צה"ל עדכן היום (שני) כי הוא סיכל מנהרת טרור בעלת שתי הסתעפויות של ארגון הטרור חמאס, אשר נחפרה מצפון רצועת עזה לכיוון שטח ישראל. בחודשים האחרונים נאסף מודיעין על שיקום המנהרה, שהותקפה לראשונה במבצע "שומר החומות", ובימים האחרונים היא סוכלה לאחר שיקומה ולאחר שנחשפה הסתעפות נוספת שלא הייתה ידועה בעבר. בצה"ל מבהירים כי המנהרה לא חצתה את המכשול החדש.

מדובר צה"ל נמסר כי "התוואי לא חצה את המכשול הביטחוני החדש אשר בנייתו הושלמה לפני כשנה ומהווה מרכיב ביטחוני חשוב בשמירה על ההגנה בגזרה ועל כן המנהרה לא היוותה איום לישובים במרחב".

עוד נמסר: "התוואי אותר במסגרת המאמץ הקבוע והמתמשך לאיתור מנהרות טרור ונטרולן באוגדת עזה. צה"ל פועל באופן סמוי וגלוי מול ארגוני הטרור ברצועת עזה והוא לא יאפשר כל הפרה של הריבונות הישראלית מעל ומתחת לקרקע. צה״ל ערוך למגוון רחב של תרחישים למול רצועת עזה, בסיומו של מבצע 'עלות השחר'".

סיכול מנהרת טרור ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
סיכול מנהרת טרור ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

מפקד אוגדת עזה היוצא, תת-אלוף נמרוד אלוני, אמר: "בשבועות האחרונים פועלים כוחות אוגדת עזה במרחב החטיבה הצפונית לסיכולה של מנהרת טרור של ארגון החמאס. מדובר במנהרה התקפית בעלת שתי הסתעפויות, אשר חצתה לשטח ישראל אך לא חצתה את מרחב המכשול הביטחוני החדש, ועל כן לא היוותה באף שלב סיכון לתושבי ישראל. מדובר בתוואי מנהור שהותקף במהלך מבצע "שומר החומות" הודות לאינדיקציות שהתקבלו במכשול החדש על הימצאותו במרחב.

"בתקופה האחרונה, זיהינו מאמצים לשיקום תוואי המנהור הישן, ולאחר ביצוע חקר איתרנו את המנהרה בעלת שתי ההסתעפויות. סיכול המנהרה מצטרף לשורה ארוכה של מבצעים גלויים וחשאיים אשר הובילו לפגיעה קשה בפרוייקט מנהרות הפשיטה של חמאס ואנחנו נוסיף לרדוף אותם".

סיכול מנהרת טרור ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
סיכול מנהרת טרור ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

המנהרה יוצאת מהעיר עזה, בעומק עשרות מטרים, היא חצתה את הגבול הבינלאומי אך לא חצתה את המכשול והיא למעשה כלואה בין שתי הגדרות והיא נמצאת בקו אווירי מול קיבוץ עלומים דורמית לנחל עוז.

כאמור, המנהרה הותקפה בזמן שומר החומות, אך בתקופה האחרונה זוהה שחמאס מנסה לשקם אותה, והוחלט לבחור בשיטות אחרות הכוללות חפירות, הזרמת חומרים על מנת לנטרל ולאטום אותה, והיא לא הותקפה באמצעים קינטיים. מפקד אוגדת עזה היוצא הבהיר בשיחה עם כתבים כי תקיפה של המנהרה לא הייתה עוזרת במקרה הזה והיה צורך לנטרל אותה באמצעים שונים מבפנים.

במהלך המבצע האחרון בעזה נעצרו הפעולות לסיכול המנהרה, על מנת לשמור על בטחון הכוחות מאיומים של ירי צליפה ונ"ט כאשר העבודות נעשו באופן גלוי. המנהרה נחשפה גם הפעם כאשר התוואי ועבודות השיקום שלה שנעשו על ידי חמאס נחשפו, כאשר התוואי שלה התקרב לעבר קיר המכשול התת קרקעי.

בתהליך של חקירה בחודשים האחרונים גילו כוחות צה"ל הסתעפות נוספת של המנהרה באותו מרחב של המנהרה ולאחר הזיהוי התחלנו בפעולות על מנת לנטרל והחל מסוף השבוע האחרון סיימו להוציא משימוש את המנהרה והיא כרגע על פי הערכת הצבא לא שמישה יותר.  המנהרה כאמור לא נוטרלה באש אבל היא נפגעה מבפנים לאחר שהוזרמו לתוכה חומרים שונים ובצה"ל סבורים שהיא לא אפקטיבית לשימוש צבאי במרחק רק מהגדר.

בצה"ל מכירים לפחות עוד כמה מנהרות התקפיות של חמאס שנחשבות שמישות אך לא חוצות את קו הגבול הבינלאומי. בצה"ל משוכנעים כי לא ניתן לעשות במנהרה שימוש מבצעי.

סיכול מנהרת טרור ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
סיכול מנהרת טרור ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)