המגעים לאחדות: יממה לפני תום המנדט של יו"ר כחול לבן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ נועדו הערב (שלישי) במשרד ראש הממשלה בירושלים על מנת לנסות להגיע להסכמות בנוגע להקמת ממשלת אחדות. מוקדם יותר נועדו צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן. לפני פגישתו עם נתניהו, גנץ נועד עם ליברמן במטה כחול לבן. גורמים בכחול לבן התבטאו: "נמצה ביממה שנותרה את המאמצים, ואם לא נצליח - נחזיר את המנדט".

גנץ התבטא בתום הפגישה עם נתניהו: "בפתח הפגישה היום חזרתי ואמרתי, כפי שאמרתי מאז כניסתי לשדה הפוליטי, כי לישראל דרושה ממשלת אחדות רחבה וליברלית שתורכב בראש ובראשונה משתי המפלגות הגדולות בהובלת כחול לבן שניצחה בבחירות. 

"ממשלת אחדות שלצד הדאגה לבטחון ולכלכלה תדאג לאיחוי השסעים והקרעים שנפערו בחברה הישראלית בשנים האחרונות. ממשלה שקווי היסוד שלה יקבעו על בסיס המפלגות הגדולות ולכן לא ניתן לבנות אותה על בסיס בלוק סקטוריאלי כזה או אחר.

"בחירות בפעם השלישית הן דבר רע, אבל לא ניתן לוותר על עקרונות יסוד וערכים בסיסיים. נמשיך לעשות כל מאמץ ולהפוך כל אבן על מנת לנסות ולהגיע להבנות ולהקים ממשלה גם בתקופה שנותרה, בכדי למנוע בחירות יקרות ומיותרות המנוגדות לרצון אזרחי ישראל.

בתוך כך, בבית הנשיא נפגשו בין הנשיא לבין ראש הממשלה נתניהו. לאחר סיום הפגישה, ריבלין נזף בנתניהו בהצהרתו בעקבות הקמפיין נגד ממשלה הנתמכת על ידי הרשימה המשותפת. "האמירות שנשמעות כלפי הציבור הערבי והחרדי וכלפי נציגיהם בכנסת, חותרות תחת עצם הלגיטימיות של ציבורים אלה במדינת ישראל, מעמיקות את הקרע הקיים ממילא, ואני דורש מכל מי שמדינת ישראל יקרה לליבו להפסיק אחת ולתמיד עם אמירות מכוערות אלה", הפציר ריבלין. עוד אמר הנשיא כי "יש לגנות בכל תוקף את הצגת כלל נבחרי הציבור הערביים כ'איום' קיומי על מדינת ישראל או כ'גיס חמישי'. אנו החיים כריבוניים בארצנו, במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, חייבים להבטיח שוויון זכויות ושיח מכבד וענייני מול אזרחי ישראל כולם".

נתניהו אמר לאחר פגישתו עם ריבלין כי הוא קורא לממשלת אחדות רחבה שתספח את הבקעה. "קראתי לבני גנץ ואביגדור ליברמן להקים ממשלת אחדות רחבה, שתשמור על ביטחון ישראל ותספח את בקעת הירדן", אמר נתניהו.

על פי גורמים פוליטיים, בפגישה שנערכה הנשיא לנתניהו וצוות המו"מ של הליכוד הועלתה סוגיית הנבצרות על פי מתווה הנשיא. כזכור, המתווה היה מעורפל ולא נאמר בו במפורש מתי נתניהו אמור לצאת לנבצרות. על פי גורמים פוליטיים, נתניהו וצוותו אמרו כי לשיטתם הנבצרות צריכה להתחיל רק במהלך המשפט, אם יהיה, אך הנשיא ריבלין סירב לתמוך בעמדה זאת. עם זאת שב הנשיא וחזר על עמדתו לפיה נתניהו אמור להיות ראשון ברוטציה עם גנץ.

