מועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תדרוש ממשרד החינוך להפוך את שיעורי התעבורה כמקצוע חובה שיהווה יחידת בגרות אחת ויחליף את מבחן התיאוריה לתלמידי כיתות י"א החל משנת הלימודים הבאה. לדבריו של יו"ר הרשות, ד"ר יעקב שיינין, במסגרת הבגרות ילמדו התלמידים שעה בשבוע למשך שנתיים או שעתיים לכיתה י"א בלבד.

"התוכנית תכלול את מה שקיים במבחני התיאוריה כגון חוקי התנועה, תמרורים, הכרת הרכב ועוד", אומר שיינין. "נרצה ללמד את התלמידים גם איך להימנע ממצבים מסוכנים בכביש ואיך לצאת מהם בבטחה, באמצעות סרטים, הצגות וסימולטורים. מבחן הבגרות יהיה חיצוני ומי שיעבור אותו יהיה פטור ממבחן התיאוריה לרישיון נהיגה".

תקציב הרשות לשנת 2014 כולל 18 מיליון שקל עבור לימוד תעבורתי במשרד החינוך. ב-2015 החליטה מועצת הרשות להגדיל את התקציב לכ-40 מיליון שקל בשנה, בתמורה להכללת הלימודים בתעודת הבגרות. "ברגע שמקצוע זה יהיה חלק מהבגרויות התלמידים יתנו לו משקל כמו לכל בגרות אחרת", מסביר שיינין. "אם חינוך גופני הוא מקצוע חשוב לתעודת בגרות, על אחת כמה וכמה חשוב חינוך תעבורתי".


בקרוב מבחן גם בתעבורה? צילום אילוסטרציה: אלוני מור

מנתוני עמותת "אור ירוק", עולה כי ב-2013 חלה עלייה של יותר מפי שניים במספר הנהגים הצעירים (בני 15 עד 24) שנהרגו בתאונות דרכים. בשנה זו נהרגו 39 נהגים צעירים, לעומת 18 ב-2012. מתחילת 2014 נהרגו 27 נהגים צעירים בתאונות דרכים.

"תאונות דרכים הן גורם מוות מספר 1 בקרב בני הנוער ולכן משרד החינוך חייב להירתם להצלת חייהם של הצעירים ולא להאשים רק את הנהג", אומר שמואל אבואב, מנכ"ל "אור ירוק". "מסגרת הלימודים החדשה חייבת לכלול נושאים כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול, במהירות מופרזת, הסחי דעת בנהיגה ועוד. אם נטמיע את לימודי התעבורה והזהירות בדרכים כבר מכיתות י' וי"א, הנהגים הצעירים יהיו בשלים יותר בכביש וינהגו בזהירות רבה יותר".

ממשרד החינוך נמסר: "עד היום לא התקיימה בחינת בגרות בחינוך תעבורתי. האגף לזהירות בדרכים שבמשרד החינוך מפעיל תוכנית לימוד שבועית בכיתות א', ה' וי"א, בתיאום עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים".