מרכזי היום לקשיש, ובהם 61 מרכזי יום המטפלים באלפי קשישים, הגישו ביום חמישי האחרון כתב תביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד משרד הרווחה ונגד משרד העבודה, האחראי על הביטוח הלאומי, בגין אי־עדכון התעריפים המשולמים למרכזי היום לקשיש.

בתקופת סגרי מגיפת הקורונה התבררו מרכזי היום כשירות חיוני שבהיעדרו קשישים רבים - שזאת עבורם המסגרת החברתית והטיפולית המרכזית - נמקו בבתיהם בבדידות והידרדרו נפשית ופיזית. "אנו ערוכים לתחילת עיצומים עד לכדי שביתה כללית אם במשרד הרווחה ימשיכו להתעלם ממצוקת הקשישים בישראל", אומרים באיגוד העמותות למען הזקן.

זה זמן מה שמרכזי היום לקשיש מנסים להיחלץ בהידברות עם משרדי הממשלה מהפסדים תפעוליים כבדים מצטברים בשל קיפאון ממושך במימון הממשלתי, שלא התעדכן בהתאם לדרישה הגוברת של שירותיהם - אולם ללא הועיל. כעת הם מבקשים מבית המשפט לחייב את הממשלה לעמוד בהוראות חוק הביטוח הלאומי, ולעדכן את התעריף המינימלי לקשיש על סך 201.75 שקל ליום במקום 145 שקל כיום. עבור קשישים תשושי נפש, הצורכים גם הסעות אל מרכזי היום ויותר טיפולים בהם, העדכון יגיע ל־261.68 שקל ליום - וזאת במקום 199.38 שקל כיום.

שמואל קידר, מנכ"ל איגוד העמותות למען הזקן, מסביר: "הדרישות כלפי מרכזי היום לממן שירותים רק עולות, אך התעריף המשולם להם נשאר על כנו מאז 2021, ואין הלימה בין התעריף הנמוך שמשלמים משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי לבין ההוצאות בפועל. הנזק הכולל מוערך במיליוני שקלים, וכתוצאה מכך העמותות ומרכזי היום נותרים בגירעונות כבדים המאיימים על המשך תפקודם".

בתוך כך, איגוד העובדים הסוציאליים וההסתדרות הכריזו על סכסוך עבודה שיאפשר גם להם לנקוט עיצומים בשבוע הבא, וזאת בעקבות כוונת משרדי האוצר והרווחה להפריט את עבודתם של עו"סים בגיוס והערכת טיפול של גברים אלימים. באוגוסט אשתקד נכנס לתוקף תיקון חוק למניעת אלימות במשפחה, ולפיו גבר שהוצא נגדו צו הגנה יכול לפנות לעו"ס ומעריך, אשר ייתן המלצה לבית המשפט בדבר התאמתו לטיפול. החוק לא מיושם עקב סירובו של האוצר להוסיף 30 תקנים בשירות המדינה לביצוע החוק, ודורש להפעילו באמצעות גופים פרטיים.

"הוצאת השירות למיקור חוץ סותרת כל הגיון מקצועי בהפעלת שירות רגיש כל כך, ותוביל לפגיעה בשירות הסוציאלי הניתן לצמצום היקף האלימות במשפחה", אומרת יו"ר איגוד העו"סים ענבל חרמוני, שהוסיפה: "30 משרות הן כל מה שצריך כדי להבטיח שכל גבר שמורחק מהבית בגלל אלימות במשפחה גם יופנה לטיפול".