יו"ר יש עתיד יאיר לפיד קרא הערב (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו להזמין אליו לארוחת ערב את כל ראשי המפלגות המיוצגות בכנסת, כדי לדון בשאלה כיצד ניתן לאחד את החברה הישראלית המפוצלת ולהתחיל ב"תהליך של ריפוי הפצעים בחברה". בנאום שנשא בפני מאות מפעילי המפלגה בראשון לציון אמר לפיד: "אני קורא מפה לראש הממשלה להזמין אליו עשרה אנשים לארוחת ערב, עשרה אנשים זו לא ארוחה גדולה. הקיץ תם, עוד מעט ראש השנה. זמן להתחלות חדשות. הגיע הזמן שנשב בלי מיקרופונים, בלי צילומים, עשרה אנשים סביב שולחן אחד".



לפיד מנה את שמותיהם של האנשים שישבו על פי הצעתו סביב שולחן ארוחת הערב של נתניהו: יו"ר המחנה הציוני יצחק בוז'י הרצוג, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר כולנו משה כחלון, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וראשת מרצ זהבה גלאון. "הארוחה תהיה עם נושא אחד", הציע לפיד, "החברה הישראלית. איך מאחדים אותה, איך מונעים את הפיצול והשסע, איך חיים פה ביחד, למרות כל המחלוקות. זו היום המשימה - לאחד את החברה הישראלית ולהתחיל את התהליך של ריפוי הפצעים".



"אני קורא מפה לראש הממשלה להרים את הכפפה. החברה הישראלית מצפה מההנהגה הפוליטית שלה לא להתבטא כמו טוקבקיסטים ומהמנהיגים שלה להתנהג כמו מנהיגים. לא להיות עסוקים רק בעצמם, לא להיות עסוקים כל היום בפוליטיקה, אלא במדינת ישראל ובעם ישראל", אמר לפיד.




יאיר לפיד בכנס בראשון לציון, הערב. צילום: אבשלום ששוני



תוכנית 7 הנקודות לעתיד המדינה

בהמשך דבריו אמר כי הממשלה מפרה בכל יום מחדש את החוזה בינה לבין אזרחיה והציג את תוכנית שבע הנקודות שלו לעתידה של מדינת ישראל בתחומי הביטחון, בריתות אסטרטגיות, מהלך אזורי, ניקוי המערכת הפוליטית, אכיפת החוק, הזנקת הכלכלה וחינוך ומדע.



לפיד קרא ליזום מהלך אזורי יחד עם מדינות כמו סעודיה, מצרים ומדינות המפרץ - כל המדינות שהציר האיראני מאיים עליהן, ולקיים איתן לוועידה איזורית שמטרתה הראשונה היא להתחיל מול עזה תהליך של שיקום תמורת פירוז מנשק כשלב ראשון בתהליך ארוך וזהיר של הפרדות מהפלסטינים. "שלא יהיו לאף אחד אשליות, לא נישואין עם הפלסטינים אנחנו מחפשים, אלא גירושין. אני מתכוון להקמת מדינה פלסטינית מפורזת מנשק לצד ישראל תוך שמירה קפדנית על סידורי הבטחון ועל חופש הפעולה של צה"ל בכל מקום. גושי ההתיישבות יישארו כמובן חלק ממדינת ישראל, והפלסטינים יצטרכו להתרגל לכך שהם לא יקבלו את זכות השיבה וירושלים לא תחולק. ירושלים תישאר לנצח בירת ישראל המאוחדת", הסביר.



לבטל את האופציה ל"שר ללא תיק"

במסגרת תפיסת הבטחון הציע לפיד להעביר את "חוק הקבינט" ולהקים מחדש את המועצה לביטחון לאומי שלדבריו אינה מתפקדת. כמו כן קרא לשקם את מערך הבריתות האסטרטגיות של ישראל, קודם כל עם ארצות הברית ולבנות מהתחלה את מערך ההסברה ישראלי. בסעיף ניקוי המערכת הפוליטית קרא לחוקק את חוק הקלון ולבטל את המוסד הקרוי שר ללא תיק. הוא הזכיר את צחי הנגבי שמונה לא מזמן לשר בלי תיק ושאל: "מה זה שר בלי תיק? זה אדם שיש לו לשכה של שר, נהג של שר, אוטו של שר, תקציבים של שר וג'ובים של שר. רק דבר אחד אין לו – עבודה. אין לו עבודה".



לדבריו, על ראש הממשלה למנות נציב מיוחד למלחמה בביורוקרטיה: "שיחתוך את הביורוקרטיה בביטוח הלאומי, במשרד הפנים, ברשויות המקומיות ובמשרדים נוספים שחונקים את האזרח". כמו כן קרא לפיד לחזק ולתגבר את כל שרשרת אכיפת החוק בישראל. להחמיר את הענישה נגד שחיתות שלטונית, לתגבר את המשטרה באלפי שוטרים ולהעלות לכביש עוד מאות ניידות של משטרת התנועה במסגרת תוכנית לאומית למלחמה בתאונות הדרכים. עוד קרא לתגבר את מערכת המשפט במאות שופטים בכל הערכאות כי לדבריו אנשים לא צריכים לחכות עשר שנים לפסק דין.



בתחום הכלכלה קרא לפעול לשילוב חרדים וערבים בקצה העליון של שוק העבודה ובתחום החינוך הציע לקחת את המיליארדים שייכנסו למדינה בשנים הקרובות מריווחי הגז ולשים אותם קודם כל בחינוך ומדע וחינוך ומדע וחינוך וחינוך וחינוך.



"יהיו כאלה שיגידו שהתכנית הזו, שבע הנקודות האלה, יהיו קשות ליישום. אני רוצה להזכיר להם שעשינו במדינה הזו דברים קשים הרבה יותר, בתנאים קשים הרבה יותר", סיכם לפיד. במהלך נאומו נתן לפיד כדוגמא למחדלי הממשלה את מיכל האמוניה במפרץ חיפה המהווה פצצה מתקתקת שעלולה לגרום, במקרה של פגיעה ישירה, לעשרות אלפי הרוגים, והבטיח כי "אם ניבחר להנהיג את המדינה ביום הראשון נודיע על ריקון מיכל האמוניה".  



בנימין נתניהו. לפיד הזמין אותו לארוחה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90