האפיפיור פרנציסקוס אמור לבקר בטורקיה בסוף החודש, אבל גם אם הוא חשב שהביקור יעורר מחלוקת כלשהי, לא בטוח שלזה הוא ציפה. אדריכלים טורקיים מפצירים באפיפיור שלא להגיע לארמון הנשיאות החדש והשנוי במחלוקת שבנה הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, בטענה שהמבנה אינו חוקי.

הארמון בן 1000 החדרים נחנך בחודש שעבר ועלה יותר מחצי מיליארד דולר. הוא בנוי על אדמה שהוריש אבי האומה הטורקית מוסטפה כמאל אתאטורק למדינה. מבקריו של הנשיא רואים בבניין, על עמודיו, רצפות השיש והמסדרונות הרחבים בו, סמל לרהבתנות והדיקטטורה של ארדואן, שרק לפני שלושה חודשים נכנס לתפקידו.

"האדריכלים שלחו מכתב לאפיפיור, שיהיה האורח הראשון במבנה הבלתי חוקי. הם ביקשו ממנו לא לכבד את ההזמנה לבניין הזה", נאמר באתר האינטרנט של סניף אנקרה של לשכת האדריכלים הטורקית.


יענה לבקשה? האפיפיור פרנציסקוס. צילום: רוטרס

בניית הארמון נמשכה למרות צווים של בתי משפט והרגיזה את הארגונים הירוקים בטורקיה שטענו זו פגיעה באחד השטחים הירוקים האחרונים שנשארו בבירה.

נשיאם קודמים התגוררו בארמון הישן והיותר צנוע של אתאטורק, וההחלטה לעבור לארמון החדש באה כשארדואן משיק את "טורקיה החדשה", בה הוא רוצה לשנות את המשטר למשטר נשיאותי מלא.