ועדת הכספים אישרה לפנות בוקר (שלישי) את תקציב המדינה הדו-שנתי לשנים 2017-2018, שיעמוד בשתיהן יחד על 906.8 מיליארד ש"ח, 446.8 מיליארד ש"ח ב- 2017 ו- 460 מיליארד ש"ח ב- 2018. התקציב אושר בוועדה ברוב של 8 תומכים מול 3 מתנגדים. כעת יובא חוק התקציב לדיון מרתוני במליאת הכנסת לקראת הצבעה בקריאה שניה ושלישית.



תקציב המדינה כולל בתוכו הסכמים פוליטיים במסגרתם הובטחו סכומים של עשרות מיליוני שקלים ליעדים שונים שנקבעו על ידי חברי כנסת: ח”כ מיקי זוהר (ליכוד) - 40 מיליון שקל, ח"כ אורן חזן (ליכוד) 10 מיליון שקל וח"כ נאוה בוקר (ליכוד)- 10 מיליון שקל. הסכומים שהובטחו לח"כ זוהר נועדו בין היתר לפרויקטים.



היחידה להתיישבות במשרד הביטחון - חצי מיליון שקל, רשות חירום לאומית- 900 אלף שקל, תרבות יהודית במשרד החינוך 3.5 מיליון שקל, מענקי פיתוח ברשויות מקומיות 1.4 מיליון שקל, מענק שר הפנים-חצי מיליון שקל, בינוי מוסדות דת במשרד הדתות 1.2 מיליון שקל, זהות יהודית במשרד הדתות 1.3 מיליון שקל, קידום ילדים ונוער בלוד 1.8 מיליון שקל, רשות לשיקום האסיר 2 מיליון שקל, מענקים מוניציפלים ביטחוניים ביו"ש 700 אלף שקל, מענק הבירה 700 אלף שקל, משרד פריפריה נגב וגליל-12.6 מיליון שקל, תרבות ומורשת במשרד הדתות- חצי מיליון שקל, שימור אתרים במשרד התרבות - 1.7 מיליון שקל.



ח"כ אורן חזן קיבל כספים לצורך טיפול בהלומי קרב לבמשרד הבריאות - מיליון שקל, ניצולי שואה - 2 מיליון שקל דרך משרד הרווחה, שיקום עיוורים - חצי מיליון שקל, קייטנות ונופשים לנכים וחירשים 500 אלף שקל, שיקום בתי עלמין - 1 מיליון שקל, מענקים ביטחוניים ביו"ש - 1 מיליון שקל ושיקום תשתיות בנגב וגליל - 2 מיליון שקל.



הכספים הפוליטיים גררו ביקורת קשה מצד חברי האופוזיציה בוועדת הכספים, בעיקר מהאופוזיציה. ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר על המסמך שהונח בפני חברי הכנסתו ובו פרוט ההסכמים הפוליטיים: "במסמך ממשלתי זה שוחד פוליטי, לא היה דבר כזה בתולדות הכנסת, אומרים לח"כ בקואליציה, רק תרים את היד ותקבל כסף.



היעדים עוד לא ברורים, קודם כל מבטיחים להם את הכסף ואח"כ מבררים מה יעשו עם הכסף. הבטיחו כספים ליו"ר ועדת הכספים, דודי אמסלם. ח"כ מיקי זוהר הוציא כסף מאגף התקציבים בשביל הצעת חוק שתאסור על פרסומי תועבה כשלא ברור מהי תועבה בעיניו. אולי אני תועבה בעיניו, אולי שמאלנים, אולי חילול שבת. לא היה כדבר הזה וכבר ראיתי הסכמים קואליציוניים, טינופת כזו עוד לא ראיתי".



ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו): "כנראה שמיקי זוהר ואורן חזן שווים יותר מ- 160 אלף משפחות קשות יום בדיור הציבורי. הכסף הזה הוא כסף לא נקי. נתנו לחברי הכנסת שווי ערך, מיקי זוהר שווה 20 מיליון ש"ח ואורן חזן שווה 5 מיליון ש"ח. זה כסף שהם השיגו בצורה מאוד מוזרה. לצרכים בשיקום שכונות לא היה כסף אבל עשרות מיליונים לחברי כנסת יש".



עם אישור התקציב בועדת הכספים אמר יו"ר הועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "היה מאוד קשה להעביר את החוק הזה, קיבלנו חוק תקציב וחוק הסדרים בפרק זמן קצר באופן חסר תקדים. יחד עם זאת, לא ויתרנו על שום דבר. עברנו על כל חוק וחוק והכנסנו שינויים חשובים לטובת הציבור. לא היה קל אבל בסוף אישרנו את זה לטובת המשק והמדינה".



ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אף שהיה ממובילי המאבק האופוזיציוני נגד אישור התקציב בוועדה, בירך את יו"ר הוועדה גפני "על האופן ההוגן שבו ניהל את הדיונים". יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) גם כן שפע מחמאות ואמר: "כל הכבוד ליו"ר גפני שניהל בתבונה רבה את הדיונים על חוק ההסדרים ועל חוק התקציב ועמד בכל הלחצים באופן ראוי לשבח".



רכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הודה גם הוא לגפני "על האופן שבו ניהל וקידם את אישור חוק ההסדרים ותקציב המדינה". כמו-כן בירך את שר האוצר כחלון ואת אנשי משרדו שליוו את העבודה בוועדה מתחילת הדיונים על חוקי ההסדרים והתקציב ועד לאישורם במהלך הימים האחרונים". מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הודה לגפני ולחבריהם.