"מאז שהגענו לבסיס אנחנו חשופים לתופעה מזעזעת, של חולדות ועכברים בחדר האוכל. המבנה שבור כבר תקופה ארוכה ומכיל בתוכו לשלשת ציפורים. בכל פעם שהנושא עולה, נאמר לנו שהמטבח בשיפוצים ואינו ראוי להגשת אוכל. גורמים בבסיס אמרו לנו שאין תקציב לטפל בבעיות האלה". את התמונה העגומה הזו חושפת חיילת המשרתת בבסיס צאלים - והיא ממש לא היחידה.

בתקופה האחרונה הגיעו ל"מעריב", באמצעות אפליקציית חמ"ל, תלונות רבות על איכות ירודה לכאורה של האוכל בבסיסי צה"ל השונים. מהעדויות הרבות עולה תמונה עגומה של תנאי תברואה קשים שעמם נאלצים החיילים להתמודד, ושלא אחת גם גובים מהם מחירים בריאותיים.

חיילת המשרתת בבה"ד 15 ברמת השרון טוענת: "האוכל בחדר האוכל לא ראוי לאכילה. אני סובלת מכאבי בטן חוזרים ונשנים וחטפתי וירוס כמה פעמים, כנראה בגלל האוכל. חיילים בבסיס סובלים ונאלצים להסתדר עם אוכל ממקור אחר, שדורש בדרך כלל בזבוז כסף, אף שהשכר לא גבוה". בפנייה נוספת שהגיעה למערכת, נטען על חתולים שנראו בחדר אוכל בעיר הבה"דים.

"הבת שלי לא מפונקת, אבל כשהיא נשארת בבסיס בסופי שבוע, היא מבקשת שנביא לה אוכל מהבית", מוסיף תושב מרכז הארץ, שבתו משרתת בבסיס באזור מודיעין. "היא התלוננה שהאוכל בבסיס לא טעים. שהבצק בלי טעם. לדעתי, לחיילים שלנו מגיע יותר".

אוכל בחדרי אוכל בצה''ל (צילום: צילום פרטי)
אוכל בחדרי אוכל בצה''ל (צילום: צילום פרטי)


"לאחרונה היה מקרה שהחיילים לא הסכימו לאכול ובמקום זה קיבלו מנות קרב. זה עוד קרה בלילה, אחרי שעות ארוכות שהם היו על הרגליים", מספר הורה נוסף לחייל בבסיס הטירונים ניצנים. איש מילואים ששירת במחנה פילון סמוך לראש פינה מספר כי בביקורו האחרון שם "האוכל היה מתחת לכל ביקורת, בושה מה שהלך שם. כואב לי על החיילים והנגדים שנמצאים שם".

תלונה נוספת שהגיעה למערכת הייתה על איכות האוכל בבסיס רמון של חיל האוויר. "האוכל ברמה ירודה מאוד. הבת שלי לא אוכלת שם. היא חיה משבת לשבת ובשק"ם, חבל מאוד", סיפר אחד ההורים.

חייל מילואים, ששירת בבסיס במשמר הנגב, סיפר: "הצלחות מלוכלכות, אתה לוקח כוס רגילה, מעביר אצבע והכל מלא שומן, אני עושה מילואים הרבה שנים. פעמיים הייתי בחדר האוכל הזה, ולא יכולתי יותר. הכי גרוע שבמצב כזה לא מציעים סכו"ם חד־פעמי. אני שירתי שם רק כמה ימים. לא מבין איך חיילים בסדיר מסתדרים שם".

חייל בבית הספר הטכני של חיל האוויר בחיפה סיפר: "חיילים מדלגים על ארוחת הבוקר והערב כעניין שבשגרה, והתחילו אף להכין אוכל בחדרים למרות האיסור על כך". "באחד מהערבים, כאשר שאלתי את נציג חברת הקייטרינג אם יש ביצים קשות או חלבון כלשהו, נאמר לי כי אין חלבון, ונאלצתי לקנות מזון מדמי הקיום שלי. חיילים יוצאים מחדר האוכל לאחר שלא אכלו".

חייל בבא"ח הטירונים של חטיבת גולני סיפר: "עברתי ימים שלמים רק דרך חטיפים. אין אוכל בריא, רק ביצים ישנות וטונה". אח של טירון המשרת בשיזפון העלה נקודה נוספת וסיפר: "אחי טבעוני ולא מספקים לו שם אוכל ראוי. הוא אוכל לחם עם שוקולד פרווה לארוחת בוקר וערב, כי אין לו מה לאכול". 

מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל פועל כל העת על מנת לספק למשרתיו מזון ברמה גבוהה, מיטבית ואיכותית, ומקיים שיח מתמיד עם היחידות שמטרתו להתאים את המענה הניתן לצורכי החיילים. תחום המזון בצה״ל מתנהל תחת פיקוח והשגחה תברואתית מחמירה. 

חתול בחדרי האוכל בצה''ל (צילום: צילום פרטי)
חתול בחדרי האוכל בצה''ל (צילום: צילום פרטי)


"במסגרת הליכי הביקורת מופעל גם מוקד פניות המזון של חיל הלוגיסטיקה, המסייע לחיילים לקבל את המענה הדרוש והמותאם להם. בימים אלו עוסקים בשדרוג למוקד דיגיטלי ומתקדם אף יותר".

"בשנת 2021 החלה עבודת מטה נרחבת באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בתחום המזון, על מנת לגרום לשיפור בהיבטי התשתיות, גיוון המזון ואיכותו, שילוב בין מענה הזנה מותאם ללוחמים, לבין שביעות רצונם. כל זאת תוך מתן דגש על המענה לחיילים ביחידות הלוחמות והמשרתים ביחידות ההכשרה".