יאיר לפיד נאם היום (ראשון) בכנס הג'רוזלם פוסט השנתי המתקיים בניו יורק, ארה"ב, והציג את הצעתו למשא ומתן מול הפלסטינים, עם הליגה הערבית.

"עלינו לפנות אל הליגה הערבית – בתיאום עם ארצות הברית – וליזום משא ומתן במטרה להקים מדינה פלסטינית מפורזת לצד ישראל, תוך שיישמרו הצרכים הביטחוניים של ישראל ויכולתה להגן על עצמה".

"הוועידה הזו תכריח את הצדדים לעשות את מה שנמנעו ממנו במשך זמן כה רב – לדבר זה עם זה. לקחת אחריות. למלא את חובתם ולגלות מנהיגות כלפי עמיהם, במקום לפחד מתגובתם. דברים טובים קורים כשאנשים מדברים ביניהם. דברים טובים קורים כשאנשים מאמינים בכוחם הפנימי וביכולתם להיות סוכני שינוי. דברים טובים קורים כשמנהיגים מתנהגים כמו מנהיגים", אמר יו"ר "יש עתיד".

"השינויים בעולם הערבי בחמש השנים האחרונות מציבים בפנינו הזדמנות יחידה במינה", אמר לפיד, "האחים המוסלמים כבר אינם שולטים במצרים. מלחמת האזרחים בסוריה מעסיקה את ארגוני הטרור על גבולנו הצפוני. סעודיה מובילה בתימן קואליציה סונית שמרנית למול הכוחות הרדיקלים הפועלים בתמיכת איראן". 
 
"העולם הערבי נחלק לשניים. מצד אחד כוחות רדיקליים, מצד שני מדינות ערביות שמרניות השואפות לשמור על הסטטוס קוו. מדינות אלה מתמודדות עם כוחות איסלאמיים המאתגרים את עצם הרעיון של מדינת-לאום. כדי להתמודד עם האתגרים הרדיקלים השונים צריכות מצרים, ירדן, סעודיה, בחריין ומדינות המפרץ להחליט עם מי מאויבי העבר שלהן הן משתפות פעולה – עם איראן או עם ישראל", הוסיף לפיד. 

"לפי כל האינדיקציות שיש לנו – הן יעדיפו לשתף פעולה עם ישראל. הקואליציה שגיבשה סעודיה כדי להילחם בכוחות הפרו-איראניים בתימן מחזקת את ההנחה הזו. לראשונה מאז הקמתה של מדינת ישראל, יש קואליציה ברורה של מדינות ערביות המעדיפות לשתף איתנו פעולה. אלו הם הכוחות שאיתם אפשר לעבוד וצריך לעבוד. מדינות אלה מובילות היום את הליגה הערבית. הרשות הפלסטינית – החוששת מעליית החמאס – רואה עצמה כחלק מהן. עם הליגה הערבית הזו אנחנו יכולים לדבר וצריכים לדבר".  
 
יש צורך במשא ומתן 
 
"ניתן להניח שמהצד הערבי תועלה דרישה להתייחסות ליוזמה הסעודית-ערבית מ-2002. התשובה שלנו צריכה להיות שאיננו יכולים לקבל את היוזמה כלשונה, אבל אנחנו כן מוכנים להתייחס אליה כבסיס לשיח, לצד הסכם המסגרת של מזכיר המדינה קרי. מובן מאליו שיש סעיפים ביוזמה שלא נקבל גם בהמשך - כמו הנסיגה מרמת הגולן או חלוקת ירושלים, שלא לדבר על זכות השיבה, שאינה באה בחשבון. אבל בדיוק בשביל זה יש משא ומתן – כדי שצדדים שאינם מסכימים זה עם זה יישבו יחד וילבנו את המחלוקות שלהם".

