העיתונאי הצרפתי ניקולה הנין, שישב בשבי "המדינה האסלאמית" במשך כתשעה חודשים, סיפק בסוף השבוע את אחת העדויות המפורטות ביותר שהתקבלו עד כה בנוגע למאסרם של ג'יימס פולי, סטיבן סוטלוף, דיוויד היינס ואלן הנינג - העיתונאים והמתנדבים המערבים שהוצאו להורג בזה אחר זה בחודשים האחרונים.

הנין נשבה בסוריה ביוני 2013 ושוחרר באפריל האחרון יחד עם שני שבויים צרפתים נוספים. אף שעברה חצי שנה מאז חזר לביתו ולמשפחתו, הראיון לרשת ITV הבריטית בסוף השבוע היה הראשון שהעניק. לדבריו, עדיין לא השתחרר לחלוטין מטראומת השבי, בין היתר בגלל החדשות שמגיעות מפעם לפעם על גורל חבריו לתא. "באופן נורמלי, כששבוי משתחרר - מרגע השחרור שלו הוא חופשי", אמר הנין, "אצלי זה לא ככה. המחשבות שלי עדיין נמצאות באיזה תא בסוריה, ואני בהחלט עלול להתעורר יום אחד לחדשות שאחד החברים שלי לתא נהרג. זה מחזיר אותי חודשים אחורה".

"אין שמץ של פרטיות"

הנין סיפר כי בתקופת השבי בסוריה שהה בתאים צפופים ומוזנחים, יחד עם פולי, סוטלוף, היינס והנינג - שסרטוני עריפת ראשם עוררו זעזוע בעולם. פולי וסוטלוף היו עיתונאים אמריקאים (סוטלוף החזיק גם באזרחות ישראלית), והיינס והנינג היו עובדי סיוע בריטים. הנין הכיר גם את ג'ון קנטלי, העיתונאי הבריטי השבוי שמככב בסדרת סרטוני תעמולה אנטי - מערביים המופקים בידי ה"מדינה האסלאמית", ואת האמריקני פיטר קסיג, שהטרוריסטים הכריזו כי הוא הבא בתור בשרשרת ההוצאות להורג.

הנין עם משפחתו. צילום: רויטרס

העיתונאי הצרפתי מספר שבילה עם שותפיו לתא את כל שעות היממה, והם פיתחו חברות קרובה במשך הזמן. "אין שמץ של פרטיות כשאתה תקוע בחדר במשך 24 שעות, שבעה ימים בשבוע", סיפר, "אכלנו יחד, ישנו יחד, ודיברנו על הכל - על החיים, על התקוות ועל "הציפיות". עוד סיפר כי התאים שבהם בילה היו כל כך צפופים, עד שכדי לשמור על כושר היו האסירים רצים במקום. הנין נשאל על תופעת ההתאסלמות של חלק מהאסירים, שרבים מעריכים כי עומד מאחוריה הרצון לרצות את השובים בעיקר ולשרוד.

אך לדבריו, עבור כמה מחבריו מדובר היה גם בצורך נפשי. על פיטר קסיג, סיפר כי "הוא צם בחודש הרמאדן והתפלל הרבה ככל שהיה יכול. כשפגשתי אותו לראשונה הוא אמר לי שהוא המיר את דתו בשלב מוקדם של השבי, כי בעיניו אמונה ודת תמיד היו חשובות". הנין אף כינה את קסיג בשם המוסלמי שאימץ לפני שנפגשו עבדול רחמאן. באשר לעמדות שמציג ג'ון קנטלי בסרטוני התעמולה, המגנים את ארה"ב ואת מולדתו בריטניה, רמז הנין כי לדעתו, מדובר בצעד לשם הישרדות בלבד, "אני אופטימי באשר לאפשרות שככה הוא יקנה את חייו", אמר, "אני מקווה ששוביו מבינים איזה בחור נהדר הוא". יממה לאחר פרסום הריאיון על הנין, שוחרר סרטון נוסף של קנטלי, אך לא הייתה בו התייחסות לדברים.

מתאמנים על מיגים

בתוך כך, בסוף השבוע דווח כי טייסים לשעבר בצבאו של סדאם חוסיין מאמנים כיום לוחמים מ"המדינה האסלאמית" בהטסת מטוסי קרב, שעליהם השתלטו בסוריה. על פי הדיווח, שלא זכה לאישור של גורמים מודיעיניים או דיפלומטיים במערב, טיסות האימונים מתרחשות בצפון סוריה. עוד נטען כי ההכשרה נמצאת בשלב ראשוני, והטיסות אורכות לפי שעה בין חמש לעשר דקות בלבד. כמו כן לא ידוע אם המטוסים שנצפו באוויר נושאים חימוש ואם מדובר במטוסים מדגם "מיג 21" או "מיג 23".

בינתיים, ממשיכים כוחות הקואליציה להפציץ מהאוויר כוחות של ארגון הטרור. אתמול בוצעו שש תקיפות אוויריות על כוחות ה"מדינה האסלאמית" באזור העיר קובאני שבקרבת הגבול הטורקי. מנגד הפציצו הטרוריסטים את מרכז העיר ואחד הפגזים פגע גם בשטח טורקיה. ארגון זכויות אדם בריטי, העוקב אחר המערכה בסוריה, דיווח אתמול כי עשרה אזרחים נהרגו בשתי תקיפות שונות, אחת מהן על מתגן גז שמחזיקים הג'יהאדיסטים. במרכז הפיקוד האמריקאי של כוחות הקואליציה הכחישו את הדיווח.