חקירת העימות האלים עם מתנחלים, שבו נפגעו מפקד גדוד הצנחנים 202 ועוד שלושה לוחמים כתוצאה מהתזת גז פלפל לעברם בשני אירועים - סמוך לחווארה ובצומת תפוח – מתנהלת ביחידה לפשיעה לאומנית במשטרה, וכבר אתמול נעצר חייל כבן 20 מההתנחלות איתמר החשוד במעורבות בתקיפת החיילים.

לפיד על תקיפת החיילים בחווארה: "הפורעים - שלוחים של בן גביר"

הצעיר הישראלי הובא אתמול לבית משפט השלום בירושלים, שם הוארך מעצרו עד היום בבוקר. הוא מכחיש את החשדות המיוחסים לו, וטוען כי לא היה במקום בזמן העימות.

מפקד מחוז ש”י ניצב עוזי לוי הנחה להעביר את חקירת האירועים למפלג פשיעה לאומנית ביחידה המרכזית של המחוז. “אנו נמשיך לפעול בנחישות ובאפס סובלנות כלפי כל אלו שהיו מעורבים באירועים האלימים האחרונים ובתקיפת כוחות הביטחון”, הכריז ניצב לוי, “לא נעבור לסדר היום עד שנשים ידנו על כל המעורבים ונמצה עמם את הדין בחומרה”.

על פי גרסת הצבא, התקרית החלה לאחר שכוח צנחנים בפיקוד מפקד הגדוד הגיע לפזר הפרת סדר אלימה של עשרות מתנחלים, שחלקם זרק אבנים לעבר כלי רכב פלסטיניים. בניסיון לעצור את אחד הצעירים המתפרעים הותז גז פלפל לעבר מפקד הגדוד ולוחם נוסף. מאוחר יותר, לא הרחק משם בצומת תפוח, הותז גז פלפל לעבר שני לוחמים נוספים.

עם זאת, גורמים במערכת הביטחון טוענים כי עוד לפני תקיפת הלוחמים היו צריכים צה”ל והמשטרה לגלות הרבה יותר נחישות באכיפת החוק ובמעצרים של צעירים יהודים, שפעם אחר פעם נוטלים את החוק לידיים ופועלים באלימות בזריקות אבנים לעבר רכבים פלסטיניים ובהשחתת חנויות של פלסטינים. לדברי הגורמים, צה”ל תגבר משמעותית את כמות הכוחות שמאבטחים את הכביש החוצה את הכפר חווארה, לטובת שיפור ההגנה על התושבים הישראלים באזור, לאור התגברות זריקות האבנים לעבר רכבים ישראליים ואיומי טרור נוספים.

אירועים אלימים חוזרים ונשנים, המבוצעים בידי עשרות צעירים יהודים על בסיס כמעט קבוע בתקופה האחרונה, מסלימים את המתיחות באזור. זאת, גם כשרוב מוחלט של התושבים היהודים אינו תומך במעשים אלו, ובחלק מהמקרים אף מגנה אותם. על פי נתונים שמוצגים במערכת הביטחון, רק בימים האחרונים הושחתו כ־15 בתי עסק פלסטיניים ושלושה לולי עופות הוצתו.

החשוד בתקיפת חיילים (צילום: יונתן זינדל)
החשוד בתקיפת חיילים (צילום: יונתן זינדל)

הרמטכ”ל אביב כוכבי הוציא כבר בליל העימות הודעה המגנה את האירוע האלים וכתב: “מדובר באירוע חמור ביותר, המגלם התנהגות עבריינית מבישה ומחפירה, הדורשת מיצוי דין מהיר ומחמיר. לא מתקבל על הדעת שלוחמים, אשר מגינים בחריצות ובמסירות, יותקפו על ידי מתיישבים”.
אמש הוסיף רא"ל כוכבי בכנס אימפקט כי "ביהודה ושומרון ישנו ריבון אחד, והוא צה״ל. כל ניסיון של גורמים כאלה ואחרים להפעיל כוח באשר הוא, שלא בסמכות, הוא בלתי מתקבל על הדעת ובלתי חוקי. הלילה, ולא בפעם הראשונה, נחצה שוב קו אדום.

מדובר באירוע חמור ביותר, המגלם התנהגות עבריינית, מבישה ומחפירה, הדורשת מיצוי דין מהיר ומחמיר. אני מגבה את פעילותם החשובה של לוחמי צה״ל, הפועלים מסביב לשעון להגנת תושבי מדינת ישראל. מי שתוקף חיילי צה"ל, מילולית או פיזית, הוא עבריין, וכל מי שפוגע בחייל צה"ל הוא אדם מקולקל ערכית".

יו”ר עוצמה יהודית ח”כ איתמר בן גביר גינה את האלימות שהופגנה באירוע, אך הטיל את האחריות על שר הביטחון בני גנץ. “העובדה שדובר צה”ל בחר להוציא הודעה שבה נכתב כי ‘הלילה התקיימה הפרת סדר אלימה של עשרות מתיישבים במרחב חווארה, שבמסגרתה יידו אבנים לעבר רכבים פלסטיניים, מבלי לציין שקודם לכן אבנים יודו לעבר יהודים בידי פלסטינים במקום, כאשר הוא מציג תמונה חד־צדדית באופן שקרי - היא חמורה מאוד. זוהי עוד עדות לפוליטיזציה שמנסה להכניס גנץ לצה”ל. גנץ מפקיר את חיי המתיישבים הגיבורים ביהודה ושומרון, מפקיר את חיילי צה”ל וכובל את ידיהם במאבק בטרור”.

במערכת הביטחון מציינים כי התקופה האחרונה מאופיינת בעלייה באירועי אלימות מצד יהודים כלפי פלסטינים, וכי הם מוטרדים מהחיכוך בין יהודים לפלסטינים בתקופה הנוכחית של מסיק הזיתים. זאת, לצד עלייה בהיקף הטרור הפלסטיני בחודשים האחרונים, הבאה לידי ביטוי בעלייה בכמות פיגועי הירי וזריקות אבנים לעבר רכבים ישראל. סוגיית הפשיעה הלאומנית ואירועי טרור מצד יהודים מסומנים כגורמים נוספים שעשוי להסלים את המצב בשטח אף יותר.