מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, התייחס הבוקר (שישי) להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להקים צוות בדיקת הטענות על שימוש לא חוקי בתוכנה של NSO. "משטרת ישראל ואחד המערכים החשובים ביותר שלה נמצאים תחת התקפה, ונראה שיש מי שמבקש לפגוע ביכולותיה להיאבק בפשיעה החמורה", אמר רנ"צ שבתאי בפתח דבריו.

"השימוש שלנו בכלים טכנולוגיים על פי דין ימשך, ומטרתנו היא אף להמשיך לפתח ולשדרג את הכלים הללו. משטרה שמבקשת להיות רלוונטית במאבקה בפשיעה חייבת לנהוג כך. האגף לחקירות ומודיעין של משטרת ישראל פעל בסמכות ובכפוף לאישורים המשפטיים הנדרשים. מאז הפרסום הראשון בעיתון 'כלכליסט', ביקשתי לקיים במשטרה בדיקות קפדניות באשר לטענות שעלו מצד הכתב", הוסיף.

לדבריו, "עד כה לא נמצאה על ידנו שום הוכחה לכך שהדברים כפי שפורסמו אכן קרו. במקביל נדרשנו על ידי היועץ המשפטי לממשלה להעביר חומרים והבהרות שנבחנו על ידו ועל ידי ציוותו במשך מספר ימים. היועמ"ש שבחן את הדברים, ציין במכתבו שלא נמצא כל בסיס לטענות בפרסומים, וכי המשטרה פעלה כדין".

בהמשך כתב המפכ"ל כי "בתחילת התהליך ובשיחות שקיימתי עם היועץ המשפטי לממשלה, הדגשתי שמשטרת ישראל תשתף פעולה עם כל בדיקה, ונענה על כל שאלה מתוך אמונה אמיתית שאנו פועלים באופן החוקי והמקצועי ביותר. זו דרכה של המשטרה וזו דרכם של המשרתים בה, למען הציבור בישראל".

"אין ולא היה תרחיש בו המשטרה הפרה את חוזה ההגנה הבלתי כתוב בינה לבין אזרחי המדינה. את הכלים הטכנולוגיים שברשותנו אנו מפנים אל מול עבריינים או כאלה המבקשים לבצע עבירות מסוכנות. אנו שומרים על היכולות הללו מכל משמר, ומפקחים על השימוש בהן בצורה הקפדנית ביותר", ציין.

כמו כן, אמר רנ"צ שבתאי כי ביקש ממנדלבליט להקים צוות בדיקה חיצוני שיבחן את הנושא בכללותו. "ובמידה ויעלו הערות או ימצאו מקרים נקודתיים שבהם הופעלו היכולות הללו שלא באופן המותר על פי חוק, הדברים יטופלו מיד בחומרה הנדרשת. לא נאפשר שום מצב של חריגה מהנורמות ומהערכים שמובילים את משטרת ישראל מאז היווסדה, אך גם לא נאפשר מצב של פגיעה בשיטות העבודה ובהרתעה שלנו אל מול העבריינים", אמר.

"בימים האחרונים אנו מנהלים מערכה תקשורתית עם טובי הקצינים שלנו, שמופיעים בתכניות ובאולפנים במטרה להבהיר לציבור, שמשטרת ישראל היא גוף שאמון על אכיפת החוק ושמירתו, ושאין כל בסיס לטענות בדבר משטרה אשר מרגלת אחר אזרחיה", סיכם.

אביחי מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

כזכור, היועץ המשפטי לממשלה הודיע כאמור על הקמת צוות בדיקה לאחר הדיווח ב"כלכליסט" לפיו היא עשתה שימוש בתוכנת הריגול של NSO ללא פיקוח ובקרה על מנת לפרוץ לטלפונים של אזרחים. במכתב שנשלח מלשכת היועץ המשפטי לממשלה נכתב בין היתר כי "קשה להפריז בחומרתה של הפגיעה הנטענת בזכויות היסוד בדבר".

בראש צוות הבדיקה תעמוד המשנה ליעוץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), עמית מררי, שנושא הבקרה על האזנות סתר על פי החוק מצוי תחת טיפולה. בנוסף למררי יהיו חברים בצוות שני גורמים נוספים בעלי מומחיות רלוונטית. 

לפי התחקיר המדובר, המשטרה עשתה שימוש, לכאורה, בתוכנת הריגול פגסוס כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראלים ולשאוב את המידע שנמצא עליהם. בין היתר, כך דווח ב"כלכליסט", נפרצו טלפונים ניידים של ראשי ערים מכהנים, מנהיגי מחאת "הדגלים השחורים", עובדי חברה ממשלתית ומקורב לפוליטיקאי בכיר.