"פתרון אזורי, המוביל לקץ הסכסוך עם הליגה הערבית, יוכל גם להביא לנורמליזציה של יחסינו עם רוב המדינות האסלאמיות: מדינות כמו אינדונזיה, מלזיה, אלג'יריה ועוד מדינות אפריקאיות. גישה אזורית תספק לנו הישראלים מניע ברור וארגז כלים חדש שבאמצעותו נוכל להילחם בתנועת ה-BDS.
 
המתווכים השונים אולי טעו בנוגע לתהליך, אבל המטרה שלהם הייתה נכונה. הם צדקו משום שאין ולא יכול להיות פתרון אחר על השולחן מאשר היפרדות מן הפלסטינים. מדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לנסות לבלוע אל קירבה 3.5 מיליון פלסטינים. מכל הבחינות האפשריות - ביטחונית, כלכלית, חברתית - החיבור הסימביוטי עם הפלסטינים הוא הרסני". 
 
פתרון שתי מדינות
בהתייחסו למצב הבטחוני, אמר לפיד כי "ב-48 השעות האחרונות שוב נורו טילים מעזה על אזרחים חפים מפשע.  אין לסבול זאת. צה"ל חייב להגיב במהירות וללא היסוס. אנחנו, כאופוזיציה, נתמוך בפעולה נחושה של הממשלה. ועם זאת, פעולה כזו אינה יכולה לעמוד בפני עצמה. עלינו ליזום ולהניע מהלכים כדי להחזיר את השקט ולהתחיל בתהליך הכואב אך ההכרחי של היפרדות מהפלסטינים כדי להגיע לפתרון של שתי מדינות".

"יחד עם ידידינו כאן וברחבי העולם, הגיע הזמן שננקוט פעולה במאבק המכריע נגד ביטויה החדש של האנטישמיות המיוצג על ידי תנועת ה-BDS. הגיע הזמן לעבור ממגננה למתקפה. במקום לנסות להוכיח לעולם שאנחנו דמוקרטיה, הגיע הזמן לחשוף את העובדה שתנועת ה-BDS היא למעשה בובה על חוט בתיאטרון המופעל על ידי החמאס והג'יהאד האסלאמי".
 
עלינו לפנות לאירופאים, עלינו להגיע לקמפוסים ברחבי ארצות הברית ולשאול אותם: "האם אתם מבינים שאתם לא תומכים בשחרור המדוכאים, אלא מריעים לאנשים ולערכים שהביאו לאירועי ה-11.9 במדינה הזאת? אתם תומכים באנשים שהורגים הומוסקסואלים ומדכאים נשים. אנשים שרואים בכם לא יותר מאשר כלים שנתונים לשימושם. הם מנצלים בציניות מי שנחשבים לאינטלקטואלים רגישים כדי לקדם את הגרסה האפלה ביותר של האסלאם. הם משתמשים בליברלים בעלי כוונות טובות, שאין להם שום מושג את מי הם משרתים באמת, כהסוואה לקמפיין ההרס והמוות שלהם".
 
לתנועה הזו אין שום קשר לתהליך השלום או להתנהלות של ישראל בעזה. אלה רק התירוצים שלהם לגזענות, לשנאת היהודים שלהם. תנועת ה-BDS לא צריכה לשחק שום תפקיד בעיצוב המציאות הפוליטית שלנו או בהשפעה על ההחלטות שלנו. יחד עם זאת, היא אינה פותרת אותנו מהצורך להצמיח יחד גישה חדשה לסכסוך הישראלי-פלסטיני, שתוביל לכך שמדינה פלסטינית מפורזת מנשקה תקום לצד מדינת ישראל".
 

"אבי היה ניצול שואה מגטו בודפשט. הוא נהג לומר לי, "אתה יודע מה יעשה העולם אם ישראל תושמד? הוא יהיה מאוד עצוב, יפתח בית יתומים לילדים שיינצלו וישלב מכתב תנחומים" וזהו זה. 70 שנה אחרי השואה נבצר ממני, ומישראלים רבים אחרים, להבין מדוע העולם אינו מוכן אפילו לתבוע מהאיראנים לחזור בהם מהצהרות ההשמדה שלהם".