פרסום ראשון: שלושה נשקים שהיו אמורים להימצא ברשותם של שלושה לוחמים מחיל התותחנים, השוהים בעיצומו של קורס סמלים בבסיס שבטה בדרום, נגנבו בשבוע שעבר, וזאת בלי שהלוחמים הבחינו בנעשה. פרסום הכתבה במעריב הוביל לגל של תגובות, שבחלק מהן לפחות מצוינות עובדות חדשות הקשורות לאירוע החמור, ולפיהן הנשקים נגנבו בשטח אש פתוח בזמן תרגיל לילה ובעת נסיעת הרכבים הצבאיים. 

ככל שנוברים בפרטי האירוע, הולך ומתעצם המחדל בדמות תופעת הגניבות על ידי בדואים בבסיסי הדרום, שטרם באה על פתרונה. מבירור פרטיו עולה כי במהלך נסיעה של שיירת תומ"תים זינקו הגנבים על אחד התומ"תים, ועם הגעתו לכביש פתחו את דלתו האחורית וגנבו את הנשקים. 

יש להסביר כי על פי הנהלים בחיל, לחיילים אסור להשאיר את הנשק על גופם במהלך הנסיעה, אלא להניח אותו על ידם. במהלך הנסיעה החיילים נרדמו, שכן אין איסור על כך בחיל, וכאשר חצו את הכביש פתחו הגנבים את הדלת האחורית, גנבו את הנשקים וברחו. 

חשוב להבין כי החיילים אמנם הוזהרו מגניבות, אך לא הוסבר להם כיצד עליהם לפעול אל מול האיומים. הורים ללוחמים טוענים בשיחה עם מעריב כי מדובר במחדל של המדינה. "אנחנו מגדלים את ילדינו לערכים ולחברה טובה יותר, ובסוף מה שקורה הוא שהמדינה נכשלת במדיניות שלה ומאשימים את הילדים. זה להאשים את הש"ג. במשך שנים לא מנחים את החיילים מה לעשות במקרים כאלה". 

הלוחמים הודחו מהקורס

בעקבות האירוע החמור החליט מפקד הקורס על הדחת הלוחמים מהקורס, לאחר שזיהה כשל חמור "בהתנהלות, שפוגם באופן משמעותי ביכולתם של הלוחמים". כמו כן, בסיום התחקיר הפיקודי ביחידה הוחלט להדיח את הלוחמים מקורס הפיקוד בו לקחו חלק. בנוסף, מפקד הצוות הרלוונטי הודח ומפקד הפלוגה יינזף על ידי מפקד מרכז הכשרות היסוד.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בשיחה עם "מעריב" סיפרו גורמים המעורים בפרטים כי ביום רביעי לפנות בוקר התעוררו שלושה מהלוחמים מחיל התותחנים השוהים בקורס סמלים וגילו כי נשקיהם נגנבו. "מדובר באירוע חמור ביותר החושף כשל מהותי ובפרצה אל בסיס שבטה בנגב", סיפרו הגורמים. "הגנבים הגיעו למקום שבו ישנים חניכי הקורס, שאמורים בעתיד לפקד על מאות ואלפי חיילים ולוחמים. מחנכים את הלוחמים לערך שמירת הנשק, ודווקא הם, בעת שישנו, נפלו קורבן לגנבים שיכלו גם לסכן את חייהם של הלוחמים".

גורמים המקורבים ללוחמים בקורס טענו בתגובה להחלטה על הדחתם: "כל אחד מהם מלח הארץ. פייטרים אמיתיים שנבחרו בקפידה כדי להיות חלק מהקורס של הסמלים. איפה האבטחה בבסיס? איך נכנסים גנבים לתוך בסיס בקלות כזאת? המחדל הוא לא רק של הלוחמים, אלא של גורמים רבים נוספים".

בצה"ל ובמשטרה פועלים נמרצות נגד תופעת גניבה וסחר באמצעי לחימה. למרות זאת, התקרית החמורה בשבוע שעבר והעובדה כי הגנבים, ככל הנראה מהמגזר הבדואי, חדרו פעם נוספת אל בסיס צה"לי וגנבו את הנשקים מהמקום, מעידה כי הדרך למיגור התופעה עדיין ארוכה. תגובת דובר צה"ל: "בגין האירוע נפתחה חקירת מצ״ח ועם סיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית".

יודגש, כאמור, כי הורי הלוחמים משליכים את האשמה על אותם גורמים בקהילה הבדואית באזור הדרום שהמדינה מגלה אוזלת יד כלפיהם, שכן אלו מבצעים לטענתם עבירות של גניבת נשקים כמעט חדשות לבקרים, בעוד שמי שמופקר, לדבריהם, בשטח על ידי המדינה הינם החיילים.