משבר דמי המחבלים נמשך: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון נפגשו היום (ראשון), ובהודעה על הפגישה נכתב כי השניים דנו על "בעניינים מקצועיים של כלכלת ישראל ומשרד האוצר". אך על פי דיווחים ב"החדשות", ובחדשות כאן, הפגישה עסקה בנושא אחד, החשש מקריסת הרשות הפלסטינית בשל סירובה לקבל את דמי המסים שישראל מגייסת למענה, כל עוד ישראל מקזזת מכספים אלה את התשלומים שמעבירה הרשות הפלסטינית למחבלים הכלואים בישראל ולמשפחותיהם.



על פי הדיווח ב"החדשות", נתניהו וכחלון דנו באפשרויות לשכנע את יושב ראש הרשות, אבו מאזן, לקבל את מאות מיליוני השקלים מישראל, בעוד בכאן הוסיפו כי במהלך תקופת הבחירות, ישראל אף ניסתה להעביר 660 מיליון שקלים למשרד האוצר הפלסטיני בהעברה בנקאית ללא תיאום איתם, כדי לבדוק האם באופן כזה יהיה אפשר להעביר את הכספים ללא הסכמה פורמלית של הרשות הפלסטינית, אך משרד האוצר הפלסטיני דחה את העברת הכסף והכסף הושב למשרד האוצר הישראלי. 



סוף מעשה במחשבה תחילה? רה"מ נתניהו ושר האוצר כחלון, צילום: רויטרס
סוף מעשה במחשבה תחילה? רה"מ נתניהו ושר האוצר כחלון, צילום: רויטרס



על פי גורם המעורה בפרטים נתניהו וכחלון לא הגיעו לפתרון כיצד בכל זאת להעביר את הכסף לפלסטינים שאמור, בין היתר,  לשלם גם את משכורות הפקידים ברשות. גורם בכיר בכולנו הוסיף כי העבודה שהשניים פועלים יחד בנושאים המדיניים יכול ומרמזת על כך שנתניהו כבר החליט לתת את תיק האוצר לכחלון גם בקדנציה הבאה.



כזכור, במסגרת הסכמי אוסלו הוסכם כי ישראל תגבה עבור הפלסטינים כספי מסים, שמועברים לרשות כל חודש בחודשו, כשהסכום כיום עומד על כחצי מיליארד שקל - כמחצית מתקציבה של הרשות. לפני כמה חודשים החליטה ישראל לקזז מהתקציב את הסכום שמעבירה הרשות הפלסטינית למחבלים ולמשפחותיהם, אך בתגובה לכך, הפלסטינים הפסיקו לקבל מישראל את הסכום כולו, דבר שהוביל למשבר כלכלי חמור ברשות ואף חשש לקריסתה. 



יש לציין כי במערכת הביטחון הזהירו מפני קיזוז כספי המסים של הרשות הפלסטינית, והתריעו כי הפלסטינים יתנגדו למהלך באופן שיכול להוביל לפגיעה במנגנוני הביטחון הפלסטינים ובשיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית, והפגיעה הכלכלית ברשות עלולה להוביל למהומות שיהודה ושומרון - אותו התרחיש שכרגע הממשלה מנסה להימנע ממנו.





גם בלשכת האוצר וגם בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדיווחים.