ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ התייחסו אמש לשאלה שלא נותרה לה תשובה עד היום - שאלת העברת תקציב המדינה לשנת 2021. גנץ דרש בדבריו להכין תקציב בהקדם, ואילו נתניהו שלח מסר לכחול לבן וקרא לחברי המפלגה "להפסיק עם האיומים". חבר הכנסת ניר ברקת (הליכוד) התארח היום (ראשון) בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM והביע את דעתו על הלך הרוח במפלגתו וגם על הקלטות מנדלבליט שעלו בשבוע שעבר לכותרות.

יוכפז: מה שלומך?
"השבח לאל, קם בבוקר, שבוע עבודה חדש".

דוידוב: כמה אתה מרגיש מאוים?
"ממש לא. אני חייב להגיד שקיבלתי הרבה מאוד פידבק מהרבה מאוד אנשים. הגעתי לתוכנית כי אני לא מאמין בחרמות ולא בורח מהתמודדות, באתי לייצג את תנועת הליכוד, הבהרתי את מי אני מייצג ומה אני חושב ולמה אני חושב, העברתי שני דברים. מסר ראשון, שצריך ללכת יותר לאחדות, פחות מסרים משסעים ופוגעים. בואו נחפש את המכנה המשותף ושכל אחד ייקח אחריות על עצמו. המסר השני, הוא שהליכוד הוא לא ארגון פשע. הליכוד היא תנועה ערכית לאומית שמאמינה בעם ישראל וארץ ישראל".

דוידוב: איימו עליך.
"זה לא רציני. את יודעת מה זה איומים? איומים זה שחטפתי כדור בלבנון והמשכתי אחרי זה".

יוכפז: אחד הפעילים אמר שמגיע לברקת כדור 9 מ"מ.  
"אני מציע שגם בתוך הליכוד השיח יהיה יותר מחבר. יש אנשים שחושבים אחרת ממני וגם אותם אני מכבד. גם מירי ומיקי - יש להם סגנון אחר. יש מקום בתנועה שלנו לסגנונות שונים אבל אנחנו תנועה גדולה, ונמשיך לפעול ביחד ולגבות את רה"מ, ולעשות טוב לעם ישראל".

יוכפז: רה"מ או מי מסביבתו ניסה להניע אותך?
"ממש לא ואפילו קיבלתי פידבק חיובי מחלק מהאנשים בסביבתו של רה"מ".

יוכפז: מי אהבו?
"מה המסרים שהעברתי? שאנחנו תנועה ערכית ורצינית, שאנחנו מחפשים את המכנה המשותף. העברתי מסר שכולנו ירדנו מהפסים. השסע, השפה שכולם מדברים ואנחנו לא טלית שכולה תכלת בליכוד, אבל אני חושב שכל אחד מאיתנו צריך להסתכל בעולם הקטן שלנו איך הוא יכול להיות יותר קשוב להנחיות, עם ביקורת אין לי בעיה".

דוידוב: לא טלית שכולה תכלת, מה זה אומר?
"שגם בליכוד אנחנו לעיתים אומרים דברים שיכולים להתפרש בצד השני כשיסוע. אנחנו עם אחד, יש שונות גדולה. אני מכיר את זה טוב מהעיר ירושלים. כשהייתי ראש העיר היו לנו מיליון קונפליקטים ובסוף הדרך הנכונה זה לא להוכיח ולנצח את הצד השני אלא לרכוש לבבות, ואתמול באתי לרכוש לבבות לטובת הליכוד ובכלל עם ישראל. אין יתרון בלריב כל הזמן, במיוחד בתקופה קשה כזאת שצריך להתמקד איך מנצחים את הקורונה".

יוכפז: מה דעתך על הסגנון של מירי ומיקי?
"אני חבר שלהם אבל יש להם סגנון אחר. כל אחד עם האישיות שלו והסגנון שלו ואני מכבד אותם מאוד".

יוכפז: מיקי מאיים על היועמ"ש, אתה לא אוהב את זה?
"קודם כל אני רוצה להזכיר שהוא התנצל מיד ורה"מ הבהיר שזה לא על דעתו, אבל כשאני שומע את ההקלטות גם אותי זה מטריד ואני רוצה להזכיר שהפרקליטות צריכה בקרה".

יוכפז: של מיקי או של מנדלבליט?
"אני מדבר על מה ששמענו של מנדלבליט, כמובן. מיקי זוהר אמר את דברו, התנצל ועוברים הלאה".

מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יוכפז: מה חשבת על ההחלטה של שר האוצר אתמול להעביר תקציב או לנסות לקדם אותו, אבל בעצם להשאיר לליכוד עוד נקודת יציאה ולאשר רק בחודש מרץ בניגוד להסכמות עם כחול לבן?
"שואלים אותי הרבה על נושא התקציב, תאר לך שהיינו עושים תקציב ובכניסה וביציאה מהסגר השני הכל היה משתנה לחלוטין? המודל הנכון לטווח הקצר זה קופסאות, לאור הניסיון והפקת לקחים מהגל הראשון אנחנו צריכים עכשיו להגדיל ולהרחיב את הסיוע הישיר לעסקים. הבעיה בגל הראשון שהגיע מעט מדי ומאוחר מדי".

יוכפז: אני מחזיר אותך לדיון על התקציב.
"נכון לעכשיו כולנו צריכים להתמקד באיך מידית עוזרים למיליון חל"תניקים ולמיליון העסקים שאם לא ניתן להם עכשיו סיוע ישיר עלולים לקרוס ומצבנו יהיה רע".

יוכפז: אסור לחכות?
"אנחנו צריכים להכין קופסאות פתרון. בואו נתמקד בחוסם העורקים שצריך לעשות לכלכלה הישראלית".

דוידוב: זורקים כסף ואולי כל השיטה לא נכונה, כי עד שנצא ייקח כמה שנים.
"היא לחלוטין נכונה ואני אומר באחריות כמי שמבין - אם לא נציל את העסקים ולא נאפשר לפתוח מקומות עבודה ונתחיל להניע יותר הסבת עובדים... אגב כמעט 50 אחוז מהכסף שהוגדר עוד לא חולק".

יוכפז: יש שיטה שהחלטתם עליה שאם עד סוף דצמבר תקציב 21 מאושר זה לא קורה, למה?
"כיוון שיש סדר עדיפויות ובמלחמה בקורונה אתה חייב לשים קודם כל חוסם עורקים".

יוכפז: זה לא מאתמול.
"המציאות משתנה".

יוכפז: המציאות לא השתנתה אנחנו יותר מחצי שדנה בדרעק של הקורונה עם כל המשמעויות הכלכליות דבר לא השתנה.
"כנראה יש לנו מחלוקת באשר לדרך לטפל בזה".

יוכפז: יש הסכם קואליציוני.  
"כשהמציאות משתנה אתה חייב להגיב למציאות המשתנה. אם זה חודשיים שלושה עיכוב על תקציב 21 וקודם כל לתעדף ולטפל בחוסם עורקים בכלכלה במדינת ישראל. לא צריך להיות מסובך מדי להסכים לזה".

יוכפז: מדובר ברבעון, יש משמעות כלכלית לדירוג האשראי של ישראל ומשמעות משפטית לרה"מ.
"אין לזה שום משמעות מבחינה עניינית לתפיסתי, כי ככל שאתה מטפל קודם כל באתגרי הקורונה ותראה שעכשיו כשנוסיף משאבים משמעותיים עשרות מיליארדי שקלים יגיעו לשטח רק לעזור לעסקים".

יוכפז: אפשר להעביר כחלק מתקציב, כיוון שזה הדבר הנכון לעשות. יש לנו כנראה מחלוקת. אפשר להסתדר עם מחלוקות ולהמשיך לנהל את המדינה עם מחלוקות. לא צריך להסכים על הכל".

דוידוב: גנץ רמז שיפעל להקמת ממשלה חלופית, ריאלי?
"לצערי הרב, נכון להיום העבודה בין כחול לבן לליכוד לא עובדת טוב בלשון המעטה".

יוכפז: נתניהו אמר ההפך.
"אנחנו מרגישים את האווירה גם בממשלה וכנראה שממשלה דו ראשית זה לא הדבר הכי נכון בעולם. אני אמרתי בזמנו שאני לא רואה הרבה אנשים ברחוב שמסתובבים עם שני ראשים. יש לנו אתגר גדול, זה לא עובד טוב. אני מציע שלא נאיים אחד על השני אלא נעשה מאמץ גדול שזה יפעל, ואם אין את הרצון לעשות את המאמץ הזה אני חושב שכל התושבים מבינים שאולי עדיף בחירות".

דוידוב: אם זה לא עובד טוב צריך לפרק?
"נכון מאוד, אני מסכים".

יוכפז: היה דיאלוג שלך עם אנשי כחול לבן?
"התשובה היא לא".

יוכפז: אתה מוכן לדון בו?
"לא, אני לא מוכן לדון בו. רוצים לדון עם התנועה שלנו? שילכו ליו"ר התנועה, הוא יוביל את הפתרונות ואני איתו".