הרמטכ"ל אביב כוכבי ימריא מחר (שני) לביקור במרוקו, כאשר מדובר בביקור ראשון של רמטכ"ל ישראלי במדינה. במסגרת ביקורו, עתיד כוכבי להיפגש עם בכירי מערכת הביטחון במדינה.

ביקור זה מתווסף לפגישות ושיתופי פעולה שאירעו לאחרונה בין המדינות, כחלק מקידום שיתוף הפעולה הצבאי-ביטחוני בין ישראל למרוקו שהחל להתגבש כבר ב-2020.

כאמור, בדצמבר 2020 חודשו היחסים הדיפלומטים בין המדינות, כחלק מהסכמי אברהם. זאת, לאחר שבשנת 2000, בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה, ניתקה מרוקו את יחסיה הרשמיים עם ישראל.

בני גנץ חותם על הסכם הגנה במרוקו (צילום: רויטרס)
בני גנץ חותם על הסכם הגנה במרוקו (צילום: רויטרס)

עם חידוש היחסים בין המדינות, החל להתגבש כאמור גם שיתוף פעולה ביטחוני. ביולי 2021 השתתפה מרוקו בתרגיל בינלאומי של כוחות מיוחדים משמונה מדינות, ביניהן ישראל. כמו כן, ב-16 ביולי 2021 נחתם הסכם שיתוף פעולה בתחום הגנת הסייבר.

התפתחות היחסים הביטחוניים עם מרוקו  (צילום: דובר צה''ל)
התפתחות היחסים הביטחוניים עם מרוקו (צילום: דובר צה''ל)

בחודש נובמבר האחרון שר הביטחון בני גנץ חתם על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני עם מרוקו באופן פומבי ותקדימי. על ההסכם, שנחתם ברבאט, חתם גם שר ההגנה המרוקאי עבד אל-לטיף לודיי. לפי גורמי ביטחון, למיסוד הקשרים הביטחוניים עם מרוקו יש ערך אסטרטגי ואין מדובר בביקור סמלי בלבד.

במעמד החתימה ביקש שר הביטחון להודות למלך מרוקו מוחמד החמישי ולשר ההגנה, על פעולתם לחיזוק והרחבת היחסים בין המדינות. שר הביטחון גם הדגיש בפגישתו עם שר ההגנה, את חשיבות האצת שיתוף הפעולה, ליציבות האזור ולשגשוגו והביע תקווה שהוא יהיה פתיח להרחבה נוספת של הסכמי הנורמליזציה.

ב-25 במרץ 2020, התקיים לראשונה ביקור של אנשי צבא ישראלים במדינה שנועדו עם מקביליהם המרוקאים, וכשלושה חודשים לאחר מכן בלבד נערכה ועדה צבאית משותפת בין הצבאות בישראל בה סיכמו המדינות על תוכנית עבודה משותפת לשנת העבודה הבאה. 

שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה נחת בישראל  (צילום: רפי בן חקון, לע''מ)
שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה נחת בישראל (צילום: רפי בן חקון, לע''מ)

לפני כחודש, השתתף צה"ל כמשקיף בתרגיל תמרון צבאי ימי ואווירי "האריה האפריקאי", שנערך במרוקו בהשתתפות כ-7,500 חיילים. כאמור, היחסים הביטחוניים בין המדינות יגיעו לשיאם הנוכחי עם ביקור הרמטכ"ל השבוע.