ראש לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד עמית בכר, שלח היום (שלישי) מכתב חריג למפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, וליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, בגין טענות לשימוש בכוח בלתי סביר של המשטרה כלפי מפגינים במהלך הפגנות מחאה.

לקראת יציאה מהממשלה? ח"כ מהמחנה הממלכתי: "זה השלב בו נסכם על תאריך לבחירות"

"לאחרונה מגיעות לשולחני טענות רבות לשימוש בפרקטיקות פסולות מצד משטרת ישראל לצורך סיכול ופגיעה בחופש המחאה", כתב. "חלק מהטענות נוגעות למעצרי שווא, לכאורה, בגין מה שמוגדר כעבירת ״כריזה בשבת״, שאינה מוכרת לנו כעילה המצדיקה מעצר, לא מוכר שהשתמשו בה בעבר לצורך זה, ונראה על פניו שנעשה בה שימוש בררני בקיסריה בלבד. עולה חשש כבד שהמעצר בעילה זו הוא מעצר שווא העולה כדי ניסיון המשטרה לסכל את חופש המחאה".

"טענות נוספות הן שבאופן עקבי משטרת ישראל מחרימה ציוד אישי, ואף משתמשת בסכינים לצורך קריעת רצועות תופים מגופי המפגינים. עוד סרטונים שהגיעו לידי הח״מ מתעדים שימוש בכוח בלתי סביר מצד המשטרה בעת ניסיונותיה לפיזור ההפגנות, הן בכוח הזרוע והן באמצעות סוסים ופרשים אשר עולים על המדרכות. כן תועדו דחיפות מפגינים בכוח רב, שימוש באלימות כנגד נשים (משיכת שיערה של מפגינה), ואף הגיע לידי הח״מ סרטון מהפגנה שהתקיימה ביום 10.2.2024, שבו תועד שוטר דוחף את חבר הכנסת גלעד קריב ביודעו שמדובר בחבר כנסת. התמונות והסרטונים מדברים בעד עצמם, והם קשים", כתב ראש הלשכה.

בהמשך, טען כי ישנה עלייה מדאיגה באחוזי המעצרים המסתיימים ללא הארכת מעצר וללא כתב אישום. עלייה המעלה לטענתו חשש שהשימוש במעצר נועד להרתעה, ואם כן, מדובר בשימוש בפסול באקט המעצר שמוביל לפגיעה בזכויות אדם ובחופשה המחאה.

"האמור לעיל מעלה חשש של שימוש בפרקטיקות פסולות, לכאורה, לסיכול זכות המחאה, ומעלה חשש לפגיעה קשה בחופש הביטוי וחופש ההפגנה. למותר לציין שחופש ההפגנה הוא מזכויות היסוד המוגנות בדמוקרטיה. על המשטרה להגן על חופש ההפגנה ועל המפגינים, וחלילה לא לפגוע בהם. ללא קשר לדעה פוליטית, לציבור יש זכות למחות נגד הממשלה, ואבוי לנו אם מפגינים שכל חטאם שהם מבטאים את אשר על ליבם, נרמסים בידי שוטרים ופרשים", נכתב.

 לאור טענותיו, הפציר ראש הלשכה: "להיכנס לעובי הקורה ולבדוק את הטענות המפורטות". "אם הדברים יתבררו כנכונים, אזי ישנו חשש כי הם יביאו לשלילת אמון הציבור בגורמי אכיפת החוק, ובגורמי הממשלה", כתב.