השבוע השני של מבצע "מרכבות האש", תרגיל בן חודש בו מדמה צה"ל לחימה רב זרועית ורב זירתית באוויר, בים, ביבשה ובסייבר, הגיע היום (חמישי) לסיומו. קצין בכיר בפיקוד העורף הסביר במהלך שיחה עם עיתונאים: "אנחנו מתרגלים קצב אש גבוה ומפעילים אזעקות ב-61 יישובים שונים. בנוסף, בסיס הקריה תרגל ספיגת טילים משמעותית במלחמה". עוד הדגיש כי "אנחנו פועלים עם שני כוחות בעורף: כוח אחד יוצר שרוולי תנועה של הכוחות אל החזית לאורך צירי התנועה, כוח שני אמור לטפל בהפרות סדר כלפי כוחות צה"ל. הם יצוידו באמצעים לפיזור הפגנות ותהיה חלוקת גזרות עם המשטרה".

כאמור, מטרתו של המבצע היא להכין את הצבא למלחמה בעיקר בזירה הצפונית, בדגש על עימות משולב במספר גזרות שונות במקביל, תוך תרגול של אזעקות בערים רבות ברחבי הארץ. כמו כן, כהפקת לקחים מאירועי "שומר חומות", צה"ל מתרגל התמודדות מול אירועי אלימות מצד ערבי ישראל, כפי שנראו במספר ערים מעורבות.

בצבא פירטו על התרגול שהתקיים השבוע ומסרו כי "במהלך השבוע תרגלו כוחות צה״ל, בסדיר ובמילואים, התמודדות עם אתגרים ואירועים מתפרצים במספר זירות לחימה במקביל, במיקוד לזירה הצפונית. התרגול השבוע כלל תוכניות לחיזוק העורף וההגנה עליו, תרגולים לוגיסטיים גדולים, היערכות לפריסת כוחות והגנה אווירית אפקטיבית - תוך חיזוק ההגנה בגבול הצפוני והדרומי אל מול תרחישי חירום שונים בעורף".

מרכבות האש (צילום: דובר צה''ל)
מרכבות האש (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, נמסר: "בזירה הצפונית "הוקפצו" חטיבות מילואים שתירגלו את צבירת סדר הכוחות ופריסת אמצעים בדפוסי זמן קצרים, ועוצבת הגליל קיימה תרגיל מוכנות ותירגלה אירועים מתפרצים והגנה קדמית. בפיקוד הדרום תורגל במקביל תרחיש במהלכו התפתחה מערכה ברצועת עזה. התרגול דימה גיוס חטיבות מילואים במטרה לבצע משימות הגנה, והתקפה בגזרת עזה, וכן תורגלו מפקדות יחידות הפיקוד."

מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, התייחס גם הוא לסיומו של השבוע השני של התרגיל: "בשבועות האחרונים, כלל משרתי פיקוד העורף, בסדיר ובמילואים, במטה וביחידות השונות, לוקחים חלק בתרגיל 'מרכבות האש', מגדולי התרגילים שצה״ל ביצע בשנים האחרונות המדמה לחימה רב-זירתית ומתמשכת. פיקוד העורף למד והפיק לקחים בשנה שחלפה ממבצע 'שומר החומות' שכעת באים לידי ביטוי בתרגיל". 

כמו כן, הוסיף האלוף גורדין: "הפיקוד מתרגל ומשפר את מוכנותו למגוון תרחישי איום שונים על העורף, שאת חלקם פגשנו במהלך השנה, החל מירי רקטי וכלה ברעידות אדמה. גם במהלך התרגיל, ביצענו מספר תרגולים ייעודיים ברשויות השונות, בכדי לשפר את מוכנות האזרחים למערכה הבאה. צה״ל ככלל ופיקוד העורף בפרט, ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה עם הרשויות האזרחיות, לשמירה על ביטחון התושבים, בחזית ובעורף כאחד".