מזכ"ל האום באן קי מון הוציא הערב (שבת) הודעת גינוי להנהגת חמאס בעקבות הידיעות שהגיעו אליו כי בכוונת ארגון הטרור להמשיך ולבנות מנהרות ולירות טילים לישראל. "אני מודאג מאד מהתבטאויות החמאס לגבי חפירת מנהרות לעבר ישראל. הצהרות ופעולות כאלה פוגעות במאמצים לשיקום רצועת עזה", אמר המזכ"ל והוסיף כי "אחרי שלוש מלחמות בשנים האחרונות, לתושבי עזה ודרום ישראל מגיעה הזדמנות לשלום, ויש לעשות כל מאמץ לשיפור תנאי החיים בעזה".



הביקורת המתונה של המזכ"ל בנושא המנהרות, נשמעת כארבעה ימים לאחר הביקורת החריפה שמתח בנאום שנשא בדיון במועצת הביטחון של האו"ם, בנושא המצב בישראל ובמזרח התיכון. באן קי מון, שניצל את הדיון להתקפה חריגה נגד ישראל. המזכ"ל אמר כי "הכיבוש הישראלי גורם לתסכול בקרב פלסטינים, דבר שמניב באופן טבעי טרור". הוא טען כי"עול הכיבוש שנמשך חצי מאה הגביר את התסכול הפלסטיני וגרם לשיתוק תהליך השלום", ולהדגשת דבריו הוסיף, "זאת אמת שאין להכחישה". לדבריו, "אמצעיי אבטחה לבד לא יעצרו את האלימות. הם לא יכולים לטפל בתחושה העמוקה של ניכור וייאוש שמלווה חלק מהפלסטינים - במיוחד אנשים צעירים במיוחד". 

מנהרות שהחמאס טוען שנבנו לאחר צוק איתן. צילום מסך

בכיר האו"ם גינה את "הדקירות, הדריסות והיריות של פלסטינים נגד אזרחים ישראליים", אבל לא השאיר מקום לספק כי דעתו היא שהכיבוש הישראלי גורם לטרור: "עמים מדוכאים פעלו כך במשך דורות. זה טבעי להגיב לכיבוש שמשמש תמריץ לשנאה ולקיצוניות". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה כי דבריו של מזכ"ל האו"ם נותנים "רוח גבית לטרור", והוסיף כי"אין הצדקה לטרור. הרוצחים הפלסטינים לא רוצים לבנות מדינה - הם רוצים להשמיד מדינה והם אומרים זאת בריש גלי. הם רוצים לרצוח יהודים באשר הם והם אומרים זאת בריש גלי. הם לא רוצחים למען השלום והם לא רוצחים למען זכויות אדם". ראש הממשלה תקף ואמר כי "האו"ם מזמן איבד את הניטרליות שלו ואת הכוח המוסרי שלו והדברים הללו של המזכ"ל לא משפרים את מצבו".