מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה טרומית את הצעת חוק שירותי הסעד המבקשת להגביל את מספר התיקים בטיפול עובד סוציאלי המטפל במשפחות, שהוגשה ע"י ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) וקבוצת חברי הכנסת. בהצבעה שמית תמכו 44 ח"כים ו-42 התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן יהיה המשך הטיפול.

ההצעה, שעברה חרף התנגדותה של ועדת השרים לענייני חקיקה, מבקשת לקבוע כי עובד סוציאלי שתפקידו לטפל במשפחות לא יטפל ביותר משישים משפחות בעת ובעונה אחת. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כיום לא מעוגנת בחוק או בתקנון חלוקה של תיקים לפי רמת אינטנסיביות הטיפול בהם. לפיכך, ראוי שתהיה הגדרה כזו בחוק המוצע במטרה למקד את ההגבלה באופן שתיקים הדורשים טיפול אינטנסיבי יוגבלו, בעוד שתיקים שבהם נדרשת בקרה תקופתית בלבד לא יוגבלו. החלוקה לרמות מתבססת על דוח הוועדה לבחינת מדיניות רווחת המשפחה בישראל. במבחן התוצאה מדובר בפתרון תקציבי ולא בפתרון מקצועי, אשר דומה בחלקו לשינויים שנעשו בארצות הברית. הגבלת התיקים תוביל לעבודה יותר יעילה ומקצועית של העובדים הסוציאלים ובכך תסייע לרווחת הציבור."

"לוחמים בזירה החברתית"
ח"כ כהן הסביר את נחיצות החוק ואמר כי "העובדות והעובדים האלה קורסים. כשמכבי האש כיבו את השריפה בכרמל, כל המדינה מחאה כפיים וקראו להם לוחמי האש. העו"סים הם הלוחמים בחזית החברתית בישראל ונתקלים יום יום במצבים הקשים ביותר".

ההצעה עברה, כאמור, למרות התנגדותה של ועדת השרים לענייני חקיקה. זו הפעם השנייה בה האופוזיציה מצליחה להעביר חוק למרות התנגדות הממשלה. ההצעה הקודמת הייתה של ח"כ קארין אלהרר, שעסקה בחוק הוצאה לפועל. נוסף לכך, רק בשבוע שעבר הצליחה האופוזיציה להפיל את הצעת החוק של ח"כ יואב קיש (הליכוד) לביטול חזקת הגיל הרך, הצעה שזכתה לתמיכת הממשלה אך כאמור נפלה.

ההצעה נדחתה לאחר דיון סוער, בו האופוזיציה הצליחה להפיל, על חודו של קול את הצעת החוק המבקשת לבטל את חזקת הגיל הרך ולמנוע מצב שבו במקרה של גירושין הילד עובר באופן אוטומטי לרשות האם. ההצעה נדחתה ברוב של 42 מתנגדים מול 41 תומכים. בתום ההצבעה פרצו חברות הכנסת שהתנגדו להצעת החוק במחיאות כפיים, קפצו משמחה באמצע אולם המליאה ואף עשו צילום סלפי למזכרת. את הצעת החוק הציגה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, שיזמה את הצעת החוק עוד בכנסת הקודמת. היא הודיעה כי הממשלה מתנה את תמיכתה בהצעת החוק בכך שהיא תעוכב לאחר אישורה בקריאה טרומית עד להגשת הצעת חוק ממשלתית בנושא בעוד כחודשיים.

חברות הכנסת לאחר הפלת הצעת החוק של קיש. צילום: עליזה לביא