יו"ר מפלגת "ימינה" נפתלי בנט פתח אתמול חזית נוספת, אחת מיני רבות, מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, והאשים אותו בניהול ענייניו הפרטיים והזנחת הציבור. בנט השתלח בנתניהו בדבריו ואמר כי "ראשו של ראש הממשלה לא בקורונה, לא בכלכלה, לא בענייני המדינה. אין לו קשב". כשנשאל האם יתמודד לראשות הממשלה בבחירות הקרובות, בנט לא נתן תשובה ודאית והסתפק ב"כל דבר בעתו".

מגל: בוקר טוב נפתלי בנט.
"בוקר טוב ינון, בוקר טוב בן, ובוקר טוב להורי ישראל, ולילדים שרובם הלכו לבית הספר הבוקר. שתהיה שנת לימודים מוצלחת. גם אני כאבא שלחתי למערכת החינוך ארבעה ילדים, וכמו כל שנה זה מרגש. תגידו, אתם הצלחתם להכניס הבוקר למחשב את אישורי הקורונה? כי אנחנו ניסינו דרך המחשב, אבל לא הצליח לנו".

נתניהו הורה להצביע בעד דחיית התקציב

מגל: מה זה אישורי קורונה? בן: הצהרה בריאותית.
הצהרת בריאות. בדיוק. 

מגל: אני אתן הצהרת בריאות בשעה 11:00. בן: אתה יודע מה למדתי מהשיחה עכשיו נפתלי? אין לינון מושג. הוא כנראה לא עושה כלום בבית. אף אחד לא מבקש ממנו למלא הצהרות בריאות, וזה. ינון: אני הייתי צריך להיות באבו דאבי עכשיו.
"לגמרי".

מגל: טוב נפתלי, התהפכת על נתניהו שוב פעם אתמול. אמרת שהוא התעסק רק בעניינים המשפטיים והאישיים שלו. מה?
"תראו, מדינת ישראל לא מנוהלת. משבר הקורונה לא מנוהל, וגם המשבר הכלכלי לא מנוהל. אני אתן כמה דוגמאות: אנחנו עכשיו בחודש ספטמבר, ארבעה חודשים לתוך הממשלה הזו, ואין תקציב. אין אפילו קצה חוט לתקציב. המשמעות היא כבירה, בעודנו מדברים מפטרים מאות עובדים של החברה למתנסים. התיכון הווירטואלי, שהוא החמצן לפריפריה בכל מה שקשור לחמש יחידות במתמטיקה לא נפתח. המשמעות היא שהתוכנית הקבועה לעזרה לילדים יוצאי אתיופיה לא פועלת. חוג לכל ילד, שאני הקמתי כשר חינוך בפריפריה ל־60 אלך ילדים, לא קורה.  זה לא קשור לקורונה. זה קשור לחוסר ניהול. למה אין תקציב?".

כספית: כי נתניהו רוצה לשמור על נקודת יציאה כי הוא לא מתכוון לעמוד בהסכם שהוא חתם עליו. למרות ההמלצה של כל כלכלן חי לעשות תקציב דו שנתי.מגל: אבל מה הנקודה שאתה מוביל אליה בנט? .
"הנקודה פשוטה, ממשלת ישראל צריכה להעניק תקווה ופתרונות לציבור. היא צריכה לעבוד בצורה מקצועית, ולא בצורה חובבנית. היא צריכה להיות אכפתית לציבור. למה, למען השם, אל תוך הלילה אתמול, לא יכלו לדעת שבראשון בספטמבר יש ערים אדומות? את הדיון הדרמטי הזה לא יכלו לנהל חודש מראש? שבועיים מראש? יומיים מראש? היה צריך לשלוח רבבות ילדים לישון מבלי שהם יודעים אם יש להם מחר לימודים? המדינה לא מנוהלת. אני, באופוזיציה, מציג, אגב גם בספר שכתבתי, תוכנית עבודה ברורה. אני מציג חזון, ופתרונות. האזרחים מיואשים, ואני מנסה לומר להם אל תהיו מיואשים, זאת לא גזרת גורל. 

