האם ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנע למלגות החרדיות בנושא הרכבת בשבת? בישיבה שהתקיימה היום (חמישי) אצל ראש לשכת ראש הממשלה, יואב הורוביץ, דנו הצדדים בשתי סוגיות: עבודות התשתית, שכמעט גרמו למשבר קואליציוני בסוף השבוע שעבר, וכן דרישת החרדים לפגוע בפעולת הרכבת עצמה בכל הנוגע לשמירת השבת. 



בסיכום הישיבה הושג הסכם כי בסוף השבוע יתקיימו רק שלוש עבודות תשתית שהוגדרו חיוניות ושאי ביצוען יסכן חיים אדם, ואילו עשרות אחרות שתוכננו בוטלו ותקיימו כנראה באמצע השבע, מה שככל הנראה יגרמו שיבושים בתנועת הרכבות.



גורם ברכבת אמר כי בסוף השבוע מתוכננים להתבצע כ-20 עבודות בהיתר במהלך השבת, שהוגדרו כחיוניות. על פי המסתמן, רובן של העבודות יידחו למהלך ימי השבוע. "המשמעות היא שיבושים בתנועת הרכבות במקומות בהן צריכות להתבצע עבודות נקודתיות. לא מדובר רק בעבודות תשתית, אלא גם גם בעבודות בטיחותיות, כמו למשל, ניקוש עשבייה בסמיכות למסילה, למניעת התפשטות אש", הוא הסביר.



לגבי נסיעות הרכבת בסוף השבוע, החרדים דורשים שתנועת רכבות תופסק בצהריים המוקדמים של יום שישי ורכבות רבות שיוצאות במוצאי השבת יבוטלו. המשמעות של ביטול הרכבות היא פגיעה בחיילים רבים המשתמשים ברכבת בסופי השבוע ובנוסעים רבים. ברכבת מעריכים כי מדובר בעשרות אלפי נוסעים.



משה גפני ואריה דרעי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
משה גפני ואריה דרעי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



הגורם הבכיר הזהיר, כי אם תתקבל הנחייה להתחיל את ההכנות לפתיחת קווי הרכבת רק עם צאת השבת ולוודא שהעובדים יגיעו לבתיהם עד כניסת השבת, הדבר יגרום בפועל לתחילת פעילות הרכבות רק כשלוש שעות לאחר צאת השבת ולהפסקתן כשלוש שעות לפני כניסתה. המשמעות המעשית תהיה השבתת פעילות הרכבת במוצאי שבת. "כדי להכין את קו הרכבת להפעלה, יש צורך בשלוש שעות. אם השבת יוצאת בשעה 20.00, ניתן יהיה להתחיל להוציא רכבות לנסיעה רק בשעה 23.00", הסביר הגורם הבכיר ברכבת, "אם ידרשו שכל העובדים יגיעו לבתיהם עד כניסת השבת, יהיה צורך להפסיק את פעולת הרכבות שעתיים-שלוש לפני כניסת השבת".



במשרד התחבורה אמרו כי ביטול העבודות יביא לעיכובים משמעותיים בתחזוקת המסילות ולנזקים הנאמדים במיליוני שקלים. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי טרם הגיעו לסיכום סופי וכי המגעים עם החרדים צפויים להימשך. גורמים בשלכת ראש הממשלה אמרו כי בישיבה היום לא עלתה סוגיית ביטול קווים כלשהם. לדבריהם, אנשי הרכבת נשאלו מהם הפרוייקטים שהם חייבים לבצע, והציגו שלושה אתרי עבודות שאי ביצוען מהווים סיכון חיי אדם. ישנה חוות דעת של המשטרה בעניין. אנשי הרכבת הציגו 17 אתרים שמבחינתם אין חובה לבצע כי אינם כרוכים בסיכון חיי אדם.



ברכבת ישראל הבהירו שבינתיים, לא התקבלו הנחיות לשינוי בתכניות לגבי תנועת הרכבות והעבודות המתוכננות להתבצע בסוף השבוע. "לפי מידע שיש בידינו כעת, דיוני ועדת המנכ"לים טרם הסתיימו טרם סוכמו", ציינו בדוברות הרכבת.



דרישה נוספת שעלתה מצד החרדים בישיבה היא מינוי רב שיכריע מדי שבוע אילו עבודות תשתית של הרכבת יהיה ניתן לבצע בשבת, אולם הנציגים המקצועיים בדיון התנגדו לכך וכרגע דרישה זו לא על שולחן הדיונים.



"ביבי בוחר ללכת עמה מאות שנים אחורה"


ההחלטות שהתקבלו בישיבה עוררו סערה במערכת הפוליטית: חברת הכנסת, תמר זנדברג, (מרצ) אמרה כי "במקום להתקדם למאה ה-21 ולהפעיל תחבורה ציבורית בשבת, ביבי בוחר ללכת כמה מאות שנים אחורה, הכל בשם פוליטיקה צינית ועלובה חסרת גבולות. רק מי שלא ראה את העומס על רציף הרכבת בשישי ובמוצ”ש יכול היה להעלות על הדעת כניעה הזויה שכזאת, שמהווה יריקה בפרצוף של עשרות אלפי ישראלים - ביניהם שומרי שבת שנוסעים לפני ואחרי צאתה - תמורת הליכה עוד צעד לקראת מדינת הלכה שנכנעת לגחמות רבנים במקום לצורכי אזרחי המדינה".



"יריקה בפרצוף של עשרות אלפי ישראלים". ח"כ זנדברג. צילום: פלאש 90
"יריקה בפרצוף של עשרות אלפי ישראלים". ח"כ זנדברג. צילום: פלאש 90



ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), אמרה כי "הערב התקפל נתניהו בפני נציגי המפלגות החרדיות, ונכנע ללא קרב לדרישתם. התוצאה : מעתה לא תוכלו יותר לנסוע בימי שישי ומוצאי שבת ברכבת ישראל". לדבריה, "הליכוד, ישראל ביתנו וכולנו הפקירו את הבוחרים שלהם ואת כל עם ישראל בשביל דיל פוליטי. עשרות אלפי חיילים לא יוכלו לחזור הביתה ברכבת מהבסיס, בני משפחה לא ייסעו לבקר את משפחותיהם, ולמעשה ציבור גדול שאין ברשותו רכב פרטי ייאלץ לחיות בעוצר או למצוא פתרונות חלופיים לא רק בשבת וחג - גם בימי שישי וערבי חג".



סבטלובה הוסיפה כי  "הגיע הזמן לומר די לסחטנות הפוליטית ולקומבינות שמתרחשות מאחורי גבם של אזרחי ישראל. הגיע הזמן לומר לא לכפייה הדתית ולמדינת ההלכה בה אונסים את כולנו לחיות".



מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר כי "מרוץ הכניעה הממשלתי לקראת היעד של מדינת הלכה ממשיך. ההודעה האחרונה, לפיה יבוטלו אף נסיעות שאינן בשבת להן נזקקים עשרות אלפי נוסעים משום שהן קרובות לשבת, היא חרפה וביזוי של הציבור הרחב. לא בקדושת השבת מדובר אלא בקדושת הקואליציה. סקרי חדו"ש מצביעים על כך ש-72% תומכים בהנהגת תחבורה ציבורית בשבת, אך במקום להאזין לציבור אוטמת הממשלה את אוזניה ואת ליבה וחותמת על שיקים פתוחים לפוליטיקאים החרדים, כדי שימלאו אותם כאוות נפשם תוך התעללות בשאר הציבור".