כמו כן, גוברת המתיחות הפנימית בכחול לבן לקראת הפגישה הערב בין גנץ לנתניהו. גורמים במפלגה הביעו חשש שהסכמה של גנץ למתווה הנשיא שבו נתניהו יהיה ראש ממשלה למשך שנה תוך שהוא מביא עמו את כל גוש הימין עלולה להביא למשבר פנימי במפלגה עד כדי פירוק, משום שיו"ר יש עתיד, מס. 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, מתנגד בתוקף למתווה ולהקמת ממשלת אחדות תחת ראש ממשלה עם כתב אישום. "החשש שלי הוא שגנץ, שהמנדט שלו עומד לפקוע מחר בחצות, עלול להסכים להצעה של נתניהו למרות ההתנגדות הפנימית במפלגה דבר שעלול להביא עד כדי פילוג במפלגה", אמר הערב גורם בכחול לבן. הערב נועדו גנץ ולפיד לשיחה בטרם הפגישה שיקיים הלילה גנץ עם נתניהו.

נתניהו וריבלין בבית הנשיא. צילום: מארק ניימן, לע"מ.
נתניהו וריבלין בבית הנשיא. צילום: מארק ניימן, לע"מ.

לפיד בצאתו מהפגישה עם גנץ. צילום: אבשלום ששוני
לפיד בצאתו מהפגישה עם גנץ. צילום: אבשלום ששוני

גורמים המעורים בפרטים של פגישת צוותי משא ומתן של הליכוד וכחול לבן אמרו למעריב כי נושא החסינות עלה במשא ומתן. "בליכוד לא מוכנים להתדיין על זכותו של נתניהו לבקש חסינות - זה לא נושא פוליטי, זה עניין של חוק קיים. יחד עם זאת, בליכוד מבינים כי בקשת חסינות לא צריכה להיות כלי לשנות את הסיכומים. ויש פתרונות להבטיח את זה לכחול לבן. בכחול לבן חוששים שנתניהו יבקש חסינות, לא יצא לנבצרות ויתקע את כל ההליכים, הפוליטיים והמשפטיים", אמרו הגורמים.  

עוד צויין כי "בפעם הראשונה היה שיח רציני. גם העובדה שגנץ פוגש את נתניהו מדברת על ההתקדמות. זה קורה בזכות ליברמן שלחץ על שני הצדדים כדי שיפגשו. המשך ההליך תלוי בפגישות של ראשי המפלגות שיתקיימו הערב".

על רקע המשא ומתן, יו"ר העבודה-גשר, ח"כ עמיר פרץ, הבהיר כי לא יישב בממשלה תחת נתניהו בשום מצב, זאת לאחר שגם יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ הדגיש זאת אתמול. "הבטחנו לאזרחי ישראל שינוי ותקוה, ולכן לא נשב בשום ממשלה שנתניהו עומד בראשה", אמר פרץ. 

כאמור, נתניהו ייפגש הלילה ב-22:00 עם יו"ר כחול-לבן בלשכתו בירושלים. מוקדם יותר נפגש נתניהו עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. לאחר הפגישה מסרו בליכוד כי "הפגישה הייתה טובה ועניינית, והשניים ימשיכו במאמצים להקמת ממשלת אחדות".
במקביל, בגוש ה־55 של הימין, התקבלה החלטה גורפת להימנע מתקיפת ליברמן ומפלגתו בתקשורת. חברי הגוש הרבו להתראיין והתרכזו בעיקר במתקפות על הרשימה המשותפת ועל הכוונות של גנץ להקים ממשלת מיעוט בתמיכתה. כמו כן, אנשי מפלגות הימין קראו לליברמן “לחזור לימין ולהקים ממשלת ימין אמתית”. במערכת הפוליטית העריכו אתמול כי כעת יופעל לחץ על המפלגות החרדיות, כדי להביא אותן לפשרות לקראת סיכומים אפשריים עם ישראל ביתנו.

אתמול גם נפגשו חלק מראשי המפלגות החרדיות עם נתניהו, שעידכן אותם על ההתפתחות במו”מ עם ליברמן. פגישה נוספת של נתניהו עם ראשי המפלגות החרדיות התקיימה אמש בלשכת ראש הממשלה בירושלים. בפגישה נכחו גם חברי צוות המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד. אחד מראשי הסיעות החרדיות אמר לאחר הפגישה כי “המשכיל בעת ההיא יידום”. במהלך הפגישה יו”ר ש”ס אריה דרעי אמר לנתניהו בעקבות הבקשה “להתגמש בנושאי דת ומדינה”: “אל תעשה עלינו סיבוב”.