עדכון אחרון: 18:21

רתיחה בצפון: סערה בעקבות  הסרטון ובו תיעוד של המשטרה יורה למוות בחיר א-דין חמדאן, צעיר בן 22 שהיה חמוש בסכין הלילה בכפר כנא. זמן קצר לאחר פרסום הוידאו, החלו עשרות צעירים תושבי היישוב לזרוק בקבוקי תבערה, ליידות אבנים לעבר כוחות המשטרה, להצית פחי אשפה וצמיגים ולנסות לחסום את הכניסות ליישוב. במשך שעות ארוכות מנעו השוטרים מהמפגינים לחסום כבישים ובמקום התפתחו עימותים קשים.

הוכרז כי מחר תחל שביתה כללית וועדת המעקב קרה לתהלוכות בכל המגזר הערבי בישראל, במחאה על הירי למוות בצעיר חיר חמדאן. עוד ציינו כי חמדאן הוא "הקורבן ה-48 שנורה למוות על ידי כוחות הביטחון מאז אוקטובר 2000".

ועד ראשי הרשויות הערביות סיים ישיבה בנושא אירועי הלילה והודיע כי הוא מגנה בחריפות את "הרצח של הנער מכפר כנא" לדברי הועד בידי המשטרה. הוועד הגדיר את המעשה כפשע ודרש להקים ועדת חקירה מיידית. לפני דקות אחדות שוחח יו"ר הועד מאזן גנאים עם מפכ"ל המשטרה דנינו, שלדברי גנאיים הבטיח לו "להקים ועדת בדיקה משטרתית בנושא הזה". בוועד הוסיפו כי "האירוע החמור משקף את המנטליות המשטרתית בטיפול בערביי ישראל".

בתוך כך, שריפות יער גדולות משתוללות באיזור ואדי ערה - בכפר עקאדה ובמי עמי. באירועים פועלים שבעה צוותי כיבוי מתחנת חדרה בסיוע של ארבעה מטוסי כיבוי שמנסים להשתלט על הלהבות. מכבי האש דיווחו על מציתים באזור ואדי ערה וביקשו סיוע של משטרה במקום על מנת ללכוד אותם.

כפר כנא בוערת. הצעירים שמפגינים ומיידים אבנים, היום. צילום: חטיבת דובר המשטרה

בהערכת המצב שקיים מפקד המחוז ניצב זהר דביר הוא הורה לתגבר את כוחות המשטרה בכפר כנא בימים הקרובים במקביל ההערכות המיוחדת הורה ניצב דביר להמשיך ולקיים הידברות עם המנהיגות במגזר הערבי על מנת למנוע הפרות סדר והתפרעויות של צעירים ובמטרה לפעול להחזרת שגרת החיים ולהחזיר את תחושת הבטחון לאזרחים בכפר ובאזור הצפון. 

בכרזה שחולקה במהלך היום ביישוב כפר כנא, נראית תמונתו של ההרוג בתקרית הירי בחיר א-דין חמדאן בן ה-22, ולצידה כתוב: "השהיד חמאדן: קורבן שנאת המשטרה והשר שלה לערבים: יום שבת 8.11.2014 - האשמה: ערבי".

ח"כ אחמד  טיבי (רע"מ תע"ל) אמר כי השוטרים בכפר כנא ירו בצעיר חיר חמדאן בדם קר מבלי שהיווה סכנה להם .  טיבי העלה סרטון בדף הפייסבוק שלו בו נראים השוטרים יורים בצעיר שתקף רכב משטרה ונסוג לאחר מכן כאשר היה במנוסה וגבו לשוטר היורה. טיבי הוסיף: "מדובר בחיסול נוסח כנופיות רחוב ואני קורא לעצור את השוטר היורה ולהעמיד אותו לדין לאלתר".

ח"כ טלב אבו עראר (רע"מ תע"ל) הגיב גם הוא לפרסום הסרטון: "זו הוצאת להורג, יש להקים ועדת חקירה חיצונית, שלא מעורבת בה המשטרה, ובה שופטים ערבים. יש להעמיד את כל השוטרים המעורבים לדין, ולהשעותם מהמשטרה. לא יכול להיות שהשוטרים שאנו מזכירים להגן עלינו - הורגים אותנו״

במשטרה טענו כי הצעיר ניסה לדקור שוטרים ולכן נורה למוות, אבל בסרטון ניתן לראות כי הוא רק מכה על השמשה עם הסכין ואף נסוג לאחור, ואז נורה בפלג גופו העליון. מוקדם יותר כינס מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו  הערכת מצב מיוחדת בעקבות הארועים והחשש מהתלקחות וההפרות סדר בצפון. 

יו"ר מרצ, זהבה גלאון הגיבה גם היא להריגתו של הצעיר בכפר כנא ואמרה: "על היועמ"ש לממשלה להורות לחקור לא רק את השוטרים שירו בצעיר, אלא, גם את אחריותו של השר לביטחון פנים, אהרונוביץ, שנתן הכשר לרצח כשאמר ש"מחבל שפוגע באזרחים דינו מוות. נורמות הכיבוש והחיסול של המשטרה שחילחלו מהשטחים לירושלים מאיימות על אזרחי ישראל הערבים".

אושרה אסף, מעמותת זכויות השוטרים, הגיבה אף היא לפרסום הסרטון: "שוטר שנמצא היום בירושלים, בצפון או בכל אזור חיכוך, יודע שמח"ש נמצא על כתף ימין, על כתף שמאל זה להחליט האם לירות או לא לירות, האם מישהו צריך צריך למות בכדי שיבינו שאותם שוטרים בחיכוך היומיומי שלהם כן מסכנים את חייהם?".

ח״כ עיסאוי פריג׳ (מרצ) אמר כי: "מה שראינו היום בכפר כנא זה את משטרת ישראל מיישמת את רוח המפקד, השר לביטחון פנים. השר אהרונוביץ שדרש משוטרים להרוג כל מי ״שפוגע״ באזרחים ישראלים, אחראי למוות היום בפר כנא, לא פחות מהשוטרים שלחצו על ההדק". 

מעמותת יוזמות קרן אברהם, העוסקת בקידום שיטור שוויוני והוגן כלפי האזרחים הערבים, נמסר בתגובה: ״על המשטרה לדאוג לחקירה מהירה ויסודית של אירוע הירי, ולפעול להעמדה לדין של האחראים לאחר בירור העובדות. יש לדאוג כי תהליך החקירה יתבצע בשקיפות כלפי הציבור ויובא לידיעתו בכלי התקשורת דוברי הערבית".