מגל: יש הבדל אם ביבי מנהל את הדברים בצורה לא טובה או בכלל עסוק בענייניו האישיים.
"אני אומר בצורה מאוד ברורה שמנהיגות המדינה, כולל ראש הממשלה, לא עסוקים בלנהל את המדינה. חד משמעית. אין פה אפילו שאלה. תשמע, אני הייתי מנכ"ל של שתי חברות ואם היה מנהל שבחודש ספטמבר היה אומר לי שעד חודש דצמבר לא יהיה תקציב עם השלכות כל כך נוראיות לישראל, אני הייתי מפטר אותו".

 



מגל: להזכיר לכם מה היה פה אתמול? הסכם הסדרה עם חמאס, תקיפה בסוריה, וזה עוד בלי להזכיר את הסכם השלום עם האמירויות.
"לא הבנתי ינון. לא ידעו מראש מתי הראשון בספטמבר? אני מברך על הכל, אבל עם כל ההתלהבות שלך מההסכם עם חמאס, הבוקר הייתה דלקה בקיבוץ ארז בשעה שהילדים היו אמורים לצאת לבית הספר, ומהבוקר יש איזה עשרה בלוני נפץ. אני לא רואה שהעסק הזה מנוהל, אבל אם אתה חושב שזה מנוהל בסדר. אני לא אומר מה לא, אני אומר גם מה כן ומציג תוכנית סדורה איך לטפל בקורונה ובאבטלה, ולוחץ על ממשלת ישראל מה כן לעשות"

כספית: אתה נתת אתמול דוגמה על ההבדל בין הטיפול שלך בעניין יום הזיכרון לטיפול הממשלה בעניין אומן.
"הנושא הזה הוא בלתי מתקבל על הדעת, שכן גם על אומן ידענו חצי שנה מראש. זאת לא הייתה הפתעה. במצב כזה צריך לשבת ולדבר עם נציגות חסידי ברסלב ולהגיע למתווה, או להודיע שלא טסים. לקבל אחריות. אני התמודדתי בלוח זמנים הרבה יותר קצר עם אירוע הרבה יותר קשה, וזה קורע אותי עד היום. לראשונה בתולדות מדינת ישראל אני קיבלתי החלטה שלא יעלו לבתי העלמין ביום הזיכרון. חודש לפני יום הזיכרון ראיתי שזה ביומן וכינסתי את צמרת משרד הביטחון, דיברתי עם המשפחות השכולות, ופגשתי את נציגי יד לבנים, ונציגי אלמנות ויתומי צה"ל. זה היה קשה מנשוא, אבל הודעתי בקולי, בווידיאו, את העניין למשפחות, ובנינו מתווה חלופי שיעלו לבתי העלמין כמה ימים לפני. כל מה שאני מצפה ודורש מהממשלה - תהיו מקצוענים, תהיו קשובים, תהיו רציניים, ותתחילו להתעסק בענייני המדינה. תפסיקו להתעסק בקשקושים שלכם".

מגל: בנט תכריז שאתה רץ לרשות הממשלה כבר. למה אתה מפלרטט? כן..לא..פה..שם. כספית: ותכריז את זה אצלנו. יש לך פה מועמד לשעבר, חבר במפלגה שלך שיושב פה. מגל: ותגיד 'אני יותר טוב מנתניהו, אני רוצה להיות ראש ממשלה, זה החלום שלי, ואני רוצה לשרת את עם ישראל'.
"אם אתה רוצה שאני אהיה ראש ממשלה אתה רשאי להגיד את זה. אני רואה שזה בוער בך. אין עכשיו בחירות, כל דבר בעיתו, וכשיגיע הרגע נגיד את זה. יש פה באוויר שני מחנות: מחנה רק ביבי ומחנה רק לא ביבי. אני לא מתחבר לאף מחנה. אני חושב שנתניהו עשה דברים אדירים למען מדינת ישראל, אבל כרגע ראשו לא מספיק נמצא בענייני המדינה. גם אצלכם יש שני מחנות: מחנה רק ביבי ורק לא ביבי".

כספית: לא. מגל: אני חושב שהתרשמת לא נכון.
"אני לא מתחבר לא לזה ולא לזה. אני מתחבר למחנה רק ישראל". 

