הוועדה המיוחדת למיגור האלימות בחברה הערבית התכנסה היום (שני) על מנת לדון בתכנית הממשלה לטיפול בנושא. בדיון הוועדה משתתפים ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יריב לוין, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה וסגן השר במשרד ראש הממשלה פטין מולא. 

בדיון השתתף מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, שעורר סערה כשאמר: "נפגשנו לא מעט פעמים ודיברנו על הנושא הזה לא פעם אחת ולא פעמיים. משטרת ישראל שמה לעיניה את החברה הערבית וחיזוק האכיפה בתוך החברה הערבית עם ההנהגה וראשי הרשויות למיניהם. עובדה שבמהלך השנים האחרונות הוקמו תחנות משטרה רבות בתוך החברה הערבית. גם החברה הערבית עצמה, מה מקומה ומה אחריותה בכל הקשור לעולם התוכן, התרבות בתוך החברה הערבית...". חברי הכנסת מהרשימה המשותפת זעמו על השימוש של כהן במונח "תרבות".

דברי מוטי כהן בוועדה, קרדיט ערוץ כנסת

רה"מ נתניהו אמר בפתיחת דבריו בדיון הוועדה: "אני מברך על הישיבה הזו. אני רואה את עצמי כראש הממשלה של כל אזרחי ישראל ואתם יודעים את זה, לפחות חלק יודעים את זה. בדקתי מה עשו הממשלות בראשותי מבחינת הקצאת משאבים לצמצום פערים, ומצאתי שמ-2010 ההקצאות שלנו עולות על כל מה שהוקצה על ידי ממשלות קודמות ב-60 השנים שקדמו לכך ובהיקפים גדולים".

יו"ר הוועדה חה"כ מנסור עבאס אמר בפתח הישיבה: "החברה הערבית משוועת לפתרון לבעיית הפשיעה והאלימות בקרבה. אני כאן כדי לייצג את האב והאם שאיבדו את בנם,  את כל מי שאיבדו את יקיריהם, כל מי שנרצח על לא עוול בכפו. עבור כל הנשים שנרצחו על הערך הפרימיטיבי של כבוד המשפחה ועבור על אלה שעלולים להיפגע בעתיד. עבור הדור הבא שזכותו לגדול בסביבה בטוחה, האזרח הערבי שאיבד את תחושת הביטחון האישי ועבור הערך ש קדושת החיים והזכות לחיות בכבוד ובביטחון".

דיון הוועדה למיגור האלימות בחברה הערבית. צילום: ערוץ הכנסת

עוד אמר רה"מ נתניהו בדיון: "בנינו תחנות משטרה חדשות ועוד היד נטויה. עשינו לא מעט ויש שיפור גדול מאוד גם במספר הצעירים והצעירות הערבים עם תארים אקדמאים ועוד תחומים רבים. יש לנו מלאכה לפנינו, אבל יש שינויים".

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה: "אין וויכוח בנוגע לאחריות המשטרה למיגור האלימות בחברה הערבית, אך הייתי גם מצפה לראות פה שרים ונציגים של משרדים נוספים. מיגור הפשיעה והאלימות מתחילים הרבה לפני ביצוע הפשע וזה קשור בחינוך, רווחה ועוד".

בנוסף לראש הממשלה, יו"ר הכנסת ושר הבט"פ, גם יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן לוקח חלק בדיון.