מליאת הכנסת דחתה הבוקר (רביעי) ברוב גדול של 71 תומכים מול 5 מתנגדים, את הצעת החוק של שרת המשפטים לשעבר, חברת הכנסת איילת שקד, על פסקת ההתגברות. השרים בני גנץ וגבי אשכנזי התנגדו להצעה, וחברי הליכוד נעדרו ממנה. כמו כן, כחול לבן, יש עתיד-תל"ם, מרצ, הרשימה המשותפת, ש"ס וישראל ביתנו התנגדו להצעה. חברי הכנסת של ימינה היו היחידים שתמכו בהצעה.

שקד הציגה את ההצעה ואמרה: "הליכוד והחרדים נכנעו שוב לשמאל, הם חתומים על הביזיון הזה, שפעם ראשונה יש במליאת הכנסת 61 אצבעות שתומכות ברעיון,  אבל הם החליטו לברוח". היא הוסיפה כי "הדיאלוג שהצעתי דומה לזה הקיים מזה 20 שנה במסגרת חוק-יסוד חופש העיסוק, והוא דומה כמובן גם למודל הקיים בקנדה ובניו-זילנד; אך הוא מתון בהרבה מהמודל הבריטי ביחס לכוח הניתן לפרלמנט". בסיום דבריה אמרה כי "פסקת ההתגברות פשוט מחזירה את השיטה שלנו ליסודות הדמוקרטיים המסורתיים שלה".

שר המשפטים אבי ניסנקורן השיב: "לא מבין למה ימינה עובדת כל כך קשה לפגוע בשלטון החוק. אנחנו נמצאים בסיטואציה בה ההתקפות על בתי המשפט, הפרקליטות ומערכת שלטון החוק באות מכל הכיוונים". הוא הוסיף: "דווקא ציפיתי שתבוא ימינה, ויבואו חברי המשכן, ויגידו שבזכות הדמוקרטיה אנו רוצים מערכות שלטון חוק חלשות ולא חזקות. אתם עובדים כל היום בלהחליש אותם. מה עומד מאחורי זה? כוח בלתי מוגבל לממשלה? זה מה שאתם רוצים? זה האיזונים?".

בהמשך דבריו פנה ניסנקורן לחבר הכנסת נפתלי בנט ואמר: "נפתלי, איך אתה נותן למפלגה שלך להתעסק עם החלשת שלטון החוק. איפה אתה נפתלי? אני מאמין שיש אמירות בצד ומציאות בצד. הכי חשוב לך עכשיו זה לפגוע בבית המשפט ובדמוקרטיה". בסיום דבריו אמר כי "לא מבין איך אתם לא מתביישים. איך בתקופה הזאת אתם מנסים לפלג. זה מה שמעניין את האזרחים?".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' השיב לניסנקורן: "הזנב מקשקש בכלב, ראש הממשלה הכאילו נתניהו ברח. שר ההשכלה הגבוהה אלקין ברח. יו"ר הכנסת ברח. ממשלה של בורחים ממשלה שבורחת מאחריות ממחויבות למצביעים שלה, בורחת מהאמת ומלקבל שום החלטה מהכנסת ומהציבור". לדבריו, הגיע הזמן שהציבור יברח ממנה.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מוקדם יותר היום, יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר התייחס לדיון, ואמר: "צר לי לבשר שעמדתי לא התקבלה. הליכוד לא יצביע בעד פסקת ההתגברות אלא ייעדר מההצבעה. לאחר בירורים ובדיקות היה ברור שהצבעה בעד החוק (שגם לגביו יש לא מעט מחלוקות גם בתוך הימין) היתה מביאה לבחירות באופן ודאי. מתוך רצון אמיתי לנסות ולייצב את הקואליציה ולמנוע בחירות הוחלט להעדר".

זוהר קרא בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו לתמוך בהצעה, בטענה ש"אסור לנו ללכת נגד הבוחרים שלנו", אולם במפלגות הקואליציה מתכוונים להפיל את ההצעה ובליכוד אף כינו אותה "ניסיון הטרלה".

כזכור, על פי ההצעה, הכנסת תוכל לאשר מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ ברוב של 61 ח"כים לפחות. כמו כן, נאמר בהצעת החוק כי בג"ץ יוכל לפסול חקיקה של הכנסת רק ברוב של שני שלישים מתוך הרכב של 11 שופטים לפחות.