דיון סוער נערך היום (רביעי) בנוגע להקמת ועדת חקירה אודות נסיבות מותו של השוטר רס"מ ארז (עמדי) לוי ז"ל, שנהרג באירוע הדריסה בעת הריסת בתי אום אל חיראן בשבוע שעבר. ח"כ אבו עראר טען כי ייתכן והשוטר לא נהרג כתוצאה מהדריסה אלא מירי חבריו השוטרים. אבו עראר טען גם כי הנהג בג'יפ יעקוב אבו אל קיעאן, שנהרג גם הוא באירוע, הופקר לדמם למוות על ידי השוטרים. בסיום הישיבה, נדחתה ההצעה ברוב של 43 מתנגדים מול 22 תומכים ו-3 נמנעים.



גם ח"כ תמר זנדברדג (מרצ) קראה להקמת ועדת חקירה אמרה כי באירוע נהרגו שוטר ואזרח. חבר הכנסת אורן חזן קטע את נאומה ושאל "איך את שמה בכפיפה אחת רוצח ושוטר? בוגדים נמאסתם. צריך להקים ועדת חקירה לבוגדנות שלכם. הוא רצח שוטר שומו שמחים". בעקבות קריאות הביניים הוא הורחק מהאולם.



רס"מ ארז (עמדי) לוי, שנהרג באירוע באום אל חיראן. צילום: דוברות המשטרה
רס"מ ארז (עמדי) לוי, שנהרג באירוע באום אל חיראן. צילום: דוברות המשטרה



ארדן: "לא קראתם להתפטרות באסל גטאס"



השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס גם הוא לאירוע וטען כי מדובר בפיגוע מכוון. "במהלך פעילות במקום בלתי חוקי, נדרס למוות רס"מ ארז (עמדי) לוי ז"ל, על ידי תושב המקום. ראינו את התמונות הקשות של האלמנה שלו, קלרה. יש לזוג שני ילדים קטנים, תאיר ויאיר, התבצע תחקיר משטרתי, נגבו עדויות מהשטח, וביחד עם הסרטון המשטרתי שצולם מהמסוק, התמונה שעלתה מהתחקיר המשטרתי הייתה מאוד מאוד ברורה. ניתן לראות עד עכשיו, בסרטון שצולם מהמסוק המשטרתי, שהג'יפ מאיץ, שובר ימינה, דורס את השוטרים, ולאחר מכן, שוב שובר ימינה כדי להימלט, ואז נעצר, כשטנדר משטרתי הוא זה שעוצר אותו ומנגח את הג'יפ".



בשלב זה הדיון התחמם, כאשר חברי הכנסת הערבים קראו לעברו של השר "את השקרים שלך תמכור במקום אחר, לא פה. למה אתה לא מוכן לוועדה שתחקור את מה שקרה?", השר ענה כי "מקווה שהתחקיר שמתבצע על ידי השב"כ ומח"ש, ייתן מענה. התחקיר המשטרתי העלה באופן ברור שמדובר בפיגוע, אני, כשר לביטחון פנים, קודם כל, תאהבו את זה או לא, נותן גיבוי לכוחות שלי בשטח. מדובר ביישוב בלתי חוקי, מדובר בנהג שלא היה אמור להיות איפה שהוא היה", הצעקות לעברו של השר המשיכו וח"כ אבו עראר הורחק מהדיון כשהוא צועק לעבר השר "אתה מחבל", גם ח"כ מסעוד גניים הורחק מהרשימה.



ארדן המשיך והאשים את חברי הרשימה המשותפת בהסתת הציבור הבדואי באום אל חיראן והלהיבו את האווירה, מה שהביא לפיגוע לדבריו. "לא שמעתי אף אחד מכם קורא למחבל באסל גטאס להתפטר. צריך גם לחקור מי הסית באום אל חיראן וגרם לכך שמאות שוטרים הגיעו ואיבטחו באופן מבצעי משעות הבוקר. בכל החודשים לפני בוקר הפינוי הזה, שמתבצע על פי בית המשפט העליון, נעשים מאמצים כבירים להסתה וליבוי האלימות. אנחנו כממשלה, הגענו להבנות עם 20 משפחות, שבתמורה לעזיבת הבית, הם קיבלו מגרש והשתתפות כספית בעלות התשתיות בדיור חלופי, היו מי שליבו את האש ואת ההסתה ואת התחושות שם, ביום הקשה ההוא. לגביו אין פרשנויות. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת נפגשו עם התושבים. זחאלקה אמר להם: "אם יישפך דם, אז יישפך דם, הם צריכים לדעת שאנחנו בני העם הפלסטיני, משוגעים. אנחנו מוכנים למות ולא לעזוב, לא תהיה נכבה שניה בשקט".



השר לביטחון פנים אף הקריא ציטוטים של חברי הכנסת מהרשימה, אותם הגדיר כמסיתים. "ח"כ איימן עודה, שמציג את עצמו בתחפושת שיקרית כאיש של פיוס, אמר להם: 'אנחנו נלך עם הנושא הזה עד הסוף'. מה זה אומר? זועבי אמרה: 'זה מאבק על החיים שלנו'. מדובר על נאומים שנשאו בפני התושבים של יישוב בלתי חוקי. כשאנחנו שואלים מה הוביל לתוצאה הקשה של מה שקרה באותו יום, צריך לחקור את חברי הכנסת המסיתים, אלה שלא מגנים את חברם לרשימה, אתם צריכים להיחקר על זה'. פניתי ליועמ"ש שיבחן את ההתבטאויות האלו, המאבק שלכם הוא לא לקדם את מצבו של הציבור הערבי אלא להרוס את המדינה היהודית. לכן, אם יש מה לחקור זה את ההסתה הערבית של חברי הרשימה המשותפת, והשתתפות עם האויב, אתם עושים אפס למען אזרחי ישראל הערבים.