מכה קשה לאיילת שקד: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע היום (שני) לראש הוועדה לביקורת המדינה, שלי יחימוביץ', כי לא יגיע לדיון על חוק היועמ"שים של שרת המשפטים איילת שקד ומי שתייצג אותו תהיה המשנה שלו, דינה זילבר, שהותקפה החודש על ידי הבית היהודי והליכוד בעקבות דבריה בדיון על חוק הקולנוע. 



החלטת היועמ"ש מגיעה לאחר שבשבוע שעבר זילבר לא הופיעה לדיון על הקהילה הטראנסג'נרדית באותה הוועדה, בעקבות החלטה של מנדלבליט. חוק היועמ"שים, אליו חותרת השרה שקד כבר חודשים ארוכים, אמור לאפשר לשרי הממשלה למנות את היועץ המשפטי שלהם ובכך לצמצמם את כוחה של המערכת המשפטית. 



מוקדם יותר היום הודיע היועץ המשפטי לכנסת איל ינון לראשי וועדות הכנסת כי במידה וזילבר, תגיע לדיונים בוועדות השונות, חובה עליהם לאפשר את השתתפותה ולשמוע את חוות דעותיה המשפטיות. "אני פונה אליכם בעקבות דבריו של חבר הכנסת יואב קיש, לפיהם ימנע את הופעותיה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וכי מספר יושבי ראש נוספים יעשו כמוהו", כתב ינון.

"מבלי להיכנס למחלוקת שהתגלעה בין שרת המשפטים לבין היועץ המשפטי לממשלה, אשר ראוי לה כי תיושב בממשלה, הרי שמנקודת מבטה של הכנסת ברור כי הליכי חקיקה תקינים מחייבים לשמוע את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ביחס להצעות החוק הנידונות בוועדות, וכי יושבי ראש הוועדות אינם יכולים לערבב בין הבעת עמדתם ביחס למחלוקת האמורה לבין עשיית שימוש בסמכויות הניהול המסורות להם כדי להכתיב ליועץ המשפטי לממשלה, שעל מעמדו הייחודי ועצמאותו המקצועית אין חולק, מי יציג את עמדתו בוועדה".

"אשר על כן", כתב ינון, "וככל שעורך הדין זילבר תישלח על ידי היועץ לייצגו בדיון בוועדה מוועדות הכנסת, יש לאפשר לה להופיע בפני הוועדה". דבריו מגיעים על אף קריאותיה של שרת המשפטים, איילת שקד, שדרשה להדיח את זילבר מתפקידה ולא לאפשר את הופעותיה בוועדות.
 

כזכור, שקד תקפה לפני כשבועיים את זילבר, וטענה בפני מנדלבליט כי היא "עברה כל גבול", כך אמרה היום (שלישי) שרת המשפטים איילת שקד. בנוסף, במכתב ששלחה אליו, ציטטה שקד אמירות של זילבר נגד מדיניות הממשלה בהן השמיעה את עמדותיה האישיות במקום את עמדת היועץ המשפטי ובכך עברה לא רק כללי שירות המדינה, אלא גם על הנחיות היועמ"ש. "ניכר כי אין זילבר מבקשת לפעול כיועצת משפטית באופן מקצועי וישר. לצערי אין מנוס מלקבוע כי תפיסתה הפוליטית של זילבר צריכה למצוא את ביטויה בריצתה לתפקיד פוליטי במסגרת מפלגה ממפלגות הכנסת", אמרה.
 
עוד כתבה שקד, כי "החל מהיום סיימה הגברת דינה זילבר לייצג את עמדתי, עמדת משרדי או עמדת הממשלה בממשלה, בוועדה מוועדותיה או בוועדה מוועדות הכנסת. היא אינה רשאית להגיע לממשלה או לכנסת כנציגת המשרד, ובכל דיון בו מבקשת הממשלה או הכנסת לקבל את עמדת משרד המשפטים". בנוסף, העבירה שקד מסר למנדלבליט, לפיו היא מצפה שזילבר 'תתפוטר' בהקדם.