כספית: מה זה קשור אם אתה רץ או לא רץ? מגל: אבל הוא לא יגיד לך. בן עזוב אותו, הוא לא יגיד. עכשיו תסביר לי נפתלי - לאן אתה הולך?
"אני הולך לירוחם, לפתוח שנת לימודים ואתם מתעסקים עכשיו באירוע פוליטי שאי אפשר לדעת מתי יקרה. יש בחירות אולי בעוד ארבע שנים. אני לא יודע מתי יש בחירות. מה אתם מתעסקים בבחירות? באמת שיש פה כל כך הרבה דברים אחרים שלא מנוהלים במדינת ישראל. אנחנו שוברים את השיא העולמי ונמצאים בשלישייה הפותחת של תחלואה". 

מגל: טוב שאלה אחרונה בנושא הפוליטי: האם סמוטריץ' ילך איתך ימינה בבחירות הבאות או שתוותר עליו בכדי להתמרכז?
"אני מאוד מעריך את שר התחבורה לשעבר בצלאל סמוטריץ'. יש לנו מחלוקות פה ושם, אבל בסופו של דבר מדובר באדם מאוד מוכשר ומסור למדינת ישראל. אני מאוד שמח שאנחנו ביחד, ונמשיך להיות יחד".

כספית: אני רק רוצה להוסיף שאנחנו מדברים על בחירות כי אנחנו חיים במדינה שלמרות שנחתם הסכם של שלוש שנים שלטון משותף ראש הממשלה כל הזמן חותר לבחירות.
"ההישג הכלכלי שהממשלה הזו הכי התגאתה בו הוא שהם דחו את התקציב לדצמבר. באמת. אם הייתי עכשיו בהייטק הייתי מעיף מנהל מחלקה שלי שלא יודע לעשות תקציב עד דצמבר".

כספית: אתה מודאג ממה שקורה בצמרת האוצר?
"ההחלטה לפטר פקיד היא ההחלטה הכי לגיטימית בעולם. זאת לא הבעיה. הבעיה היא שאין תוכנית. למעשה, ישראל מתנהלת בלי יעדים ובלי תוכניות, גם בתחום הכלכלי, וגם בתחום הבריאותי".

מגל: אוקיי. אני חושב שהתמונה ברורה. נפתלי, נסראללה איים שהוא יהרוג לנו חייל בתגובה על זה שהרגנו איש חיזבאללה בסוריה. מה צריך לעשות בעניין הזה?
"תראה, זה דבר די מדהים. נסראללה אמר את זה, ועכשיו ממשלת ישראל ופיקוד הצפון מכווצים. יש פה בעיה יסודית של כרסום מאוד יסודי בהרתעה. נסראללה ותושבי לבנון צריכים להבין שאם הוא יפגע לנו בחייל חיי אזרחי יהיו רעים. כלומר, הם צריכים להבין שנסראללה מסבך אותם במלחמות לא להם".

"בנט פועל על פי פוליטיקה"

סגן שר הבריאות התארח בהמשך בתוכניתם של כספית ומגל ב-103FM, והתייחס למתקפה של בנט נגד נתניהו: "בנט חושב שהוא מבין אבל הוא לא. הוא פועל ברמה הכי פשוטה של פוליטיקה".

מגל: ח"כ יואב קיש סגן שר הבריאות. היה פה נפתלי בנט ואמר שהעסק לא מנוהל ואתם עושים הכול ברגע האחרון.
"אני שמעתי את הריאיון שלכם איתו וזה פשוט מדהים כמה הוא לא מבין. הוא חושב שהוא מבין והוא לא מבין. אסביר בדיוק מה היה, הייתי שותף אתמול גם לשיחה של הקבינט. אנחנו לפני חודש הגדרנו מתווה למערכת החינוך והגדרנו קפסולות וגילאים, מערכת החינוך התארגנה ואומרים לא מנוהל? השר גלנט עשה עבודה מדהימה עם עשרות אלפי אנשים שהיה צריך לגייס והיו צריכים להיות מעורבים באירוע".

