יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, פנה אתמול לראשי יהדות התורה בהצעה לשתף פעולה כדי להיאבק בכוונת ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן להפעיל בעירו תחבורה ציבורית בשבת. במכתב ששלח אתמול דרעי לראשי יהדות התורה יעקב ליצמן ומשה גפני קרא דרעי "לקיים דיון דחוף ומשותף בעקבות פריצת הסטטוס קוו בשבת בערים השונות". 
 
בפנייתו תיאר השר דרעי את ניסיונות פריצת הסטטוס קוו בתל אביב, חיפה, רמת גן ופתח תקווה, וכתב כי "בשל כך, אני מבקש לקיים דיון דחוף בינינו, נציגי ש"ס ויהדות התורה, כדי לגבש עמדה משותפת כיצד מתמודדים עם המצב החדש. את העמדה נעלה ונציג בפני מרנן ורבנן, חברי מועצת חכמי התורה שליט"א, אשר יורו לנו את הדרך שבה נלך. חשוב שהדבר ייעשה במשותף ובקול אחד, כדי להציג כראוי את דברה של היהדות החרדית במצב שנוצר".

כרמל שאמה-הכהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
כרמל שאמה-הכהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




 
שאמה הכהן הגיב בחריפות למתקפה החרדית נגדו ונגד עיריית רמת גן ואמר: "לא אסכים שעירי ותושביה יחיו תחת איומים של שרים וחברי כנסת. גפני וליצמן, תרשמו לפניכם – על כל פעולת נקם שלכם בעיר רמת גן ותושביה בגלל קווי הבילוי בשבת, נגדיל את התדירות ונוסיף קווים. על כל ניסיון סחיטה באיומים – נפנה מוסדות חינוך שלכם שיושבים באהבה בעירנו על קרקע שלנו".
 

אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אמר: "אנו מברכים את ראש עיריית רמת גן ואת מועצת העיר על ההחלטה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, תחבורה המאפשרת לכל תושבי העיר להמשיך לנוע גם בסוף השבוע בעיר ומחוצה לה". לדברי קידר, "מדובר בצעד חשוב, בייחוד לקראת הבחירות הקרבות לכנסת אשר יוכרעו על נושא חופש הדת בישראל והשמירה על הדמוקרטיה. מקווים שהצעד שעושה עיריית רמת גן יעודד ערים ורשויות מקומיות נוספות לפעול למען תושביהן".
 
בתוך כך, מסקר שערך מכון סמית עבור חדו"ש – העמותה לחופש דת ושוויון - עולה כי 60% מהציבור תומך בעמדת יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, להקים ממשלת אחדות ללא המפלגות החרדיות. תמיכה זו משותפת ל־94% ממצביעי כחול לבן, 85% ממצביעי העבודה, 95% ממצביעי ישראל ביתנו, 75% ממצביעי כולנו, 79% ממצביעי מרצ וכמחצית (48%) ממצביעי הליכוד. בסקר התברר כי 53% מהבוחרים עשויים להחליט למי להצביע על בסיס מידת המחויבות של המפלגה לקדם חופש דת ושוויון בנטל. בתגובה אמר הרב אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש: "ישראל מתקרבת סוף סוף להקמת קואליציה אזרחית רחבה והשתחררות מן התכתיבים של המפלגות הדתיות".