אחרי 507 יום: מליאת הכנסת אישרה הערב (ראשון) ברוב של 73 חברי כנסת תומכים מול 46 מתנגדים את הממשלה ה-35 של מדינת ישראל בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החלופי בני גנץ. מדובר בגדולה בממשלות ישראל בכל הזמנים. ישיבת ההשבעה הייתה אמורה להתקיים כבר ביום חמישי בשבוע שעבר, אך נדחתה להיום על פי בקשת נתניהו, כדי לאפשר לו להשלים את מלאכת שיבוץ התיקים בליכוד. בתום ההשבעה נפתחה ישיבת הממשלה הראשונה באולם שאגאל בכנסת.

בפתח ישיבת הממשלה הצהיר נתניהו כי המשימה הראשונה של הממשלה החדשה היא הקמת קבינט קורונה. "יש לנו הרבה מאוד אנשים מנוסים, שרים מנוסים, סגני שרים מנוסים, ח"כים מוצלחים וותיקים וגם חדשים. היינו צריכים, בגלל דרישות ממשלת האחדות, להצטמצם עם הרבה אנשים לקצת מקומות. זה היה כרוך בקשיים, רובם קיבלו את זה ברוח טובה, אני מאוד מעריך את זה. אם נוכל להמשיך את שילוב הזרועות הזה, נתחיל בישיבה הבאה בוועדות - ועדת הקורונה, ועדות הממשלה וכמובן ועדת החוץ והביטחון", אמר נתניהו.

ישיבת הממשלה הראשונה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ישיבת הממשלה הראשונה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

ראש הממשלה החלופי בני גנץ אמר: "כולנו עמדנו תחת מתקפה ציבורית בשל הבחירות שלנו. אנחנו חיים בתקופה לא נורמלית, ובעודנו צריכים לפקוח עין ביטחונית בכל אחת מהזירות, אנחנו נמצאים בפני משבר בריאותי עם השלכות כלכליות וחברתיות שתעקובנה ועוד לא התחלנו ממש להרגיש אותן. זה יגיע, וככל שיימשך הזמן יש לנו יותר ויותר מה לעשות".

לדבריו, "אחריות היא הבחירה העליונה שלנו, ואחדות היא השיטה הפוליטית שלנו. אני מקווה שבצד סדר העדיפויות שראש הממשלה דיבר עליהם, ואין ספק שיהיו לנו הרבה שעות תוכן קונקרטי וויכוחים מקצועיים, אם נדע לעבוד ביחד - הרי שבאנו על שכרנו".

בנימין נתניהו ובני גנץ יושבים בראש שולחן הממשלה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו ובני גנץ יושבים בראש שולחן הממשלה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

לראשונה בתולדות הכנסת, שני ראשי ממשלה נשבעו אמונים בו זמנית למדינת ישראל ולחוקיה. אחריהם, עלו שרי הממשלה החדשה בזה אחר זה והצהירו: "אני מתחייב כחבר הממשלה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, למלא את תפקידי כחבר ממשלה ולקיים את החלטות הכנסת".

אופיר אקוניס, שמועמד לתפקיד השר לשיתוף פעולה אזורי, לא הושבע היום. במקומו הושבע לתפקיד השר גלעד ארדן המיועד לתפקיד שגריר ישראל בוושינגטון ובאומות המאוחדות. לאחר שמינויו כשגריר יאושר בממשלה הוא יתפטר מתפקידו כשר ואז יכנס לתפקיד אופיר אקוניס. 

מיד לאחר טקס ההשבעה אמר רה"מ נתניהו, כי הוא לא טרק את הדלת בפני מפלגת ימינה. "מאוד הצטערתי על ימינה, הצענו להם את משרד החינוך, ירושלים ומורשת, החטיבה להתיישבות, שירות לאומי. אני לא טרקתי את הדלת בפניהם". בתגובה לשאלה על האיומים שהופנו ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, אמר: "אני יכול להגיד שאינני רוצה לראות התקפות על אף אחד, לרבות על בני משפחתי".

על הביקורת על הקמת הממשלה הרחבה המונה 34 שרים אמר נתניהו כי "85 מיליון שקלים זה הרבה. היה עדיף ממשלה מצומצמת יותר, אבל היציבות בפוליטיקה נמדדת בממשלות רחבות".

הישיבה נערכה ללא קהל, אך במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, שישב ביציע האורחים כשהוא עוטה מסיכה, ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. את הישיבה ניהל ח"כ יריב לוין, לאחר שנבחר לתפקיד יו"ר הכנסת. ח"כ לוין גבר ברוב של 71 קולות על ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) וח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת).

"הביקורת ההדדית של שלושת רשויות השלטון בישראל היא דבר טבעי, היא אינה חיסרון ומנוגדת לדמוקרטיה - אלא היא אחד מיתרונותיה הגדולים", אמר ח"כ לוין. הוא הזהיר מ"ההתערבות הגדלה והולכת של בית המשפט העליון". לוין הודה לקודמיו בתפקיד, יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין מהליכוד.

יריב לוין מקבל מידי ח''כ איתן גינזבורג את פטיש היו''ר (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
יריב לוין מקבל מידי ח''כ איתן גינזבורג את פטיש היו''ר (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

ראשון לשאת דברים היה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר: "זהו יום חשוב למדינת ישראל הממשלה החדשה הוקמה ברצונם של רוב האזרחים ותשרת את כל האזרחים יהודים ולא יהודים כאחד. מתוך אחריות כבדה בחרנו לפעול להקמת ממשלת חירום ואחדות לאומית ולמנוע בחירות נוספות. בתוך שנה אחת מדינת ישראל עברה שלוש מערכות בחירות הן העמיקו את הקיטוב בעם גבו מחיר כבד מקופת המדינה. בחירות רביעיות העלות הייתה שני מיליארד שקלים נוספים. שלא נדבר על הנזק העצום ליציבות המשק ולאמון הבינלאומי בכלכלה".

"כל השותפים נדרשו לפשרות ולוויתירים כואבים מאוד בחרנו לשרת את העם יחד כמתחייב מגודל השעה ומדוחק השעה. השעה דוחקת משבר הקורונה מטלטל יבשות מדינות גבה חיים של מאות אלפי אנשים ברחבי העולם ראינו את המגפה, את הסכנה ולכן החלטנו יחד להסית הצידה את המחלוקות ולהתייצב כתף אל כתב מול אתגרי הקורונה בבריאות בכלכלה". בשלב זה נקטעו הנאומים על ידי קריאות ביניים של חברי הכנסת טיבי והורוביץ, שצעקו בתגובה לדבריו של רה"מ שהממשלה תסייע גם לאזרחים הלא יהודים. 

בהמשך התייחס נתניהו למשבר ולמשברים ביטחוניים ואמר: "השקענו משאבים כבירים לעזור לעצמאים ועסקים קטנים ומבקשי עבודה. יודע שהדאגה לפרנסה בראש מעיינכם וגם אצלנו. הממשלה החדשה תעשה הכל להחזיר את המצב הכלכלי לקדמותו ככל שניתן. לא ברור מה תהיה תמונת הכלכלה העולמית והלאומית ננסה לחזור לקדמות". 

בתחום הביטחוני נמשיך לסכל ולהרחיק איומים כולל מהימים האחרונים איומים אלה לא נפסקו ליום אחד בתקופת הקורונה. ננהל בנחישות רבה מאבק במבקשי נפשנו נפעל בכל זירה סמוך וקרוב לגבולותינו וגם רחוק", אמר. בהמשך התייחס לסוגיית הריבונות ואמר: "הגיע הזמן שמי שמאמין בצדקת זכויותינו בארץ ישראל יצטרף לממשלה להוביל מהלך היסטורי זה יחד". בתגובה, צעקו חברי הכנסת סביבו כי "מי שחושב אחרת - יש לפסול אותו". 

אז המשיך רה"מ ואמר כי "כל נושא הריבונות עומד על הפרק רק בגלל שפעלתי אישית לקדם אותו במשך שלוש שנים תמימות בגלוי ולא בגלוי. בין היתר דנתי בכך עם פומפאו בשבוע שעבר הערכתי את ביקורו בישראל - היחיד שעשה בתקופת הקורונה. הערכתי מאוד את אמירתו התקיפה נגד בית הדין הבינלאומי שרודף אותנו בהאשמות מופרכות". 