לדבריו "באותה נקודת זמן נאמרו כל מיני אמירות, אמרנו דבר אחד – אנחנו בערב קודם ניפגש וניקח החלטה שככו בכל הערכת מצב מבוססת מצב תחלואה נוכחי, מבוססת מה הסטטוס של מערכת החינוך בהיערכות, מבוססת על המתווה. לא נצא בהצהרות ולא נמציא המצאות שבוע-שבועיים קודם כשאחר כך נגלה שהווירוס הופך את כל ההשערות על פיהן. לכן עבדנו בדיוק כמו שרצינו, מה היה אתמול? בא השר גלנט ואמר בצורה הכי ברורה שלהערכתו במתווה שבנו למערכת החינוך זה הכי נכון ובטוח להיות לילדים במקום הזה. בא רוני גמזו פרויקטור הקורונה שעשה עבודה מאוד יסודית במערכת החינוך, עם צוות מומחים הכי מקצועיים שיש במדינת ישראל ואומר עמדה הפוכה בצורה הכי ברורה, שבכול העולם רואים במערכת החינוך פוטנציאל מאוד משמעותי להדבקה, יותר מזה, חדרים סגורים וקבוצות גדולות אנחנו יודעים שזה המתאר הכי מסוכן של הדבקה. כל הדברים שאנחנו מכירים, אמר בצורה הכי ברורה".

קיש המשיך: "אומרים, איך מדינת ישראל עם התחלואה הזו בכלל פותחת את מערכת החינוך? אז מה אמר גמזו? אני מוכן לסיכון מחושב אבל בערים האדומות אנחנו לא נפתח, וזו הייתה אמירה. ההחלטה התקבלה, שמענו את כל הדעות, הייתה עבודה רצינית ויסודית ,של כל המערכות ולבוא ולהתלונן זה רק מראה כמה בנט פועל ברמה הכי פשוטה של פוליטיקה".

כספית: תרשה לי לחלוק עליך. רמת התחלואה משתנה כל הזמן, זה טבעי. העסק הוא דינמי, מה שנבט אמר ולדעתי הוא צודק – הטבלה לא משקרת. 100,000 תלמידים הלכו לישון בלילה כשהם מתרגשים לקראת הלימודים וקמו לבוקר בלי לימודים - זו חרפה, אפשר היה לקבל את ההחלטה לפני שבועיים.
"אי אפשר, למה זה לא נכון? כי זה מותנה במצב התחלואה במדינת ישראל, אם נרד לרמת תחלואה יותר נמוכה יכול להיות שיגידו 'כן נאפשר ללמוד בערים אדומות', נושא החלטות של מערכת הבריאות מורכבות ממצב תחלואה ארצי".

כספית: אבל זה לא משתנה דרמטית משבוע לשבוע, העקומה מאוד מתונה.
"אתה יודע איזה הישג מטורף זה שיש לנו יציבות במספרים הקשים שלנו?  היא יכולה להשתנות ב-3 ימים".

כספית: התמונה הייתה ברורה, הפרויקטור אומר הרבה זמן לא לפתוח בערים אדומות אז תחליט לא לפתוח, למה את ההחלטה העקרונית לא יכולתם לקבל בזמן?
"אמרתי שלאורך כל התקופה במלחמה בנגיף ההחלטות צריכות להתקבל בהערכת מצב ולא באמירות של עוד שבוע-שבועיים אני אעשה ככה. כל פעם שאמרנו את זה ראינו שטעינו, לכן עשינו מה שעשינו וכך תכננו את זה כי זו הדרך הכי נכונה לתת את המענה במערכת החינוך. אבל כואב לי בכלל שלא כל הילדים באים ולומדים בבתי הספר, עוד 3 ימים אנחנו יכולים להיות בתמונת מצב יותר קשה".

כספית: יהיה סגר בחגים?
"אנחנו ביום חמישי, צריך להבין את קונספט הרמזור. ביום חמישי הקרוב קבינט הקורונה מתכנס עוד פעם לדון בנושא הערים האדומות, אנחנו רוצים להטיל מגבלות תנועה על ערים אדומות כדי להימנע מסגר ארצי. כל מה שעשינו ברמזור הוא לייצר את ההפרדה הגאוגרפית כדי שלא נצטרך להתייחס לישראל כמקשה אחת. הרי אם לא נתייחס ביותר חומרה למקומות האדומים נמצא את עצמנו עוד פעם חוזרים לאירוע ארצי".

מגל: אז יהיה סגר בחגים?
"לא אגיד עכשיו מה יהיה בעוד שבועיים כי לא אעשה את הטעות שהרגע אמרתי שאני לא אעשה, אני לא יודע, אני באמת לא יודע".