ראש היחידה לאבטחת אישים לשעבר בשב"כ, שלמה הר נוי, שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וגולן יוכפז בתכניתם ב-103FM על נוהלי האבטחה של היחידה. זאת, על רקע הדיווחים בסוף השבוע כי רה"מ, בנימין נתניהו, ומשפחתו, הוכנסו בשבוע שעבר אל חדר צדדי לכאורה במהלך הפגנה של מתנגדיו בבלפור ביום שבת שעברה. 

מעצרים בבלפור, קרדיט הדגלים השחורים

לפי הנהלים, באיזה מצב צריך להעביר את רה"מ שנמצא בבלפור לתוך חדר מאובטח?
"בכל איום, תמיד יש העברה למקום אחר, חדר מבטחים. גם כשיש חשד, או פיגוע בפועל. זה חלק מפרוצדורה רגילה". 

במקרה הזה, עד כמה שאתה מבין, היה צורך לעשות את זה? למה זה עניין פוליטי? זה עניין ביטחוני בלבד. למה השב"כ שותק?
"צריך לשמור את השב"כ מעל ההקשר הפוליטי, בגלל השימוש שנעשה בדיווח לצרכים כאלה או אחרים. כל הפגנה יכולה להפוך לאיום של פריצת המון אלים. במקרה הספציפי הזה, היו הרבה מעגלי אבטחה. לא היה חשד לרגע שהם יפרצו. הם עברו מעגל אחד, וברגע שזה קרה הופעלה פרוצדורה מסוימת. אבל הם לא היו מצליחים לפרוץ את יתר המעגלים".

המפגינים חצו מעגל אחד, ואז באופן אוטומטי צריך לבצע את הנוהל הזה. 
"מדובר בתרגולת. היו עוד הרבה מעגלים קדימה שהם לא היו מצליחים לעבור אותם. אני לא אמרתי שהכניסו אותו לחד צדדי, אני לא יודע. אבל יש נהלים מסוימים שצריכים ליישם". 

למה זה פורסם שבוע אחרי?
"זה ברור לך שזה לא פורסם ע"י השב"כ. היה שיקול כזה או אחר למי שפרסם את זה".

ראינו את האירועים בגבעת הקפיטול. לו חלילה, אירוע כזה היה קורה, זה היה מסתיים בצורה הרבה יותר תקיפה מצד המאבטחים?
"אני מניח שרק אם היו עוברים קו אדום והאבטחה לא הייתה מצליחים להשתלט על האירוע. אם כך, זה היה נגמר בפירוש בירי. משהו יכול לקרות לפי סוג ההסתה והאלימות שקיימות. הצד הימני אלים וקשה יותר מאשר השמאלי בישראל, אבל זו יכולה להיות נחלתם של שני הצדדים".

ארנון ראובני, מפגין שנעצר בתקרית מחוץ למעון רה"מ, התייחס אף הוא לנושא, ואמר בשיחה עם ינון מגל ואבי בניהו, כי "אין לנו שום כוונה לפרוץ לבלפור, אנחנו מבינים את החוקים ופועלים לפיהם. זו הייתה הפגנה חוקית ולגיטימית במקום שמותר להפגין על פי הכללים. ממתי ריצה זה ניסיון פריצה? אנו אנשים מיושבים, אינטיליגנטיים, מבינים ופועלים על פי החוקים ואף אחד לא רוצה להסתבך עם החברה מהיחידה לאבטחת אישים". 

הוא הסביר כי "לא פרצנו שום מחסום, היו שם שני שוטרים שעברתי בהליכה קלה, לא היה שום עימות פיזי. בית המשפט פסק שפעלנו בחוק, שחרר את כולנו הביתה אחרי שעצרו אותנו שלא כחוק. זה קורה 24 שעות אחרי שהדיון במשפטו של רה"מ נדחה וכל הארץ רעשה ומשחררים את הספין הזה, אבל הדבר החשוב הוא שהדיון נדחה בגלל סגר בזמן שהשופטים ממשיכים לקיים השבוע דיונים שאינם עם רה"מ. בכיר במשטרה אמרה שלא נשקפה שום סכנת פריצה והוא לא מסכים עם ההחלטה של השב"כ להוריד את משפחת נתניהו לאזור מאובטח".