ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט הערב (שני) לבטל את נסיעתו המתוכננת בעוד כשבועיים לוושינגטון. נתניהו, שאמור היה להשתתף בוועידת איפא"ק, קיווה שביקורו בבירה האמריקאית יניב פגישה עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה ובה יסכמו השניים או אפילו יחתמו על הסכם הסיוע הביטחוני לישראל, אולם ההסכם הביטחוני עוד רחוק מסיכום ואובמה ישהה באותו זמן בקובה, בעקבות חידוש הקשרים עם הוואנה בסוף שנת 2014, אחרי כחצי מאה של יריבות.



לשכת ראש הממשלה אישרה את הפרטים ומסרה שנתניהו בכל זאת ינאם בפני ועידת איפא"ק, אלא שהוא יעשה זאת באמצעות לוויין. בנוסף נמסר כי ראש הממשלה מעריך את נכונותו של הנשיא אובמה להיפגש עימו בוושינגטון ביום שישי לפני הוועידה וטרם נסיעתו של הנשיא לקובה, אך הוא החליט שלא לנסוע לוושינגטון בעיתוי הנוכחי, בשיאה של מערכת הבחירות המקדימות בארצות הברית.



מהבית הלבן נמסר כי הציעו לפני כשבועיים לארח את ראש הממשלה לפגישה ב-18 במרץ, אבל למדו על ביטולה מאמצעי התקשורת. "ציפינו לביקורו של ראש הממשלה והופתענו לשמוע מדיווחים באמצעי התקשורת שראש הממשלה, במקום לקבל את הזמנתנו, החליט לבטל את הביקור", אמר נד פרייס, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית. 



פרייס הוסיף כי הדיווחים על כך שהבית הלבן לא מסוגל להתאים עצמו ללוח הזמנים של ראש הממשלה אינם נכונים.



על רקע ביטול הנסיעה, יגיע מחר יגיע לישראל סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הצפוי לשהות בישראל במשך יומיים. הוא ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו, וידון עמו בדרכים להביא לסיומו של המשא ומתן על היקף ואופי חבילת הסיוע הנרחבת, שממשל אובמה מעוניין מאוד להעניק לישראל. ביידן יבקר גם ברמאללה וייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.



ביום ראשון בישיבת הממשלה נתניהו דחה את הטענה כי מערכת היחסים בין ישראל לארהב כמו גם מערכת היחסים בינו לנשיא אובמה קשה: "השבוע יגיע הנה לביקור ידידנו, סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן", אמר נתניהו. "הביקור הזה מבטא את היחסים האיתנים בין ישראל לבעלת בריתנו ארה"ב. יש מי שכבר חזה את קריסת היחסים הללו – לא כך הוא. היחסים הם איתנים בכל המישורים, וגם מול האתגרים שאנחנו עומדים במשותף מולם באזורנו, על כך כמובן אדון עם סגן הנשיא בביקורו.



אני חייב לומר שבמקביל ליחסים עם ארה"ב, אנחנו בונים יחסים אחרים, נוספים כמובן, עם מדינות רבות בעולם. בכל שבוע יש כאן נשיא או שר, או ראש ממשלה או שר חוץ, או שרים אחרים ממדינות אסיה, אפריקה, אירופה, אמריקה הלטינית, מהעולם כולו, והדבר הזה מבטא כמובן את הנכסיות של ישראל היום במאבק גם נגד האסלאם הקיצוני וגם לתפוס את הזדמנויות העתיד, בייחוד בטכנולוגיות. מחר יבקר כאן נשיא רומניה, והביקורים הללו יימשכו גם בביקורים שלי במקומות אחרים, במיוחד לתוך יבשת אפריקה ביולי הקרוב".



ביקורו האחרון של ביידן בישראל היה בשנת 2014, אז הגיע לייצג את ארצות הברית בטקס האשכבה של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון ברחבת הכנסת. ביידן ביקר בישראל גם במרץ 2010, ביקור שיצר שערורייה כאשר במהלך שהותו בארץ התפרסמה תכנית להקמת 1,500 יחידות דיור בשכונה של ירושלים הנמצאת מעבר לקו הירוק. התקרית גרמה למתיחות קשה בין ירושלים לוושינגטון