הרמטכ"ל אביב כוכבי מתח אתמול ביקורת על פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, ואמר כי העלייה במספר תקריות הטרור בגדה המערבית נובעת מאוזלת ידם. לטענתו, "חוסר המשילות של המנגנונים באזורים מסוימים ביהודה ושומרון מהווה קרקע פורייה לצמיחת הטרור". סא"ל במיל' ירון בוסקילה, מזכ"ל תנועת "הביטחוניסטים", התייחס הבוקר (שלישי) לדבריו של כוכבי בתוכנית "קפאין" עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM.

הרמטכ"ל נגד הרשות הפלסטינית: "אוזלת ידם מהווה קרקע פוריה לצמיחת הטרור"

"אני חושב שהרמטכ"ל לא דייק", אמר בוסקילה. "אזלת היד היא קודם כל של הדרג המדיני שנתן לרשות הפלסטינית את האחריות על צפון יהודה ושומרון ועל חלקים נוספים, מתוך איזושהי הנחה שהם עשו את העבודה וילחמו בטרור וינסו לשמור על שקט, והרשות תהפוך לפונקציה מתפקדת ונורמטיבית ולא לאזור שמאכלס גופי טרור שנלחמים בישראל".

לטענתו, "הרמטכ"ל היה מנומס וזהיר מדי, כי הוא אמר שבחלקים מסוימים ביהודה ושומרון המנגנונים הפלסטינים לא מבצעים את עבודתם. לא נכון. מה קרה מ-2015 שצה"ל יצא מעזה ואיך היכולות של חמאס עלו והשתדרגו במהירות הבזק. אפשר לראות מה קרה משנת 2000 לכל השטחים שהרשות הייתה בהם עד 'חומת מגן'. שוב אותה רוטינה ואני לא מבין מה אנחנו מופתעים מהדבר הזה? לרשות הפלסטינית אין יכולת ואין לה אינטרס להילחם  בטרור. תכלית חייהם של המנהיגים הערבים, אני לא אומר כל האוכלוסייה כי באמת יש רבים שרוצים בשקט ולהתפרנס, תכלית חייהם של ארגוני הטרור זה להילחם בישראל. נקודה. ולא יותר מזה".

במענה לשאלה מה צה"ל צריך לעשות עכשיו השיב: "בדיוק מה שעשינו אחרי 'חומת מגן': להמשיך להילחם בטרור בלי הפסקה. אם נעצור, העשב השוטה הזה יגדל מחדש. זה ייקח זמן. תשתיות טרור שמתפתחות, מעגלי ההתפתחות שלהם לא נקודתיים. יש להם סייענים, אנשי כספים והמון נשקים בתוך הבתים ומחוץ לבתים. זו עבודה לילה לילה ולצערי אנחנו שוב משלמים בדם יקר של הלוחמים שלנו וברוך השם אנחנו רואים פחות נפגעים מקרב חיילינו. אבל לפעמים אנחנו משלמים מחיר יקר כמו במקרה של נעם רז שהיה חברי הטוב. פוטנציאל הנזק של אירוע האוטובוס האחרון היה, 50 חיילים נפגעים וחלילה היו עולים באש".

על פרסום מסקנות תחקיר צה"ל על מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין אמר: "הודעה בכלל לא חריגה. אגיד לך מה חריג. קודם כל העובדה שהיא נפגעה מירי צה"ל הייתה קיימת על השולחן. מרגע שהעיתונאית נכנסה עם קסדה ושכפ"צ היא ידעה שזה אזור מצוקה. היא נכנסה בין ארגוני טרור לבין לוחמי צה"ל, אי אפשר לדעת באותו רגע מאיזה קליע היא נפגעה ויכול להיות שנפגעה מירי צה"ל. עם זה אין לי בעיה. דובר צה"ל לא השלים את החלק השני, הטלת האחריות. הוא לא הטיל את האחריות על ארגוני הטרור ולא על הרשות הפלסטינית שתומכת בארגוני הטרור ואפילו מחמשת אותם".

שירין אבו-עאקלה (צילום: רויטרס)
שירין אבו-עאקלה (צילום: רויטרס)

לדבריו, "אם אתה לא מטיל את האחריות על הצד השני, אתה לוקח אותה אליך וזו פשוט טעות חמורה. הוא גם לא הטיל האחריות עליה שנכנסה לאזור של ירי. בשם איזה ערך עיתונאי מוסרי צריך להיכנס לאזור לחימה ולסכן את חייו? עכשיו צה"ל לא יוכל להתחמק מלבצע חקירה פלילית בינלאומית במקרה הזה, וגם לפצות המשפחה כי הוא לא הטיל את האחריות על אף אחד וזו טעות חמורה מאד".

לסיום נשאל בוסקילה האם הודעת צה"ל יכולה להביא להסלמה בפעילות הטרור. "זה לא מה שיגרום להסלמה", השיב. "יש להם הרבה סיבות להסלים את השטח אבל אני כן חושב שזה יסלים את הלחימה ברובד התקשורתי של הרשות הפלסטינית נגד ישראל. זה יהיה חומר מצוין לכל הקבוצות האחרות שנלחמות בישראל במדיה, ויגידו: 'הנה צה"ל, לא רק שהוא אומר שיכול להיות שהיא נפגעה מירי צה"ל, הוא גם לא מטיל אחריות על אף אחד אחד ולקח את האחריות אליו". להסלים את השטח יש להם הרבה סיבות אחרות".