נתניהו בהשבעת הממשלה  (צילום: קובי גדעון, לע''מ, פלאש 90)
נתניהו בהשבעת הממשלה (צילום: קובי גדעון, לע''מ, פלאש 90)

בהמשך עלה לדבר ראש הממשלה החלופי, חה"כ בני גנץ. "הגיע הזמן לסיים את עידן השיסוי והפילוג ולהתחיל באחדות ופיוס. שלוש מערכות בחירות בשנה וחצי. העם אמר את דברו הותיר לנו המנהיגים משני צידי הבית שתי אפשרויות - אחדות או מלחמת אחים סוגל של .העם אמר תפסיקו לריב תתחילו לעבוד בשבילם", פתח גנץ.

"אני מבקש לפנות הערב לא רק לשותפיי העתידיים אלא גם למי שאני רואה עדיין, למרות הכל, כשותפיי לתפיסת העולם הממלכתית והמרכזית, מי שצעדו עמי את צעדיי הראשונים בפוליטיקה - יאיר, בוגי והחברים הנוספים הנמצאים כאן באולם. אתם יודעים היטב שרציתי שתהיו חלק מהמסע הזה לאחדות פוליטית וישראלית. שיחד אתכם יכולנו להיות חזקים יותר ולהביא את הכוח הפוליטי שלנו לממשלה בצורה משותפת", המשיך גנץ והוסיף, "אתם גם יודעים ששום תרגילים פוליטיים ופרלמנטרים לא היו משנים את המציאות שבתוכה החברה בישראל חיה, ובמציאות הקורונה. אחרי שלוש מערכות בחירות זה היה המצב שוחחנו על כך שעות ארוכות. אני שומע את המתקפות שלכם, אך עדיין מכבד אתכם". 

בהמשך תקף בחריפות ואמר: "עצוב לי שברגעי האמת לא ידעתם לשמר את השותפות שלנו ואת רצון מרבית העם, שסירבתם להכיר באתגרי השעה ובחרתם לפרק אותה, במקום להבין שעת אחדות ופיוס היא לישראל. אני וחבריי לקחנו אחריות לאומית,  גם כי בעת הזו, ובמיוחד בעת הזו, ישראל צריכה ממשלת אחדות שמייצגת חלקים נרחבים יותר בעם. אחרי למעלה מעשור,  תם עידן ממשלת חצי העם, אנחנו כאן גם כשליחיהם של אלו שהרגישו שאין להם קול בהנהגת המדינה. ובעת הזו, טובה ממשלה שבה יהיו גם ויכוחים מרים ואידאולוגיים, וגם ויתורים כואבים. הממשלה שאנחנו משביעים היום היא ממשלה שוויונית. ממשלה של איזונים, בלמים וגם של הכרות והבנות". 

גנץ בהשבעת הממשלה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
גנץ בהשבעת הממשלה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

"אפשר להגיד החלטה הגונה שמבינה שאחרי 3 מערכות בחירות ללא הכרעה יש רק אפשרות אחת שמכבדת את רצון העם ולמען מדינת ישראל ראוי שאנחנו נבנה את האמון בינינו ולא רק בין ביבי לבני אלא בתקווה שגם בין מחנות שיצטרכו לדבר במקום רק לריב להתחבר במקום להתרחק, להבין שבבסיס כולנו כולנו רוצים מדינה חזקה. חברה עם ויכוחים עזים ויודעת לחיות בשלום פנימי והשלמה", אמר גנץ. 

גם יו"ר האופוזיציה, חה"כ יאיר לפיד, נשא דברים לאחר שותפו לשעבר, גנץ, ואמר: "הבניין הזה איבד סופית את אמונם של אזרחי ישראל. בבניין הזה, בפוליטיקה, הקורונה היא תירוץ לעשות מסיבה מושחתת על חשבון משלמי המיסים. אחרי כל הדיבורים הריקים על "ממשלת חירום" מקימים היום את הממשלה הגדולה ביותר, הבזבזנית ביותר, בתולדות ישראל. 36 שרים, 16 סגני שרים. קיבלנו בחודשים האלה תזכורת לעוצמתה של המשפחה הישראלית. לכוח של הביחד. ליכולת שלנו להתייצב מאוחדים אל מול סכנה. זו המשמעות האמיתית של המילה "אחדות". לא הזיוף החלול והאינטרסנטי שאתם מציגים פה היום".  

יאיר לפיד בהשבעת הממשלה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
יאיר לפיד בהשבעת הממשלה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

ניתוח של הממשלה ה-35 מאת עופר ד''ר עופר קניג (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
ניתוח של הממשלה ה-35 מאת עופר ד''ר עופר קניג (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)