משלחת חמאס צפויה להגיע מחר (שבת) לקהיר כדי להמשיך לדון לגבי ההצעה מצרית לעסקת חטופים ולמסור את תשובתם. מארגון הטרור נמסר כי "בחנו את ההצעה לעסקה ברוח חיובית. אנחנו יוצאים לקהיר באותה רוח כדי להגיע להסכם. אנחנו רוצים להגיע להסכם שיענה על צורכי עמנו, יפסיק את התוקפנות, יביא לנסיגה ישראלית מעזה, חזרת העקורים לבתיהם, שיקום הרצועה ועסקה שתוביל לשחרור האסירים".

שום תמונת ניצחון לא מחכה לנו ברפיח | בן כספית
בקונספציה האסונית באמת אנחנו בוחרים לא לעסוק I קלמן ליבסקינד

אנתוני בלינקן נוחת בריאד (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)
אנתוני בלינקן נוחת בריאד (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)

בכירים ישראלים טוענים כי הם מחזיקים באינדיקציות כי חמאס יאשר את העסקה, אך יציב לצד תשובתו החיובית תנאים מגבילים, נוקשים ולא גמישים כמעט כלל, בכירים סעודים חשפו לעיתון הערבי "אל-שרק" כי בקרבם נרשמה דווקא אופטימיות בסיכויים להגעה לעסקה.

עפ"י המקורות, בשיחה שהתנהלה בין ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, לבין מנהל המודיעין הכללי המצרי, האלוף עבאס כאמל, הדגיש השני את "רוחה החיובית של התנועה בלימוד ההצעה המצרית", שכוללת כזכור שלושה שלבים. גם בואו של ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, אומרים המקורות, מעידה על התפתחות חשובה ומשמעותית בדרך להסכם. 

איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)

לצד הלך הרוח החיובי הכללי, עדיין קיימים חששות נקודתיות בכמה משלבי ההצעה. כך למשל, הביע גורם רשמי בחמאס ל"אל-שרק" בנוגע לשלב הפסקת האש: "יש לנו חשש גדול שישראל תחדש את המלחמה שוב מיד לאחר תום השלב הראשון, באמתלה שלא תגיע להסכמה על התנאים לרגיעה קבועה". הוא הוסיף כי מתקיימת תקשורת אינטנסיבית בין המתווכים לשני הצדדים במטרה לשנות את הטקסט הזה. 

גם לשלב הסיוע ההומניטרי מתלווים ספקות בקרב בכירי החמאס, ומכאן באה דרישתם לנוסח מחייב להפסקת אש, הקרוי בשפתם "שקט בר קיימא", המתייחס לשקט ולהפסקת אש קבועה. חרף החששות המוזכרים, דיווחים סעודים טוענים ומתעקשים כי הציפייה היא שבסבב הקרוב בקהיר יושג הסכם. 

בתוך כך, העיתון "אל־ערבי אל־ג'דיד״ מדווח מפי מקורות מצריים כי קהיר הצליחה להגיע לנוסחה "משביעת רצון" בעניין הפסקת אש שהוצגה לצדדים. לפי הדיווח חמאס קיבל את הנוסחה "באופן עקרוני" - ודרש ערבויות אמריקניות ברורות. במקביל מקור בכיר בחמאס אמר לעיתון הפרו-קטארי כי ארגון הטרור יחתום רק על הסכם הקובע באופן ברור שתהיה הפסקה של כל הפעולות הצבאיות ברצועת עזה ונסיגה של צה"ל.