נשיא המדינה ראובן ריבלין נחת אמש בוורשה ויפתח היום את ביקורו הממלכתי בפולין. במוקד הביקור - חנוכת המוזיאון המפואר לתולדות יהודי פולין, שנבנה במקום שבו עמד גטו ורשה. המוזיאון נבנה מכספי ממשלת פולין ומתרומות. עתה דורשים יוצאי פולין בישראל לבנות מוזיאון למורשת יהודי פולין גם בארץ.

מאחורי היוזמה עומדת יו"ר התאחדות יוצאי פולין בישראל לילי הבר, שאביה היה מניצולי "רשימת שינדלר" המפורסמת. הבר, שהוזמנה אף היא לטקס חנוכת המוזיאון בוורשה, טוענת כי יהודי פולין שעלו לישראל לא זכו לכבוד הראוי ויש להנציח את מורשתם באמצעות הקמת בית מורשת יהודי פולין, דוגמת המוזיאון שנחנך בוורשה.

"70 שנה אחרי תום מלחמת העולם השנייה הגיעה השעה לתקן עוול גדול שנגרם לניצולי השואה מפולין שעלו לישראל מיד אחרי המלחמה או שנים ספורות אחריה, והיו גורם פעיל ודומיננטי בהקמתה ובבנייתה של המדינה", אומרת הבר, "למרות כל זאת, בציבור הישראלי נחרטו בעיקר דבריו של אבא קובנר 'צאן מובל לטבח'. אלה היו אנשים שלמרות הזוועות שחוו והאובדן הנורא, בנו את חייהם מחדש והקימו משפחות וקהילות בישראל. חלק מהעולים שהגיעו לישראל מתפוצות אחרות הקימו בה מרכזי מורשת, וכך זכו להנציח את חיי הקהילה שהיו בעבר בגולה; ודווקא יהדות פולין, הגדולה שבקהילות לפני המלחמה, שכמעט נמחקה כולה, לא זכתה לשימור מורשתה".


הבר. "לתקן את העוול"

הבר מצרה על כך שבישראל הנציחו בעיקר את המתים שביהדות פולין. "1,000 שנות החיים היהודיים התוססים והעשירים - חיי תרבות, יצירה, מוסדות דת והשכלה - לא זכו להנצחה", היא אומרת, "רק את המתים שלנו הנצחנו ביד ושם. את החיים שהיו עלינו להנציח ולא לשכוח, שהרי זהו העבר של הורינו ושל הסבים והסבתות שלנו. עבר עשיר וייחודי זה זוכה בימים אלה להנצחה בפולין וראוי שיונצח גם בישראל".

בהתאחדות עולי פולין כבר הכינו מסמך שיישלח לנשיא ריבלין, לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר החינוך שי פירון ולחברי כנסת, שבו נכתב כי יהדות פולין הייתה הקיבוץ היהודי הגדול ביותר באירופה מהמאה ה-13 ועד השואה באמצע המאה ה-20. הקהילה מנתה בשיאה יותר מ-3.5 מיליון נפש. הריכוז היהודי הגדול בעולם, שהתאפיין בארגונו הקהילתי והצטיין בפעילות רוחנית ותרבותית פורה ביותר.

"יהדות פולין הייתה ערש הציונות והמקור שממנו צמחה האידיאולוגיה של המפלגות הציוניות", כתבו אנשי ההתאחדות, "היא שהזינה את גלי העלייה האזרחית והחלוצית אשר הטביעו חותם משמעותי ובל יימחה בתולדות המדינה שבדרך, בהקמת מדינת ישראל ובמאבק על קיומה, פיתוחה ושגשוגה. למרות כל אלה, לא נמצאה עד היום מסגרת הולמת שתנציח את הקהילה המפוארת ואת עשייתה המשמעותית והמכרעת לעם היהודי בכלל ולמדינת ישראל בפרט".

כותבי המסמך מזכירים כי לציונים מקרב יהדות פולין היה תפקיד מרכזי בהנהגת היישוב העברי בארץ ישראל ובהנהגתה של מדינת ישראל. "בשנים האחרונות הולך ונחשף חלקם של יוצאי פולין בבנייתה של מדינת ישראל ובחותם העצום שטבעו בתרבותה, תוך השתלבות במארג החברה הישראלית בתפקידים בכירים בכלכלה, בחינוך, בתרבות וּבְביטחון", אומרת הבר.