גרמניה הודיעה היום (רביעי) כי היא מתכננת לחדש את שיתוף הפעולה עם אונר"א, ומאותתת על חידוש המימון שהוקפא לאחר ש-12 אנשי הארגון הואשמו בהשתתפות במתקפת השביעי באוקטובר.

זעם במשרד החוץ: באו"ם דוחים טענות על היקף מעורבות אונר"א בטרור

המהלך של גרמניה, התורמת השנייה בגודלה של אונר"א, בא בעקבות פרסום של סקירת נהלי הארגון להבטחת עמידה בעקרונות הומניטריים של ניטרליות, אשר בוצעה על ידי שרת החוץ הצרפתית לשעבר קתרין קולונה. בהצהרה, משרדי החוץ והפיתוח הגרמניים דחקו באונר"א ליישם במהירות את המלצות הדו"ח, כולל חיזוק פונקציית הביקורת הפנימית שלה ושיפור הפיקוח החיצוני על ניהול הפרויקטים.

"בתמיכה ברפורמות הללו, ממשלת גרמניה תמשיך בקרוב את שיתוף הפעולה שלה עם אונר"א בעזה, כפי שכבר עשו אוסטרליה, קנדה, שבדיה ויפן, בין היתר", נכתב בהודעה. "גרמניה תתאם באופן הדוק עם שותפיה הבינלאומיים הקרובים ביותר את הוצאת כספים נוספים לטובת הארגון. צרכי המימון לטווח קצר של אונר"א בעזה מכוסים כיום על ידי הכספים הקיימים".

פעילי אונר''א משתתפים בטבח  (צילום: דוברות שר הביטחון)
פעילי אונר''א משתתפים בטבח (צילום: דוברות שר הביטחון)

הסקירה בראשות קולונה הסיקה שישראל עדיין לא סיפקה ראיות להאשמותיה - שהועלו על בסיס רשימת צוות של אונר"א שניתנה לה במרץ - לפיהן מספר לא מבוטל מצוות הארגון היו חברים בקבוצות טרור בעזה. הסקירה מצאה שלאונר"א הייתה "גישה מפותחת יותר" לניטרליות, מאשר לארגוניים הומניטריים אחרים, למרות ש"בעיות הקשורות לניטרליות נמשכות", כמו צוות המביע דעות פוליטיות בפומבי.

האו"ם חוקר את ההאשמות כנגד 12 העובדים בחקירה נפרדת של משרד הפיקוח שלו. לאחר שהאשמות אלו הופיעו בסוף ינואר, אונר"א אמרה כי פיטרה 10 מהנאשמים וכי השניים האחרים מתו. ישראל הגבירה את האשמותיה נגד אונר"א במרץ, ואמרה כי יותר מ-450 עובדי אונר"א היו פעילים צבאיים בקבוצות טרור בעזה.

וסטים שאותרו בשקי אונר''א במרפאה בעזה (צילום: דובר צה''ל)
וסטים שאותרו בשקי אונר''א במרפאה בעזה (צילום: דובר צה''ל)

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קיבל את המלצות הסקירה בראשות קולונה ביום שני וקרא לכל המדינות לתמוך באופן פעיל באונר"א, מכיוון שהיא "חבל הצלה לפליטים פלסטינים באזור". ראש אונר"א, פיליפ לזריני, אמר אמש שלאונר"א יש כרגע מספיק מימון כדי לשלם עבור הפעילות השוטפת עד חודש יוני.