קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ממשיכה את ביקורה בן היממה בישראל. לאחר שביקרה במוזיאון יד ושם, קיבלה ד"ר של כבוד מאוניברסיטת חיפה ושוחחה עם סטודנטים, הגיעה הקנצלרית לבית הנשיא.
הנשיא ראובן ריבלין התייחס לנושא הסנקציות על איראן בדבריו למרקל. "לא נוכל שלא לערער על ההחלטה שהתקבלה באיחוד האירופי במטרה לעקוף את הסנקציות על איראן. מבחינתנו זו העת להצטרף לסנקציות האפקטיביות על איראן ולא לעקוף אותן. את המפלצת האיראנית יש להרעיב ולא להאכיל. התייצבו לצידנו בדרישה לפקח על הגרעין האיראני", אמר ריבלין.

ביחס לאנטישמיות באירופה, אמר ריבלין: "באירופה צומח זן חדש של אנטישמיות. הפעם, בדמות כוחות פוליטיים ימנים לאומנים, בעלי שורשים נאציים, שצוברים תאוצה ברחבי היבשת. חלקם לכאורה אוהדים את ישראל ושונאים את היהודים. אבל אנחנו לא מתבלבלים. אין דבר כזה לאהוב את ישראל ולשנוא את היהודים".

צילום: רויטרס


הקנצלרית התייחסה לנושא האיראני בדבריה ואמרה כי "בעניין היחס לאיראן אנחנו רוצים באותה המטרה. שנינו רוצים למנוע את השימוש של איראן בנשק אטומי. ייתכן שאנחנו חלוקים על הדרך - האם נכון להמשיך ולעצור את איראן באמצעות ההסכם או שמא דרך הסנקציות, אבל אנחנו ללא ספק פועלים למען אותה המטרה והיא עצירת ההתחמשות האיראנית"
 
בסוף דבריה הדגישה הקנצלרית מרקל: "לגרמניה מחויבות בלתי מתפשרת לישראל גם בשל העבר שלנו אבל גם בשל העובדה שישראל היא הדמוקרטיה היחידה והחזקה באזור. אנחנו יודעים שישראל היא דמוקרטיה תוססת ומכירים את המחלוקות הקיימות פה. אנחנו יודעים כי במיוחד בעידן הדיגיטלי העכשיווי למחלוקות אלה יש מקום נרחב אנחנו רוצים להמשיך ולהעמיק את שיתוף הפעולה בנינו".
 
על הסיכויים להסדר ארוך טווח עם חמאס ברצועה, אמר: "ישראל מעוניינת לסייע בשיקום הרצועה, אך לא נעשה זאת כל עוד המשאבים מופנים לייצור טרור נגד ישראל וכל עוד אזרחינו וגופות חיילינו מוחזקים בידי חמאס".

כאמור, את הבוקר פתחה מרקל בביקור ביד ושם שם כתבה בספר האורחים כי "לפני 80 שנה בליל הבדולח סבלו היהודים בגרמניה משנאה ואלימות שלא הכירו קודם. לאחר מכן הגיע פשע שלא ידעו כדוגמתו - שבר הציביליזציה. מאז גרמניה תמיד אחראית לזכור את הפשע הזה ולהילחם באלימות, בשנאת זרים ובשנאה בכלל".



אנגלה מרקל מבקרת ביד ושם. קרדיט: AFP



משם המשיכה למוזיאון ישראל שם נערך לכבודה טקס הענקת תואר ד"ר של כבוד מטעם אוניברסיטת חיפה. "אין להוריד בערכן של חשיבות הפגישות שלנו עם ממשלת ישראל. תודה על הערכה והרצון לחזק ולהפיח חיים בידידות הזאת. אני צריכה להגיע לחיפה יום אחד ואעשה זאת". מרקל התייחסה לנושא ההסדרה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה ואמרה כי "בזמן שגלעד שליט היה כלוא עשינו מאמצים רבים. וכעת אנחנו עושים מאמצים אבל איני מעוניינת לפרט מעבר לכך".



מרקל התייחסה גם לנושא חאן אל אחמר והדיווחים שביקורה הותנה בכך שהמקום לא יופנה. "זה דיווח שיקרי", אמרה, "מעולם לא הצגנו דרישה כזו. אנחנו יכולים לא להסכים עם מהלך כזה או אחר של ממשלת ישראל, אבל מדובר בעניין פנימי ישראלי ולא התערבנו בו".

מרקל נחתה אמש בישראל, בפתח ביקורה בארץ במסגרת שיתוף הפעולה בין ממשלות ישראל וגרמניה, זאת השנה השביעית. ביקורה של מרקל נפתח בארוחת ערב משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעונו הרשמי בירושלים.