שרת המשפטים ציפי לבני דחתה את הדיון בחוק הלאום, בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו פעל לקדמו. הצעת חוק הלאום שיזם ח"כ זאב אלקין אמורה הייתה לעלות היום (א') להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, אך הדיון נדחה לאחר שיו"ר הועדה ציפי לבני החליטה להסירה מסדר היום. השרה לבני הודיעה עוד קודם לכן כי בכוונתה לטרפד את הצעת החוק. השר יעקב פרי אמר בוועדה כי דיון בחוק הלאום בזמנים כאלה הוא חוסר אחריות. 

מיד לאחר ההחלטה לדחות את הדיון הוציא ראש הממשלה הודעה בה הצהיר כי יביא את הנושא לדיון במליאת הממשלה, ואמר: "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. זהו נושא עקרוני וחשוב לעתידו של העם היהודי במדינת ישראל". בתגובה להחלטתה של לבני אמר השר נפתלי בנט: "חוק הלאום הוא חלק מההסכם הקואליציוני שנחתם, ואם הוא לא יעבור, לא נתמוך בשום הצעת חוק של לבני ולפיד".
גם לבני עצמה הגיבה לסערה שעוררה דחיית הדיון, ואמרה: "לא אוותר על הדמוקרטיה. אמשיך להילחם כדי שישראל תהיה גם מדינת העם היהודי וגם דמוקרטית. זה הבסיס של הציונות. כך נקבע במגילת העצמאות וכך יהיה".

גורמים בקואליציה אמרו כי מדובר ב"תרגיל מסריח. לבני עשתה יד אחת עם 'יש עתיד'. לפיד ולבני חברו יחדיו כדי לשבור את הכלים. גם אנחנו יודעים לשבור את הכלים. החוקים שלה ושל יש עתיד עומדים להיתקע. אין ספק שזאת ברית בין לבני ללפיד, ונראה כמה זמן היא תחזיק מעמד".
הצעת חוק הלאום קובעת שמדינת ישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי, בו הוא מממש את שאיפתו להגדרה עצמית על פי מורשתו התרבותית וההיסטורית, וכי זכות זאת ייחודית לעם היהודי. ההצעה מקבעת את סמלי המדינה (הדגל, ההמנון ומנורת שבעת הקנים), והיא כוללת סעיף שגרר ביקורת רבה בשמאל, ולפיו השפה העברית היא השפה הרשמית של המדינה, בעוד השפה הערבית מוגדרת כבעלת "מעמד מיוחד". 
המתנגדים לחוק טענו כי לא יתכן שראש הממשלה נתניהו יקרא מחד להרגעת הרוחות ולהפסקת ההסתה, ומאידך יקדם חוק שעלול "להבעיר" את המגזר הערבי כולו.