיע להסכמות שמסכלות את תוכנית הגרעין האיראנית, אלא באמצעות הסכם חדש. השאלה מה המדיניות שההסכם יעצב? אם המדיניות זהה למה שאובמה בשעתו הוביל, זו טעות קשה. אם המדיניות היא מה שטראמפ רצה להשיג, קשה להאמין שאם אתה מסיר את הסנקציות לאיראנים יהיה אינטרס להתפשר. אנחנו מנסים לשכנע 'אל תסירו את הסנקציות, זה המנוף החזק ביותר שלכם. תנסו לעשות בו שימוש מושכל כי בלעדיו אתם חוזרים לאותה פינה בה נתקעתם ונכנעתם ב-'2015".

מפצים את משפחות ילדי תימן, מזרח והבלקן. למה לא פותחים את הארכיון עד הסוף?
"פתחו את כל הארכיונים וזו הייתה הדרמה הגדולה לפני כמה שנים. הממשלה הטילה עליי לעבור מסמך-מסמך בכל הארכיונים של כל ועדות החקירה, הבאתי בפני הממשלה המלצה שהתקבלה והכנסת אישרה לפתוח הכול. היום הכול מופיע באינטרנט. מה לא מופיע? האקדח המעשן, ההודאה של אדם. אני קיבלתי הוראה לגזול ילד ממשפחתו, לרמות את משפחתו ולומר שהילד מת ולתת אותו למן דהוא. זה לא היה ולא אמור היה להיות".

מה היה שם?
"אין לי ספק שמה שהיה זה שלפחות חלק מן הילדים האלה לא התפוגגו והתאדו. כי הרי אין להם קברים, אין תעודות פטירה, אין שום מידע אמין לגבי גורלם, אלא פשוט נעלמו. אנחנו יודעים כעובדה, מעדויות, שאכן היה תהליך של ניסיון לבדוק האם חלק מהמשפחות יכולות לקבל ילדים באימוץ, מי שביצעו את העוול הזה, אם אכן בוצע, הלכו לעולמם לפני שנים רבות. הממשלה השבוע במידה רבה לקחה אחריות, לא על מעשה פלילי כי היא לא יכולה להוכיח אותו, אבל לקחה אחריות על כך שהיא מפצה כאלף משפחות שהילדים שלהם נגזלו. אני לא חושב שמישהו יכול לטעון ברצינות שזה צירוף מקרים קוסמי שאלף ילדים, רובם המוחלט מיהדות תימן אבל גם הבלקן והמזרח במהלך מספר שנים בין 48-54 נעלמו כלא היו, ואין יד מכוונת. זה לא יכול להיות, היה ברור שהיו מהלכים מתחת לפני השטח שלא נדע כנראה לעולם מי יזם אותם. אני לא חושב שזה היה מנהיג או מפלגה אבל הייתה אווירה שאת הילדים האלה מצילים ברגע שלוקחים אותם ממשפחתם שלא יודעת בכלל מה קורה".

הייתה צריכה להיות התנצלות של המערכת. לא רק פיצוי כספי.
"יכול להיות שזה יהיה השלב הבא. התהליך מתחיל באותה פתיחת ארכיונים גורפת, עכשיו מתן פיצוי למשפחות שנפגעו, וצריך שלב נוסף מסיים שסוגר את המעגל הזה עם לקיחת אחריות הצהרתית. לא במובן המשפטי יותר במובן המוסרי של מדינת ישראל".