מועצת זכויות האדם של האו"ם מאיימת בגינוי על ישראל בעקבות לחץ מחברי הרשימה המשותפת. ארבעה נציגים של מועצת זכויות האדם של האו״ם פנו הערב (חמישי) במכתב משותף לממשלת ישראל וביקשו הבהרות באשר לפגיעת החוק במעמדו ובזכויותיו של המיעוט הערבי בישראל, לרבות בענייני התיישבות, מעמד הערבית וההגדרה העצמית. ארבעת הכותבים הביעו בפנייתם את ״דאגתם העמוקה״ מחקיקת החוק, וביקשו לקבל את התייחסות המדינה למכתבם תוך 60 ימים, וזאת לפני העברת הדו״ח שלהם להתייחסות מועצת זכויות האדם של האו"ם.
ארבעת נציגי האו״ם שחתמו על הפנייה לישראל הם: הדווח המיוחד לזכויות תרבותיות, הדווח המיוחד לזכויות אדם בשטחים הכבושים מ-1967, הדווח המיוחד לנושאי מיעוטים, והדווח המיוחד לגילויי גזענות, אפליה גזעית ושנאת זרים.
פנייה זו של נציגי האו״ם באה בעקבות תלונות שהוגשו אליהם על -ידי ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי והרשימה המשותפת, כמו גם על -ידי ארגון עדאלה. לפני כחודשיים משלחת של ועדת המעקב קיימה שורה של פגישות במטה האו״ם בג׳נבה בהשתתפות יו״ר ועדת המעקב מוחמד ברכה וח״כ יוסף ג׳בארין. 
 

 ח"כים מהרשימה המשותפת מפגינים נגד חוק הלאום. צילום: אבשלום ששוני
ח"כים מהרשימה המשותפת מפגינים נגד חוק הלאום. צילום: אבשלום ששוני

״מדובר בהתפתחות חשובה במאבקנו נגד חוק הלאום בזירה הבינלאומית, ואנו שמחים שהכותבים הדגישו בפנייתם את הנושאים שהעלינו בפניהם. בשלב הבא נפעל כדי להביא להחלטה בינלאומית במועצת זכויות האדם של האו"ם נגד חוק הלאום״, אמר ח״כ ג׳בארין.