ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) הגיב לראשונה לבקשת היועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש) אביחי מנדלבליט להסיר את חסינותו ואמר היום (רביעי) לקראת הדיון בעניינו: "הדיון שיתקיים בוועדת הכנסת אינו אלא דיון פוליטי שתוצאותיו ידועות מראש, אני מודיע לכם בזאת כי לא אתייצב לדיון". במכתב ששלח ליו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש (הליכוד) וליועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון בעקבות זימונו לוועדה היום לצורך נטילת חסינותו, הדגיש ח"כ גטאס כי בתשובתו "אין משום ויתור על כל זכות העומדת לי כח"כ, לרבות חסינות בכל עת ובכל שלב".



עוד כותב חבר הכנסת כי קיבל היום את ההזמנה לדיון בוועדה, רק כשעתיים לפני הדיון, בטרם הוגשה בקשה ע"י היועמ"ש ובטרם ראה את הבקשה ונימוקיה. כמו כן הוא מציין כי בקשת היועמ"ש בוועדת הכנסת להסרת חסינותו התקבלה אצלו בשעה 10:45, רק כשעה וחצי לפני מועד הדיון. לטענתו, "מדובר בהליך לא סביר לפיו נקבע דיון בטרם קבלת הבקשה ובטרם מתן הזדמנות נאותה וזמן סביר לעיין בה וללמוד את נימוקיה".



"המשטרה ניהל את הפרשה דרך התקשורת"



ח"כ גטאס ציין כי "מתחילת הפרשה, המשטרה ורשויות איפת החוק אונסות את זכויותיי ומונעות ממני ניהול הליך הוגן ומכובד, ע"י הדלפת פרטי החשדות באופן לא הוגן ומגמתי שמאפשר לכלי תקשורת ולפוליטיקאים לרבות ח"כים מוועדת הכנסת להחל במסע רדיפה שנוהל נגדי במשך 72 השעות שעברו. כל זאת, בטרם הוזמנתי לחקירה ובטרם נחקרתי".



לטענתו, גם לאחר שהתייצב לחקירה וענה במשך ארבע שעות לכל שאלות החוקרים, המשיכה המשטרה לנהל את הפרשה באמצעות כלי התקשורת "ובאמצעות מתן אפשרות להכפשות תוך פגיעה בכבודי ובזכותי להליך הוגן".



כאמור, הודיע ח"כ גטאס במכתבו כי לאור התנהלות זאת - הן של רשויות אכיפת החוק והן של ועדת הכנסת - ולאור זאת שהוא מודע לכך שהדיון היום "אינו אלא דיון פוליטי שתוצאותיו ידועות מראש, אני מודיע לכם בזאת כי לא אתייצב לדיון". בסיום מכתבו הדגיש כי אין בהודעה זאת משום ויתור על כל זאת העומדת לו כח"כ, לרבות חסינותו".



מכתבו של ח"כ באסל גטאס



בשמאל פנו לח"כ: "הסר בעצמך את החסינות"



חברי כנסת מהשמאל, גם ממפלגת מרצ, פנו ביומיים האחרונים לחבר הכנסת וביקשו ממנו להסיר את חסינותו לבד, על מנת להימנע ממבוכה וגם למנוע אותה מחברי הכנסת, שלא ייאלצו לעמוד בדילמה בה יצטרכו להצביע בעד הסרת חסינותו. הלחצים על כך קיבלו משנה תוקף לאור בקשת מנדלבליט להסיר את חסינותו של הח"כ, שחשוד בהברחת טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים במפגשים ביניהם בבית הסוהר. 



ועדת הכנסת תתכנס היום בשעה 14:00 לדון בנושא חסינותו של הח"כ. רק אמש נחקר גטאס במשרדי לה"ב 443, ועל פי המשטרה, קשר עצמו לחשדות המיוחסים לו. לאור עדותו, יועברו חומרי החקירה לעיונו של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה שיחליטו באם להגיש נגדו כתב אישום. מצדו של גטאס נמסרה הבהרה כי הוא לא הודה שהעביר טלפונים ניידים: "חבר הכנסת ענה על כל השאלות של החוקרים והדגיש כי לא עבר כל עבירה על ביטחון המדינה, והכחיש את המיוחס לו".

לאחר החקירה אמר גטאס כי "ביקוריי אצל האסירים הם במסגרת פעילות הומניטרית ומוסרית בסוגיית האסירים לה אני מחויב ממניעים מוסריים צודקים. סוגיית האסירים היא סוגיה כאובה וקשה מנשוא, האסירים סובלים מתנאים קשים וטיפול בנושא זה הוא במסגרת תפקידי הציבורי והפרלמנטרי ואני מטפל בו באחריות. אין לי מה להסתיר, אנחנו נכנסים ויוצאים מחקירות אלה בראש מורם".

ח"כ גטאס לפני החקירה. צילום: ניר קידר